Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Slutfilmat med iPhone på konserter"


Tankadin

Rekommendera Poster

Läste den här artikeln nyss..

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article13202473.ab

 

det kan väl ändå inte vara sant? Om det är det så tänker jag kasta min iPhone i sjön och köpa en Android.

Nu går det lite VÄL långt..? chockadskeptisk.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har bara tagit patent på det, det betyder inte att de kommer använda f<s>unktionent </s>det, apple har en berg med oanvända patienter, nästa, lika stor som deras berg av pengar.

det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom så är det konsertarrangören jag kommer bli sur på, som dels väljer att införskaffa den kringutrustning som krävs, samt att faktiskt använda den. Visst, man kan tycka att Apple inte borde ta fram tekniken, men om efterfrågan finns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

apple har en berg med oanvända patienter, nästa, lika stor som deras berg av pengar.

det

Det har sjukvården också ... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KristerBlomberg

Om det inte är tillåtet att filma på en viss plats - är det då så upprörande om det inte skulle gå att filma just där?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt ok med förbud mot filmning på konserter och dylikt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske man får se musikerna istället för händer och telefoner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, det är svårt att bli upprörd för att man hindras att göra något otillåtet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte är tillåtet att filma på en viss plats - är det då så upprörande om det inte skulle gå att filma just där?

 

Mvh

Med "tillåtet", menar du att det är olagligt eller att någon med inflytande inte vill det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller också med. Att bli upprörd över att man inte tillåts bryta mot lagstadgad upphovsrätt verkar lite bakvänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man fotograferar någonstans behöver ju inte innebära att man bryter på någon upphovsrätt. Vilket brott begår jag om jag under en filmvisning fotograferar publiken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KristerBlomberg

Att man fotograferar någonstans behöver ju inte innebära att man bryter på någon upphovsrätt. Vilket brott begår jag om jag under en filmvisning fotograferar publiken?

 

Kanske arrangörens regel:

"Bildupptagning förbjuden inom området"...eller något liknande som du måste följa för att få befinna dig på konserten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer säkerligen sättas upp sån utrustning i rättsalar och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upphovsrätt? Tillåt mig asgarva. Att filma några snuttar på en konsert eller festival ska jag kunna göra utan att min telefon stänger av kamerafunktionen! Så långt ska storebror INTE få gå. Varken vakter, artister eller arrangörer bryr sig om den så kallade lagen. Jag ska få filma mina vänner bredvid mig i publiken och deras glädje utan att min kamerafunktion stängs av! Fy fan säger jag. Det är en grej om man kommer kånkandes på en stor professionell filmkamera till en konsert på Globen, då finns det väl anledning att tänka att personen kanske säljer konsert-filmen olagligt eller dylikt, men den dagen min mobiltelefon stänger av kamerafunktionen av den anledningen så kastar jag den i sjön. Att tekniken kommer användas i rättsalar, visst det kan jag köpa av uppenbara anledningar. Det som är mer skrämmande är hur många som verkar tycka att det är ok. armskeptisk.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Varken vakter, artister eller arrangörer bryr sig om den så kallade lagen.

 

Viktigt att komma ihåg är att det inte handlar om någon lag. Det finns ingen lag som förbjuder dig att filma under en konsert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

popyerbottlez

Vad har ni alla belevade, konsertdeltagande forumstubbar sett dessa skyltar om att det ej är ok att filma under en konsert? Jag har aldrig någonsin blivit tillsagd eller tagit del av information gällande detta. Att man inte får använda systemkamera kan förekomma men ej videoupptagning. Har även arbetat på ett flertal större konserter som scenvärd utan att detta någonsin har tagits upp.

 

Hur kan det komma sig att så fort något i denna genren diskuteras på Macworld så kommer gamla moralpredikanter och skriker "upphovrsätt!" ur tomma intet. Jag tror inte att de som kollar på live-klipp på youtube, gör det som ett substitut istället för att se konserten utan för att man faktiskt var där eller vill se vad man missade. Dessa klipp fungerar snarare som väldigtt bra marknadsföring för artisterna. Om man ej varslar besökare med att det är olagligt att filma, bryter man ej mot upphovsrätten om det är för privatbruk. Rätta mig om jag har fel.

 

Jag anser för övrigt att det hade varit otroligt korkat av Apple att implementera denna tekniken i kommande iOS-prylar och ännu ett gigantiskt klavertramp från skivbolagens sida som tydligt bevisar deras förlegade verklighetsuppfattning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har ni alla belevade, konsertdeltagande forumstubbar sett dessa skyltar om att det ej är ok att filma under en konsert? Jag har aldrig någonsin blivit tillsagd eller tagit del av information gällande detta. Att man inte får använda systemkamera kan förekomma men ej videoupptagning. Har även arbetat på ett flertal större konserter som scenvärd utan att detta någonsin har tagits upp.

 

 

Det brukar anges på biljetterna, när arrangören har ett förbud. Och beträffande avplockning, så var det nog betydligt vanligare förr att folk blev avplockade kameror vid visitationen vid insläpp, nuförtiden är det ju inte praktiskt genomförbart eftersom alla har en mobil med kamera. Har själv aldrig blivit av med något, men sett det hända, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan mobiltelefoner med kamera slog igenom beslagtog man till och med engångskameror vid ingången till konsertarenor. Big deal. Not.

 

Har jag aldrig råkat ut för. Haft med mig normala kameror på samtliga konserter sedan tidigt 90-tal. Big deal. Eye of the beholder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske arrangörens regel:

"Bildupptagning förbjuden inom området"...eller något liknande som du måste följa för att få befinna dig på konserten.

De kan väl kanske neka att släppa in dig om de ser att du har en kamera, eller avvisa dig om du fotograferar, men lagbrott???

 

Även om eventuella kameror inte får komma in så verkar det vara ganska vanligt med kamerablixtar på konserter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- jag har alltid tyckt att det är skitkul att gå på konsert och se hela publiken fullständigt absorberade i .. eh.. med att.. – filma?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de någon gång skulle få för sig att stoppa in den funktionen borde det väl räcka att slå på flygplansläge för att kunna filma. Då ska ju all kommunikation till och från telefonen vara avstängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de någon gång skulle få för sig att stoppa in den funktionen borde det väl räcka att slå på flygplansläge för att kunna filma. Då ska ju all kommunikation till och från telefonen vara avstängd.

 

som jag förstår det(dock har jag inte helt säker på det) så fungerar det genom att man sätter upp speciella IR sändare och om kameran "ser" de IR ljuset så fotar/filmar den inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Äsch ser absolut inget konstigt med detta... tvärtom så tycker jag det är bra.

 

Just hela "stopp för iphones på konserter" är ju typisk kvällstidnings rubrik.

Visst det kan användas på konserter men det finns andra ställen där det är mycket mer användbart.

spionage, industrispionage, rättegångar och andra tillfällen där det är viktigt att man inte kan fotografera eller filma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoneReservdelar.se

Som allt annat vi inte gillat från apple vad det gäller iphone, så kommer även denna spärr kunna jailbreakas bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...