Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Slutfilmat med iPhone på konserter"


Tankadin

Rekommendera Poster

KristerBlomberg

Som allt annat vi inte gillat från apple vad det gäller iphone, så kommer även denna spärr kunna jailbreakas bort.

 

Är du säker?...eller gissar?

 

Det går att bygga in funktioner som man inte kommer åt genom att "bryta" mjukvaran.

 

T ex kan den aktuella funktionen ligga helt integrerad i kameran.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoneReservdelar.se

Är du säker?...eller gissar?

 

Det går att bygga in funktioner som man inte kommer åt genom att "bryta" mjukvaran.

 

T ex kan den aktuella funktionen ligga helt integrerad i kameran.

 

Mvh

Om vi säger att det är hårdvarvara som kamera så kommer det säkert ut en kamera utan hårdvara.

Då kan man gå vidare och säga tänk om kameran sitter fast på kretskortet osv.....

Många tänk om, dessutom så ser jag risker med att utomstående källor kan styra telefonen så att jag tror inte att det blir av.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

popyerbottlez

Läs på biljetten, det brukar stå där.

 

Kollade nu min biljett till årets wayoutwest och kollade igenom det finstilta där det klart och tydligt stod att inspelningsutrustning etc. ej fick medföras. Blev jag lite snopen. Ytterligare ett bevis på hur omöjligt det är för lagarna att hinna ikapp den tekniska utvecklingen. Dessvärre mynnar det bara ut i mindre respekt för lagar och regler. Kamera och filminspelning är praxis idag och inget som varken kommer att gå att stoppas eller finnas något intresse av att stoppa.

 

Men samtidigt är det en väldigt knepig juridisk situation om hur man ska sätta gränserna för vad som är en filmkamera etc. Meningen är ju trots allt att inte man ska spela in konserterna med fet utrustning och sedan sälja inspelningarna vidare.

 

Intressent dilemma.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KristerBlomberg

...

Kamera och filminspelning är praxis idag och inget som varken kommer att gå att stoppas eller finnas något intresse av att stoppa.

 

Men samtidigt är det en väldigt knepig juridisk situation om hur man ska sätta gränserna för vad som är en filmkamera etc.

...

 

 

 

Bara för att snart varje människa snart bär omkring på en hygglig kamera i mobilen betyder det ju inte att det är tillåtet att använda den överallt.

 

Ett tillspetsat exempel är att det nog alltid kommer att vara tillåtet att ta med sig knytnävarna in på konserter, men man får inte missbruka dem bara för att man har dem tillgängliga.

(Jag vet - lite överdrivet exempel, men det är tänkt att symbolisera principen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är arrangören av evenemanget som bestämmer om det är tillåtet eller inte att filma eller fotografera, och denna information finns oftast på biljetten och på skyltar i anslutning (ofta vid ingången) till evenemanget (som ser ut som en symbol för en kamera och runt denna kamera finns en rund ring med ett diagonalt streck - eller så är kameran överkryssad. Det är de två varianter som jag har sett). Det förekommer även att det finns vakter vid ingången som kollar om man har kamera med sig, exempelvis kan bli anvisad att öppna medhavd väska för att de ska se om det finns kamera med.

 

Självfallet gäller inte detta alla evenemang, det beror som sagt på arrangören.

På festivaler och liknande med flera scener brukar det vara fri fotografering.

 

Skälet till att förbudet finns är just för att de som har gjort konserten äger rätten till den och denna rätt säljer de. Dvs, vill man fota eller filma så får man betala för det, och ofta har ju arrangören själv egen filmning för att göra en konsertvideo, och de har egna fotografer för att ta bilder som de sedan kan sälja i form av affischer till fans.

 

Och om vem som helst får ta bilder och lägga ut hursomhelst, så förstör man ju denna inkomstkälla. Arrangören kan inte motivera till att professionella fotografer ska betala för att få tillåtelse att fota, eller ett TV-bolat som som filmer konserten, om vem som helst får fota och filma.

 

Eftersom skivförsäljningen sjunker så blir intäkterna från konserter allt viktigare, om man inte får in intäkter den vägen heller så kan man lika gärna lägga ner som artist för då går det inte leva på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men samtidigt är det en väldigt knepig juridisk situation om hur man ska sätta gränserna för vad som är en filmkamera etc. Meningen är ju trots allt att inte man ska spela in konserterna med fet utrustning och sedan sälja inspelningarna vidare.

 

Enligt EU:s regelverk så är en film eller videokamera en inspelningsutrustning som kan filma kontinuerligt minst 30 minuter.

(därför finns det kameratillverkare som begränsar filmandet vid 25 minuter för det innebär att kameran kan klassas som fotokamera istället för videokamera och då är det lägre tull och skatt...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var på bio (SF) nyligen (The tree of life) och där fanns det skyltar som sa att fotografering, filmning och ljudupptagning var förbjudet i salong och foajé. Bröt man mot förbudet skulle utrustningen belagtas och händelsen skulle polisanmälas. De fel jag hittar är väl att biografen inte får beslagta saker, de kan få gripa folk ibland, det får alla, men inte beslagta. Och vilket misstänkt brott skulle de polisanmäla mig för om jag fotograferar i foajén?

 

Har även sett en skylt på biograf med hot om böter eller vite (osäker) på flera tusen kr.

 

Onödigt gapiga skyltar, varför inte bara skriva att misstänka brott leder till poilsanmälan och att övrig fotografering leder till avvisande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jorden går väl snart under (nästa år)?,

så vad spelar det för roll om man inte kommer kunna filma? :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoneReservdelar.se

Jorden går väl snart under (nästa år)?,

så vad spelar det för roll om man inte kommer kunna filma? :hihihi:

Filma jordundergången för framtida refferens :)skrattaat.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...