Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Syquest 44 meg-skivor till iMac 7,1


Stellan Sagvik

Rekommendera Poster

Stellan Sagvik

Jag har ett gäng 44 meg Syquest-discar och har kommit över en läsare, men har ingen anslutningskabel. Bakpå sitter två bautakontakter, vet inte vad de heter. Finns det något sätt att koppla läsaren till en IMac 7,1, helst via USB, eller har någon ett tips hur man gör, OM det går ;-) undrar Stellan, ny på detta med Macar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett gäng 44 meg Syquest-discar och har kommit över en läsare, men har ingen anslutningskabel. Bakpå sitter två bautakontakter, vet inte vad de heter. Finns det något sätt att koppla läsaren till en IMac 7,1, helst via USB, eller har någon ett tips hur man gör, OM det går ;-) undrar Stellan, ny på detta med Macar...

 

Det är nog kört. SCSI var bra på sin tid, men idag är det inte värt ens en ansträngning att fixa det hela. Billigare och bättre att köpa en modern disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror OSX tappade SCSIförmågan nån gång för länge sen så projektet är nog dödfött tyvärr även om du skulle hitta nån fysisk adapter.

Eller är "7,1" att du menar Mac OS 7.1? Då kanske det går om du hittar nån adapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej stellan!

 

Varmt välkommen till detta forum!

 

Precis som grabbarna skriver är de kört. Till iMac är de helt kört eftersom man inte kan installera kontrollerkort i den.

 

Till Mac Pro/Xserve vore de inte helt omöjligt eftersom du kan installera PCIExpress-kort i de maskinerna. SCSI används sällan idag och när de används så är de framförallt till specifika serverfunktioner och någon enstaka gång till någon maffig imagon-scanner.

 

SCSI har förändrats en del och de är knappt säkert att de går att konvertera SCSI-anslutningen du har på din Syquest till en modern SCSI-anslutning. Om de går så blir de en dyr historia - du kan köpa ett helt gäng externa hårddiskar med moderna interface och stor lagringsvolym för samma pengar.

 

Här finns lite vettig läsning om SCSI.

http://en.wikipedia.org/wiki/SCSI

http://sv.wikipedia.org/wiki/Scsi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en adapter som konverterar från USB till SCSI. Men om det finns några drivrutiner, eller om den öht fungerar låter jag vara osagt.

 

Kan skicka den till dig om du betalar portot. Men det är troligen att kasta pengarna i sjön...

 

:donjuan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marcel_Proust

SyQuest 44 MB, oj det var inte igår jag jobbade med sådana ... Beror litet på vad du ska ha dem till? Lagring? Blir garanterat billigare (och betydliigt smärtfriare!) att gå ner till närmaste teknikhandlare och köpa ett USB-minne. Om du har värdefullt material på SyQuest-skivorna (eller bara tycker att det vore en rolig grej att använda), så kanske det går att lösa:

 

http://www.tech-faq.com/how-to-connect-scsi-to-usb.html

 

Har ingen aning om det fungerar med Mac, men det är värt att läsa i alla fall. Och är det informationen på SyQuest-skivorna du vill åt kan du testa att ringa reproavdelningarna på tryckerier, reproföretag, sätterier, och liknande. De kan kanske tänkas ha någon gammal ångdriven Mac någonstans, med SCSI-anslutning. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stellan Sagvik

Tack alla vänliga för svar. Jag ska sondera vidare på några av vägarna ni föreslår.

Jag har en massa gamla himla fina not-, midi- och partiturfiler på 44-skivorna ;-) så det är inget jag tänker använda för lagring av nytt. Tiden är förbi när man fick in en hel opera i partitur på EN diskett och 44-ornas utrymme räcker ju knappt att ens läsa av i dagens operativ, eftersom dessa gärna skriver en massa på diskarna man kopierar från ;-(

Bra tips att försöka komma över en gammal maskin - då borde man väl kunna importera vidare till min nuvarande? Ska försöka i alla fall. Tack alla igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter ett par dagar senare och läser SCSI-tråden. Jag har en gammal 8500 m SCSI-kontakt (givetvis), och även en G4 med ett SCSI-kort istoppat. SAMT en gammal 44-drive, vill jag minnas.

Bor visserligen inte i Huddinge, utan på Söder, men hyfsat nära... om du vill ha ngn slags assistans. Skriv gärna en rad på nallelainenn på gmail.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla vänliga för svar. Jag ska sondera vidare på några av vägarna ni föreslår.

Jag har en massa gamla himla fina not-, midi- och partiturfiler på 44-skivorna ;-) så det är inget jag tänker använda för lagring av nytt. Tiden är förbi när man fick in en hel opera i partitur på EN diskett och 44-ornas utrymme räcker ju knappt att ens läsa av i dagens operativ, eftersom dessa gärna skriver en massa på diskarna man kopierar från ;-(

Bra tips att försöka komma över en gammal maskin - då borde man väl kunna importera vidare till min nuvarande? Ska försöka i alla fall. Tack alla igen!

 

 

Intressant tråd! Trodde det var kört för de gamla prylarna, men efter att ha läst tråden körde jag en googling och fick jag fram denna leverantör: http://www.computerc...-male-1022.html Det finns säkert flera, möjligen någon i Sverige också som kan ta in kabeln.

 

Jag har bara 5 st SyQuest 44 MG-skivor men därtill en bra skanner som tyvärr står och samlar damm. Jag måste undersöka vidare om den är seriellt kopplad eller parallellt, men om en kabel inte är dyrare än under 20$ kan den vara värt ett försök. Jag har en gammal PowerMac med OS X 10.5.8 som klarar OS 9 också och den kan jag koppla skannern till men den står inte bra till så den används sällan.

 

Intressant innehåll i dina skivor, men ryms verkligen ett partitur i 44 MB? Partitur låter som om det handlar om s.k. "klassisk" musik eller operor? Tala gärna om hur du gör i fortsättningen.

 

Må gott!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd! Trodde det var kört för de gamla prylarna, men efter att ha läst tråden körde jag en googling och fick jag fram denna leverantör: http://www.computerc...-male-1022.html Det finns säkert flera, möjligen någon i Sverige också som kan ta in kabeln.

 

Jag har bara 5 st SyQuest 44 MG-skivor men därtill en bra skanner som tyvärr står och samlar damm. Jag måste undersöka vidare om den är seriellt kopplad eller parallellt, men om en kabel inte är dyrare än under 20$ kan den vara värt ett försök. Jag har en gammal PowerMac med OS X 10.5.8 som klarar OS 9 också och den kan jag koppla skannern till men den står inte bra till så den används sällan.

 

Intressant innehåll i dina skivor, men ryms verkligen ett partitur i 44 MB? Partitur låter som om det handlar om s.k. "klassisk" musik eller operor? Tala gärna om hur du gör i fortsättningen.

 

Må gott!

Nu vet jag ju inte vad det är för en scanner du har, hur den ska kopplas till en dator, men tråden i övrigt handlar om SCSI och kabeln i din länk är inte en SCSI-kabel. Kabeln i länken omvandlar en serieport DB-25 till USB och det har inget med SCSI att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag ju inte vad det är för en scanner du har, hur den ska kopplas till en dator, men tråden i övrigt handlar om SCSI och kabeln i din länk är inte en SCSI-kabel. Kabeln i länken omvandlar en serieport DB-25 till USB och det har inget med SCSI att göra.

 

Tack för lektionen, där blev man ertappad med byxorna nere. Jag tyckte att konakten i bilden i länken från Marcel_Proust var lika den jag hittade, men där hoppades jag för mycket. Min skanner har SCSI-kontakt och avslutare så då får den väl samla mera damm då... Lite synd dock. Det hade varit bra om det gått att koppla direkt till den modernare iMacen. Finns det någon svensk kabelhandlare som för en sådan adapter, månne? Det kanske är som carlsson säger: "...att kasta pengarna i sjön."

Adapter_SCSI_till USB.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för lektionen, där blev man ertappad med byxorna nere. Jag tyckte att konakten i bilden i länken från Marcel_Proust var lika den jag hittade, men där hoppades jag för mycket. Min skanner har SCSI-kontakt och avslutare så då får den väl samla mera damm då... Lite synd dock. Det hade varit bra om det gått att koppla direkt till den modernare iMacen. Finns det någon svensk kabelhandlare som för en sådan adapter, månne? Det kanske är som carlsson säger: "...att kasta pengarna i sjön."

 

 

Hittade denna adapter som nog bör fungera för SCSI till USB: http://www.ratocsyst...ucts/FR1SX.html

 

 

 

 

Tyvärr är det en helt annan prisklass... Det kan var klokt att utreda ordentligt om det lönar sig, är nog lika billigt att köpa en gammal G5a med adekvat program till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...