Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Något fel på nätverkskortet i min nya Macbook Pro?!


JLB

Rekommendera Poster

Uppdaterade till en ny MacBook Pro för några dagar sen då jag hade den äldre vita vanliga MacBooken i ett antal år. Men jag har haft problem att ansluta till min AirPort Express i princip varje dag, måste starta om routern flera gånger och stänga av/sätta på AirPort i datorn flera gånger så att den ska ansluta. Routern kommer upp i listan på nätverk, men när jag försöker ansluta står det bara " anslutningen nådde en maxgräns" - extremt jävla frustrerande måste jag säga, då min iPhone 4 connectar till routern helt felfritt varje gång, och även min äldre MacBook. Vet inte om de nya datorerna har problem med AirPort express? Finns det någon lösning på detta eller är det något fel på nätverkskortet? Nu är jag ansluten till nätverket, men så fort datorn går i sleep-mode eller jag stänger av/sätter på den måste jag göra om samma procedur. -_-

 

Jag har googlat runt lite på detta felet men inte hittat något konkret på vad man ska göra =/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du provat att byta wifi-kanal på din express? (I AirPort Utility)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du provat att byta wifi-kanal på din express? (I AirPort Utility)

 

Nej, kollade precis, och den står på "auto", finns mellan 1-13 att välja på, hur vet man vilken man ska ta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, kollade precis, och den står på "auto", finns mellan 1-13 att välja på, hur vet man vilken man ska ta?

 

Du kan ju kolla vilken dina grannar använder och välja någon annan för att inte störa ut varandra.

T.ex. Kismac kan användas till ändamålet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, kommer inte in alls vis datorn nu, ugh! Och kan därmed inte ändra inställningarna. Kör wifi via mobilen nu och det funkar ju felfritt. Stängde av och satte på wifin på iphonen och den fick kontakt direkt så förstår inte varför datorn ska vara så jäkla problematisk -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej JLB!

 

Jag lider med dig - nästan bokstavligt talat.

 

Fick problem med min fyra år gamla MacBook Pro efter att jag uppdaterade till Mac OS 10.6. Felet är helt isolerat till min AirPort Express, andra enheter på mitt nätverk fungerar fint, min dator på andra nätverk fungerar fint.

 

Har felsökt, felsökt igen osv osv.. Säkert 4 timmar felsökning. Testat vartenda felsökningstips jag kunnat få. Återstår att installera om datorn - har bara inte pallrat mig dit ännu - hoppas på en uppdatering som fixar de istället.

 

Hursomhelst så har du kanske bättre tur än mig. :)

 

Börja med att testa en ny nätverksplats i nätverksinställningarna.

 

post-2898-058854000 1309152908_thumb.png

 

Fungerar en "ny fräsch" nätverksplats - kör på den istället.

 

Uppdatera ditt system (givetvis) http://support.apple.com/sv_SE/downloads/. Har för mig de har varit lite airport-uppgraderingar för de nyare datorerna, i detta fall bör du även köra EFI-uppgraderingar om sådana finns.

 

Uteslut att de är någon form av interferens som stör ut din trådlösa anslutning. Ta datorn riktigt nära AirPort expressen utan någonting mellan basstationen och datorn.

 

Zappa PRAM och SMC.

http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.6/sv/26871.html

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

 

Långsökt - men värt att pröva. Rensa DNS-cache på datorn.

(du ska köra "dscacheutil -flushcache")

http://osxdaily.com/2007/03/24/quick-tip-clear-dns-cache-in-mac-os-x/

 

Koplimis förslag är bra om man har energi till de. Automatisk kanal borde vara ett bra standard-val annars.

 

Installera om 10.6.

 

Ring supporten.

 

Jag har testat en hel del fler grejer få av dessa känns värda att rekommendera som felsökningstips. Hoppas du har bättre tur än mig!

Återkom gärna om du lyckas lösa de.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snacket om att man inte ska ligga på samma kanal som andras routrar är bara humbug och har ingen betydelse enligt mig.

I mitt bostadsområde är det 160 lägenheter och vi har byggt vårat nätverk själv och majoriteten har routrar av diverse fabrikat.

Om jag tittar i listan över tillgängliga trådlösanätverk kan just nu se 15st och att alla dom skulle ligga på olika kanaler är icke troligt.

Jag har aldrig haft problem med mottagning eller att koppla upp mig mot mitt nätverk och aldrig hört någon annan klagat heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma problem med båda våra Macbook Pro sedan i april. Förutom det har två av mina vänner exakt samma problem. I vissa fall har det löst sig med att ställa kanalerna på Airporten, men inte alltid. Tycker det är lite dåligt att Apple inte har fixat detta med en uppdatering ännu. Men det är ju klart, dom är ju så busy med att sälja mobiltelefoner nu för tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterade till en ny MacBook Pro för några dagar sen då jag hade den äldre vita vanliga MacBooken i ett antal år. Men jag har haft problem att ansluta till min AirPort Express i princip varje dag, måste starta om routern flera gånger och stänga av/sätta på AirPort i datorn flera gånger så att den ska ansluta. Routern kommer upp i listan på nätverk, men när jag försöker ansluta står det bara " anslutningen nådde en maxgräns" - extremt jävla frustrerande måste jag säga, då min iPhone 4 connectar till routern helt felfritt varje gång, och även min äldre MacBook. Vet inte om de nya datorerna har problem med AirPort express? Finns det någon lösning på detta eller är det något fel på nätverkskortet? Nu är jag ansluten till nätverket, men så fort datorn går i sleep-mode eller jag stänger av/sätter på den måste jag göra om samma procedur. -_-

 

Jag har googlat runt lite på detta felet men inte hittat något konkret på vad man ska göra =/

Söker du på hela frasen "anslutningen nådde en maxgräns" (med citattecknen) hittar du en del trådar i ämnet, både här på forumet och på Google. Söker du på den engelska frasen får du betydligt fler träffar.

 

Bästa medicinen tycks ha varit att radera alla de primära nätverk man har i Nätverk->Avancerat, samt radera även alla referenser till dessa nätverk i Nyckelhanterare, dvs bort med nycklar och certifikat som hör ihop med de egna (nyss raderade) nätverken.

 

Återställa sedan AirPorten (räcker kanske att bara rycka sladden) och skapa ett nytt, fräscht nätverk, med nyckelring och allt man vill. Börja s a s från början. Så. Klart! Det är det hela. Bör ha gjort susen.

 

OM det INTE har gjort det (susen), återkom och berätta om dina misslyckanden (gäller förstås även ’dalpha’ och alla andra som förtvivlar), så ska jag under tiden fundera på om jag är beredd att dela med mej av den alldeles nya, egna upptäckten, ev otroliga botemedlet som jag f n "betar" (testar) med fara för egen hälsa och mentala bipolära härdsmältor ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutade få notiser om svar till denna tråd helt plötsligt, men kikade in av nyfikenhet och såg massa nya svar, så tack till er som svarat :P

 

fps, tack för medlidandet! :P Har de senaste uppdateringarna, och provade även dina andra tips utan lycka =/ Får väl köpa en billig NetGear router eller liknande som säkerligen bör funka iallafall -_- (det enda en student har råd med :P)

 

Climacx, jo, det där uppfattade jag också som den mest vanliga lösningen på problemet, och jag gjorde allt som stod där, dvs, tog bort alla primära nätverk, både i airport inställningarna och i nyckelhanteraren, startade om airporten, och gjorde ett helt nytt nätverk. Tyvärr kvarstår problemet, och jag kan bara connecta till routern ibland när den känner för det -_- så alternativen verkar för mig vara att köpa ny router, köra med kabel eller kanske testa ditt beta botemedel :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...