Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny skärm för foto och grafisk produktion.


datar

Rekommendera Poster

Hej ärade forummedlemmar!

 

Är på Jakt efter en skärm som lämpar sig för grafisk produktion. Har exempelvis tittat in denna modellen: http://www.scandinavianphoto.se/prod...x?iid=10856271

Men även denna... http://www.cyberphoto.se/info.php?article=CG243W

 

Som jag förstår det så är det i detta sammanhang viktigt att det är en IPS panel? Skärmen ska iaf. klara riktig bilskärmskalibrering. För lite lägre pris finns ju Dell som ska klara kalibrering osv: http://www.dustinhome.se/pd_5010380195.aspx

 

Någon som vet vad man vinner på att välja en dyrare skärm som ex. Eizo eller Nec? Eller betalar man mer för bara märkena, dvs Dell skärmen är väl så bra?

 

Någon med erfarenhet kring bildskärmar för grafisk produktion här på forumet eller bra på skärmar i största allmänhet? :)

 

Tack på förhand

 

Med vänlig hälsning

Johan Linnarsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med apples egna skärm? Vill du inte ha den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För några år sen ansågs Dellskärmen vara ett kap, riktigt bra bildkvalitet, skulle inte förvåna mig om det är samma sak idag men jag vet inte. De dyrare är förstås ännu lite bättre men de kanske platsar på fin reklambyrå samt prepressavdelning på tryckeri men då spelar pengar ingen roll, ska du kreera layouter eller photoshoppa duger nog dellen gott.

 

Sen har väl Apple skärmar fortfarande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv haft en Dell-skärm och kan intyga att den är mycket bra. Kalibrerade med en Spyder 3 Pro och det funkade utmärkt. Till det priset skulle jag slå till direkt!

 

Det viktigaste är att kalibrera då och då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med apples egna skärm? Vill du inte ha den?

 

Hej!

Apple cinema display 27" är en mycket bra skärm. Tyvärr är den glossy och ger upphov till ganska mycket reflektioner.

Detta kan vara mycket störande när man skall redigera foton och film.

 

En bra skärm skall vara matt.

 

M. v.h

Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack grodkungen och Semmelman för era kommentarer :)

 

Apple skärmen kan man inte kalibrera vilket jag vill kunna göra. Sedan ser jag glaset som en nackdel faktiskt. Visst, det är ju inte så att jag stör mig på reflexerna på min bärbara skärm men jag vill inte ha med det på den externa. Sedan har jag läst lite på nätet och Apple skärmen är bra, men absolut inte bäst. Men för de flesta så funkar den alldeles utmärkt :) Sexigare skärm går ju inte att få :bultandehjarta: Men de som arbetar med grafisk produktion seriöst väljer uppenbarligen inte Apple, mycket pga. att den inte kan kalibreras samt glaset.

 

Jo brorsan har 30" varianten av Dell Ultrasharp och det ÄR grym bildkvalité! Men jag är sån att kan man få något ännu bättre för några tusen till så varför inte? Men är det bara marginellt bättre, dvs. efter det priset som Dell betinger så blir varje förbättring svindyr, så vill man ju inte betala flera tusen till för ytterst lite bättre! :)

 

Jag kan ta ett exempel. Jag arbetar med en bild tagen från min systemkamera på min sunkiga externa skärm. Då ser det bra ut där.. Sedan när jag visar bilden på min MBP så ser de inte alls ut som på den externa. Visar jag bilden på Dell skärmen så tänker jag: "aha jag borde göra si och så med bilden"...

 

Det är ingen butik som direkt har dessa skärmar uppställda för demo tyvärr vad jag hittat (pratar om de dyrare Nec och Eizo).

 

Det jag ska använda skärmen till är webbsideutveckling, photoshop men också bilder jag fotat med systemkameran. Men mestadels så blir det bildbehandling av olika slag.

 

Det är svårt detta... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Apple cinema display 27" är en mycket bra skärm. Tyvärr är den glossy och ger upphov till ganska mycket reflektioner.

Detta kan vara mycket störande när man skall redigera foton och film.

 

En bra skärm skall vara matt.

 

M. v.h

Henrik

 

Tack för din kommentar! :)

 

Det är precis det jag läst också. Då börjar detta bli mer o mer fastspikat som ett faktum! :) Men för de allra flesta så funkar Apple skärmen kanon så den är ju inte dålig på något vis men i detta fallet går den bort. Tyvärrfår man väl säga för fin är den :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv haft en Dell-skärm och kan intyga att den är mycket bra. Kalibrerade med en Spyder 3 Pro och det funkade utmärkt. Till det priset skulle jag slå till direkt!

 

Det viktigaste är att kalibrera då och då.

 

Brorsans dell-skärm är grym out-of-the-box och har inte kalibrerats... Med den skärmen och det priset har man ju råd med kalibratorn... :bultandehjarta: Man kanske ska släppa tanken på de dyrare Nec och Eizo... :fundersam:

 

EDIT: Tack förresten för din kommentar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Brorsans dell-skärm är grym out-of-the-box och har inte kalibrerats... Med den skärmen och det priset har man ju råd med kalibratorn... :bultandehjarta: Man kanske ska släppa tanken på de dyrare Nec och Eizo... :fundersam:

 

EDIT: Tack förresten för din kommentar :)

 

Tyvärr har jag inget tips om bra skärm för tillfället, men jag vill göra dig uppmärksam på att du blandar ihop begreppen "kalibrera" och "profilera". Kalibrera en skärm gör man med inbyggda verktyg i skärmen, profilera gör man med ett verktyg som tex SpyderPro 3:

 

http://www.fotosidan.se/cldoc/att-kalibrera-skarmen.htm

 

 

Du är inte ensam om detta, var och varannan blandar ihop dessa begrepp. Men var uppmärksam på vad som är vad när du kollar tester och jämförelser, tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag inget tips om bra skärm för tillfället, men jag vill göra dig uppmärksam på att du blandar ihop begreppen "kalibrera" och "profilera". Kalibrera en skärm gör man med inbyggda verktyg i skärmen, profilera gör man med ett verktyg som tex SpyderPro 3:

 

http://www.fotosidan...era-skarmen.htm

 

 

Du är inte ensam om detta, var och varannan blandar ihop dessa begrepp. Men var uppmärksam på vad som är vad när du kollar tester och jämförelser, tex.

 

Bra länk där! Jag blandar verkligen ihop det... Men skärmar och vad man ska tänka är snurrigt! Iaf. för mig :borstatanderna: Tack för rättelsen och artikeln är grym! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, skulle inte en appleskärm gå att "profilera"?

 

Angående glossyskärm blir det ett fantastiskt djup och svärta å färger men reflexer kan störa så för dig skulle jag rekommendera en glossyskärm men ställa den och sitta så att det inte reflekterar solljus på den. Fast det går väl bra med en matt oxå.

Har för mig att det var exakt samma panel i applen å dellen då för några år sen men kan mycket väl ha fel. I din situation hade jag hållt mig till denna priskategori och inte lagt ut pengarna på superduperproffsgrejerna, skillnaderna är troligen mindre än kostnaden ger sken av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Så, skulle inte en appleskärm gå att "profilera"?

 

Jo, den går att profilera, men inte att kalibrera. Eller rättare - bara att mjukvarukalibrera via Systeminställningar >> Bildskärm >> Färg. Men det finns ingen inbyggd kalibrering i skärmen där du kan ställa ljusstyrka, kontrast, temperatur, etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Eizo:n och NEC:n har hårdvarubaserad kalibrering. Dell:en kan endast profileras men eftersom den från början ligger väldigt bra i förhållande till AdobeRGB och sRGB efter profilering (jag skummade endast testet här) kommer en profilering ändå att vara effektiv.

 

Profilering ändrar inte skärmen utan ger endast LUT-kompensationstabeller via bildskärmskortet i form av ICC-profiler. Har skärmen stora avvikelser kommer resultatet bli väldigt, väldigt märkligt eftersom det endast finns 8 bitar per kanal. Eizon och NEC:ens hårdvarukalibrering fungerar så att LUT laddas upp till skärmen med 10 bitars precision och grafikkortet behöver inte ändra sin utgående signal.

 

NEC:n har dessutom kalibrering av färgrymden "3D LUT" så att du därmed kan kompensera för avvikelserna i ton, luminans och mättnad hos primär- och sekundärfärgerna, något man inte brukar komma åt via profilering. Oklart om Eizon har denna funktion också men det talas på sidan om additiv RGB-blandning vilket torde vara samma funktion. De två skärmarna är ju i grunden väldigt snarlika produkter som brukar baseras på samma grundkonstruktion.

 

Eftersom du verkar arbeta mot webbutveckling är sRGB det viktigaste. En skärm med stor gamut som följer AdobeRGB noga brukar ofta hyllas på foto- och grafiksajter men en sådan skärm visar ju helt fel övermättade färger för sRGB och därmed all standardiserad elektronisk visning.

 

Har själv en tidigare NEC Spectraview utan "3D LUT" och den har just det problemet där hårdvarukalibreringen endast använder skärmens nativa gamut vilket är en stor AdobeRGB-liknande sak. Så varje färg blir fel om jag försöker använda den för sRGB-innehåll. sRGB-läget i skärmen är utmärkt men då kan jag inte använda hårdvarukalibreringen.

 

Har du ett verkligt behov av att hårdgranska bilden i AdobeRGB som att det är kritiskt för dig att skicka bilder till tryck eller utskrift i hög kvalitet finns det helt klart en poäng med NEC och Eizo-skärmarna + en bra mätare. Annars verkar Dell-skärmen + en bra mätare svara mot dina behov för rätt så mycket mildare prislapp. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eizo:n och NEC:n har hårdvarubaserad kalibrering. Dell:en kan endast profileras men eftersom den från början ligger väldigt bra i förhållande till AdobeRGB och sRGB efter profilering (jag skummade endast testet här) kommer en profilering ändå att vara effektiv.

 

Profilering ändrar inte skärmen utan ger endast LUT-kompensationstabeller via bildskärmskortet i form av ICC-profiler. Har skärmen stora avvikelser kommer resultatet bli väldigt, väldigt märkligt eftersom det endast finns 8 bitar per kanal. Eizon och NEC:ens hårdvarukalibrering fungerar så att LUT laddas upp till skärmen med 10 bitars precision och grafikkortet behöver inte ändra sin utgående signal.

 

NEC:n har dessutom kalibrering av färgrymden "3D LUT" så att du därmed kan kompensera för avvikelserna i ton, luminans och mättnad hos primär- och sekundärfärgerna, något man inte brukar komma åt via profilering. Oklart om Eizon har denna funktion också men det talas på sidan om additiv RGB-blandning vilket torde vara samma funktion. De två skärmarna är ju i grunden väldigt snarlika produkter som brukar baseras på samma grundkonstruktion.

 

Eftersom du verkar arbeta mot webbutveckling är sRGB det viktigaste. En skärm med stor gamut som följer AdobeRGB noga brukar ofta hyllas på foto- och grafiksajter men en sådan skärm visar ju helt fel övermättade färger för sRGB och därmed all standardiserad elektronisk visning.

 

Har själv en tidigare NEC Spectraview utan "3D LUT" och den har just det problemet där hårdvarukalibreringen endast använder skärmens nativa gamut vilket är en stor AdobeRGB-liknande sak. Så varje färg blir fel om jag försöker använda den för sRGB-innehåll. sRGB-läget i skärmen är utmärkt men då kan jag inte använda hårdvarukalibreringen.

 

Har du ett verkligt behov av att hårdgranska bilden i AdobeRGB som att det är kritiskt för dig att skicka bilder till tryck eller utskrift i hög kvalitet finns det helt klart en poäng med NEC och Eizo-skärmarna + en bra mätare. Annars verkar Dell-skärmen + en bra mätare svara mot dina behov för rätt så mycket mildare prislapp. :)

 

Stort tack för utförligt svar Thomas! :galetglad:

 

Kollade lite på Nec vs. Eizo v.s Dell och vad jag kan se så kan Eizo och Dell skärmarna jag länka till hantera AdobeRGB samt sRGB. Det står inget om detta på Nec skärmen mer än att den hanterar AdobeRGB. Då borde man ju alltså med Dell och Eizo skärmen kunna ändra till sRGB eller till Adobe RGB beroende på vad man sysslar med? Eller missar jag något här? Det var iaf. inga problem att välja Adobe RGB eller sRGB genom att bocka ur "Visa endast profilerna för denna skärm" på brorsans Ultrasharp. Ja det gick ju på min sunkiga Samsungskärm också.. :)

 

Frågan är hur stor skillnad det egentligen är mellan Dell och exempelvis Eizo.. Eller om det bara är en pytteliten förbättring på Eizon, men som är det absolut är värt om man skickar mycket till press och tryck!? :)

 

Tankar om detta?

 

Med vänlig hälsning

Johan Linnarsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser nu att Nec också fixar sRGB... Söker man på sidan ja länkat så står det.. :)

 

Men mina funderingar i föregående inlägg kvarstår :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sånt där extremt finlir är som om en taxichaufför skulle köpa värsta Porschen, du verkar stå i början på att sätta igång en verksamhet stämmer det? Satsa då på lagom bra grejer som står i relation till din verksamhet och plånbok, de där toppskärmarna står som sagt på reklambyråernas prepressavdelning, tryckeri, någon enstaka framgångsrik stockholmsfotografs skrivbord. Om du färgjusterar din bild på en skärm för tio eller tjugo lax så skillnaden som skulle kunna eventuellt uppstå kommer ändå ätas upp på vägen, ett tryck kan inte återge alla färger liksom skärmarna som står där ute i Sveriges avlånga land är ju till 99.9% okalibrerade pc-skärmar. Anamma lite Per Gessle som tar bandet med sig ut i bilen för att lyssna hur det låter där som referens och inte på sin superduperanläggning i studion, då börjar du närma dig att det du gör kommer fram rätt till mottagaren. F ö så kollar du ändå provtryck på tryckeriet så skulle det va en procent för mycket magenta genomgående i dina bilder så skruvar de enkelt ner det till trycket. Och då vet du det och kan ställa ner magentan så blir det perfekt nästa gång. F ö har en bra bild inget att göra med om det fattas 1% magenta det kan ingen se utan om bilden är bra och ger rätt budskap etc etc. Med det menar jag inte att man inte ska kalibrera utan bara att ta sånt med viktigheten av superproffsgrejer ska va så viktigt med lite gnutta salt, det är inte så jättejätteallvarligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, den går att profilera, men inte att kalibrera. Eller rättare - bara att mjukvarukalibrera via Systeminställningar >> Bildskärm >> Färg. Men det finns ingen inbyggd kalibrering i skärmen där du kan ställa ljusstyrka, kontrast, temperatur, etc.

Då är appleskärmen lika god som en ann då. Ändå där man gör inställningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Sånt där extremt finlir är som om en taxichaufför skulle köpa värsta Porschen, du verkar stå i början på att sätta igång en verksamhet stämmer det? Satsa då på lagom bra grejer som står i relation till din verksamhet och plånbok, de där toppskärmarna står som sagt på reklambyråernas prepressavdelning, tryckeri, någon enstaka framgångsrik stockholmsfotografs skrivbord. Om du färgjusterar din bild på en skärm för tio eller tjugo lax så skillnaden som skulle kunna eventuellt uppstå kommer ändå ätas upp på vägen, ett tryck kan inte återge alla färger liksom skärmarna som står där ute i Sveriges avlånga land är ju till 99.9% okalibrerade pc-skärmar. Anamma lite Per Gessle som tar bandet med sig ut i bilen för att lyssna hur det låter där som referens och inte på sin superduperanläggning i studion, då börjar du närma dig att det du gör kommer fram rätt till mottagaren. F ö så kollar du ändå provtryck på tryckeriet så skulle det va en procent för mycket magenta genomgående i dina bilder så skruvar de enkelt ner det till trycket. Och då vet du det och kan ställa ner magentan så blir det perfekt nästa gång. F ö har en bra bild inget att göra med om det fattas 1% magenta det kan ingen se utan om bilden är bra och ger rätt budskap etc etc. Med det menar jag inte att man inte ska kalibrera utan bara att ta sånt med viktigheten av superproffsgrejer ska va så viktigt med lite gnutta salt, det är inte så jättejätteallvarligt.

 

Jag håller med. Jag har faktiskt tillverkat trycksaker med fullgott resultat på ytterst billiga skräpskärmar. Förvisso med lite trixande, knep och knåp och ibland lite "trial and error". Inget jag direkt rekommenderar, men det går. Idag använder jag en billig Eizo FlexScan S2231W (som jag är mycket nöjd med men som de flesta proffs nog skulle fnysa åt) vid de enstaka tillfällen jag levererar något och ibland tom en gammal iMac G5 17 tummare (med Adobe CS 2) som aldrig ens har profilerats. Några annonser, loggor eller broschyrer går iväg från den varje år och hittills har ingen klagat.

Nu är ju detta inget unikt fenomen för grafisk produktion... Många vill ha det värsta även om de inte har någon direkt användning av det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min mening var kanske inte att gå riktigt så långt, men man kommer väldigt långt med en hyfsad skärm och lite nerlagt arbete. Men du tolkar min andemening rätt alla fall, jag hänger ibland på ett fotoforum och trådarna om teknikaliteter och megapixlar äro långa och tekniknörderiet extremt ibland men bilderna sen då som blir resultatet motsvarar inte riktigt som man då skulle kunna förvänta sig av all superfin teknik, en skolflicka med en mobilkamera som inte vet vad en pixel är kan ibland vinna fototävlingar... :hihihi:

Man måste se allt i relation till nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det går att växla mellan AdobeRGB och sRGB-läge men det är rätt klumpigt. Du måste ändra manuellt i skärmens menyer och sedan växla till rätt profiler i Systeminställningar/Bildskärm/Färg. En del program fubbar till färghantering ifall du gör detta, till exempel Förhandsvisning som måste startas om för att det inte ska visa fel färger.

 

Det fungerar men är lite opraktiskt och det kan behövas lite dubbelkontroll med testbilder och Färgmätarprogrammet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tipsa om en helt ok skärm för foto och prepress om du inte måste ha 27 tum. Det är NEC 2090 UIX, har en privat men även köpt till tryckeriet. Kompletera med Eye One kalibrator.

Har jobbat med prepress under 20 år och testat både budget och lyx, men den största begränsningen ligger nog i våra ögon kanske inte i priset?

Skärm 6995:- EyeOne 2495:- på Dustin Home.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Kan ju nämna att NEC Spectraview-skärmar är de vanliga toppmodellerna som 2090 WUXi där man handplockat de paneler som har bäst uniformitet så att ingen del av skärmen avviker mer än dE 4. Hårdvarukalibreringen finns i skärmens firmware men är låst på de vanliga modellerna.

 

Läser man på amerikanska sajter om dessa skärmar så har de inte låst hårdvarukalibreringen men där säljs heller inte Spectraview-varianten med garanterat uniform bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litet tips Off topic: Som i realiteten f d bildredaktör på en dagstidning har jag försökt sälja in tanken till fotografer att de ska "kalibrera/profilera" sina bilder efter hur de i efterhand ser ut i tryck. Det är där bildens färgåtergivning faktiskt avgörs, och alla tryckerier varierar i detta. Dagstidningar har vanligtvis gråbalkar i mitten där svartvitt grå jämförs med färglagd grå. En del tryckpressar drar då notoriskt åt ett blått, gult eller rött håll, vilket man som fotograf gör klokt i att ta hänsyn till. Jag har under tio års tid mött en pressfotograf som insåg att det var ett bra sätt att arbeta på. På skärmen såg bilderna inte kloka ut. Vad gäller tidskrifter med bestruket högkvalitativt papper i mer avancerade tryckpressar/skrivare blir skillnaderna mer subtila och kanske inte lika noga att ta hänsyn till, men ändå. För webbilder gäller ju helt andra aspekter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

En liten statusuppdatering till tråden. Jag valde att satsa på Dell Ultrasharp 24". Varför? Vill ha en bra skärm under mina studier inom grafisk bildproduktion och jag vet av erfarenhet att brorsans 30" Ultrasharp har grym bildkvalité! Visst, NEC och Eizo är garanterat bättre men jag ställde mig frågan om jag skulle lägga dom pengarna just nu!? Det har ju nämnts i tråden men även på andra delar av nätet att väldans många professionella använder "enklare" skärmar också och Ultrasharp får ju god kritik över allt även från grafiker och fotografer samt att den ska vara grymt prisvärd.

 

Nästa gång kanske det blir Eizo eller NEC.. Vem vet :)

 

Tack alla som bidragit och givit förslag i tråden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar min skärm nu ordentligt som jag fick hem igår.... Jag märker jämfört med min MacBook Pro skärm att när jag tittar på olika vinklar så är färgen svart och håller svärtan på min MacBook i olika vinklar men inte på min Dell.

 

Jag lyckas inte få samma bäcksvarta färg på nya dellskärmen. Vänder jag på huvudet och tittar åt sidan så ser man tydligt det blir skärmskiftningar mot vitt... Vet inte hur jag ska förklara det men ungefär som att man skapar tearings/bleedings fast skärmen har inga som på det klassiska viset... Men vrider man huvudet där man upplever "tearings/bleedings" så förvinner det på just det området man tittar på men uppstår på andra ställen... Skärmskiftningar kanske man kan säga?

Hur jag ser detta är för jag har en svart skrivbordsbakgrund som jag tittar mot... Eller är detta normalt? Skärmen är ju trevlig i övrigt... :fundersam: Dumt att jag inte gjorde detta test på brorsans skärm för hans visar på samma tendens...

 

Skulle ha köpt en bildskärmskalibrator och den skulle nog ha fixat till svärtan lite mer men jag oroar mig över skiftningarna över bildytan...

 

Tankar om detta?

 

Med vänlig hälsning

Johan Linnarsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...