Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Frågor ang. ReadyNAS duo


Jontboy

Rekommendera Poster

Går i tankarna att införskaffa en NAS, har fastnat för ReadyNAS duon då den ligger bra i pris, har två diskar som man kan byta och vekrar vara lätt att konfiguera.

I dagsläget har jag bara en iMac men kommer att köpa en Macbook pro och i framtiden är tanken att få bort iMacen och ha en Mac mini kopplad till TVn. Idag har iMacen kopplad till TVn och jag kör filmer ifrån den. Men databordet tar ganska mycket plats i vårt vardagsrum och en mini i tv bänken hade varit underbart.

Har tittat runt på olika forum hur andra har det och har nu några funderingar angående hastigheten på nätverket. Jag har idag en Netgear WGR614v7 som har några år på nacken men den får hänga med tills den går sönder.

Den går på 802.11G (54mbps) och då är frågan om det är tillräckligt för att kunna streama filmer från NAS till dator? Har idag en airport express (äldre med 802.11G) kopplad till min förstärkare och då och då kör jag musiken från iphonen när inte iMacen är på och kan ibland, (sällan) uppleva lite hack. Är då datorn på och frun sitter och surfar går lite segare och musiken hackar mer.

Som det ser ut nu har jag två externa diskar till min iMac, där den ena sköter Time Machine och Carbon Copy Cloner och den andra innehåller filmer m.m. Dock ej itunesbiblioteket och iphotobiblioteket.

Min tanke med NAS var att samla allt på den så som itunes, iphoto, filmer och mina imovie projekt + Time Machine och CCC.

Då hade jag velat haft den ena disken enbart till Time Machine och CCC och den andra skulle haft alla mina dokument, musik, filmer, bilder m.m.

Går det att göra så; eller speglar NAS den första disken till den andra om man sätter i den. Vad jag har förstått från andra sajter så är det så. (RAID eller liknande)

Sen blir jag helt tokig när jag läser om fläktens ljudnivå, vissa säger att den låter när den startar och sjunker sen i hastighet och låter knappt medans andra har lämnat tillbaka sin för den lät i hela hans 70kvm stor lägenhet!

Jag menar vem ska man tror på för alla säger olika och alla har olika tolerans nivåer vad det gäller fläktar på sina prylar.

Eller finns det någon NAS ni kan rekommendera som är bättre än ReadyNAS duo? Men inom samma prisklass och har två diskar...

Tack...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående ditt nätverks så kan du utgå för att det är för långsamt. Även via ett modernare N-nätverk (2.4 GHz 150 Mbit/5 GHz 300Mbit) är det osäkert då det handlar om radiovågor, något som otroligt lätt störs av annat i närheten och hastigheterna är just teoretiska. Dessutom så delar ju alla enheter på nätverket, så ju fler simultana enheter som används, ju mindre bandbredd per enhet finns att tillgå. Det bästa är att köra med nätverkskabel mellan NAS->Router->Streamande enhet för att ha optimal prestanda. Men även då kan det hacka, men då ligger problemet i kodningen av filerna vilket också är en hel djungel och vetenskap.

 

ReadyNASduo verkar vara en prisvärd och populär produkt som har erkänt bra stöd för OS X. Finns väl även funktion för att köra TM mot den fundersam.gif

 

Angående ljudvolym så är det precis som med trådlösa nätverk, dvs att det går inte att uttala sig innan man har provat i den aktuella omgivningen den ska stå i. Står den i ett möblerat rum, normalt möblerat med mattor, gardiner och andra väggbonader kan den upplevas ljudlös men i ett sparsamt möblerat rum utan ljudabsorberande material (mattor, gardiner, möbler mm) kan den låta som en dammsugare.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har både en Netgear Readynas Duo med två diskar och en Synology Disk Station inkopplade hemma och skulle råda dig att hellre köpa en Synology! Det är möjligt att den kostar lite mer, beroende på modell, men det är det värt. Snabbare och bättre på allt enligt mig. Snyggare och enklare webbsida där du loggar in och sköter allt ifrån, iPhone-appar med tex möjlighet att lyssna på musik strömmande från din Synology till din iPhone (tror att dom har appar för Android också) även via 3G, lite typ Spotify, fast med din egen musik. Sen är deras forum fullt av bra folk som kan mycket och är hjälpsamma.

Lycka till! (Visst ja, vad det gäller dom två diskarna i Readynasen så är dom speglade, jag tror inte att du kan ha dom som två separata diskar med olika innehåll.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har både en Netgear Readynas Duo med två diskar och en Synology Disk Station inkopplade hemma och skulle råda dig att hellre köpa en Synology! Det är möjligt att den kostar lite mer, beroende på modell, men det är det värt. Snabbare och bättre på allt enligt mig. Snyggare och enklare webbsida där du loggar in och sköter allt ifrån, iPhone-appar med tex möjlighet att lyssna på musik strömmande från din Synology till din iPhone (tror att dom har appar för Android också) även via 3G, lite typ Spotify, fast med din egen musik. Sen är deras forum fullt av bra folk som kan mycket och är hjälpsamma.

Lycka till! (Visst ja, vad det gäller dom två diskarna i Readynasen så är dom speglade, jag tror inte att du kan ha dom som två separata diskar med olika innehåll.)

 

Tack för mycket bra svar, ReadyNAS duo är då helt ute ur bilden med tanke på att jag vill ha två separata diskar som den ena sköter backup och den andra media.

Speglingen är jag inte intresserad av...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har både en Netgear Readynas Duo med två diskar och en Synology Disk Station inkopplade hemma och skulle råda dig att hellre köpa en Synology! Det är möjligt att den kostar lite mer, beroende på modell, men det är det värt. Snabbare och bättre på allt enligt mig. Snyggare och enklare webbsida där du loggar in och sköter allt ifrån, iPhone-appar med tex möjlighet att lyssna på musik strömmande från din Synology till din iPhone (tror att dom har appar för Android också) även via 3G, lite typ Spotify, fast med din egen musik. Sen är deras forum fullt av bra folk som kan mycket och är hjälpsamma.

Lycka till! (Visst ja, vad det gäller dom två diskarna i Readynasen så är dom speglade, jag tror inte att du kan ha dom som två separata diskar med olika innehåll.)

 

 

Jag skulle nog idag rekommendera att man inte köper Netgears ReadyNAS Duo idag utan direkt går på den nyare modellen Ultra2 som är betydligt snabbare. Dessutom har man gått upp från en 60 mm fläkt till en 80 mm fläkt vilket minskar ljudet från fläkten markant. I de nyare varianterna har Netgear också gått från den MIPS CPU som Duo generationen bygger på till antingen en singel eller dual core Atom processor. Dessutom är RAM mer tilltaget och ligger nu på 1GB på de nya vilket snabbar upp det mesta. Ultra2 har dessutom stöd för USB 3.0 om man vill haka på extra externa diskar att dela ut på nätet.

Den nya generationen har också stöd för iSCSI vilket är ganska trevligt för den som önskar använda den typen av funktionalitet.

 

Det går absolut att via X-RAID köra diskarna antingen som speglade eller som expanderad volym. Dock levereras disken konfigurerad från start för spegling eftersom det är hela poängen med att ha två separata diskar i en enhet. Vilket jag kan säga av erfarenhet är rätt bra att ha eftersom den ena disken i min ReadyNAS Duo havererade efter tre år i drift. Allt fungerade klockrent trots ett diskhaveri, det enda var att reklamationen på den havererade disken tog lite tid, närmare bestämt 4 veckor från leverantören. Får skylla på Seagates 5 års garanti där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

campokatt@hotmail.com

Varför ska du ha ditt mediabibliotek på en nas?

Om du tänker köra en mini som mediacenter är det smartare att köpa en snygg och snabb firewire disk och koppla till den. Typ nån av Laci's varianter. På minin delar du sedan allt till övriga datorer och kanske mot en airport express för att få ljud i nått annat rum.

Och sen ha duo'n som backupenhet. Köra timemachine mot via nätverket.

Så gör jag vilket fungerar utmärkt. Speglade diskar på backupen är ju bara bra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska du ha ditt mediabibliotek på en nas?

Om du tänker köra en mini som mediacenter är det smartare att köpa en snygg och snabb firewire disk och koppla till den. Typ nån av Laci's varianter. På minin delar du sedan allt till övriga datorer och kanske mot en airport express för att få ljud i nått annat rum.

Och sen ha duo'n som backupenhet. Köra timemachine mot via nätverket.

Så gör jag vilket fungerar utmärkt. Speglade diskar på backupen är ju bara bra :)

 

 

Ja det är ju ett sätt, och det måste gå mycket bättre att spela upp filmer direkt från minin än att strömma över nätverket och sen bara köra Time Machine över nätverket till en NAS.

Om man kör så var är det då bäst att ha iphotobiblioteket? På minin eller på macbooken. För macbooken kan väl nå iphotobiblioteket via nätverket?

 

Är det verkligen nödvändigt att ha två diskar som innehåller samma sak? Tänker på NAS speglingen, tycker spontant att det är slöseri med diskutrymme. Är det verkligen så vanligt på hårddisk kraschar?

Har faktiskt inte råkat ut för någon själv, har kanske bara haft tur.. och nu för jag sagt detta här så imorgon när jag slår på imacen så börjar det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju ett sätt, och det måste gå mycket bättre att spela upp filmer direkt från minin än att strömma över nätverket och sen bara köra Time Machine över nätverket till en NAS.

Om man kör så var är det då bäst att ha iphotobiblioteket? På minin eller på macbooken. För macbooken kan väl nå iphotobiblioteket via nätverket?

 

Är det verkligen nödvändigt att ha två diskar som innehåller samma sak? Tänker på NAS speglingen, tycker spontant att det är slöseri med diskutrymme. Är det verkligen så vanligt på hårddisk kraschar?

Har faktiskt inte råkat ut för någon själv, har kanske bara haft tur.. och nu för jag sagt detta här så imorgon när jag slår på imacen så börjar det...

 

Ja, det beror väl på hur man ser på saken men roterande diskar de havererar förr eller senare allihop. Jag har under min livstid varit med om fem diskhaverier, två på jobbet och tre hemma. Så nej det är inte så ovanligt att det händer. Ska diskarna dessutom sitta i enheter som är igång större delen av dygnet så ökar risken ytterligare. Två av gångerna har jag hunnit med att notera att något inte stämde med disken och kunnat rädda all data... de tre andra gångerna... tja låt oss bara säga att det är tråkigt när IT avdelningen inte kontrollerar att backuperna fungerar och det är tur att man själv har backuper på det man själv åstadkommit.

 

Visst kan det kännas som slöseri med diskutrymme att spegla informationen, det hela beror mycket på hur viktig du tycker den data du lagrar är, kan du återskapa alltsammans utan stor möda, om kan du klara dig utan datan tills du återställt allt eller känner du att du helt enkelt kan klara dig utan informationen om den försvinner så fine. Skit i allt vad redundans och backup heter. Annars så ska man nog se till att skydda data med både backup och redundans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det beror väl på hur man ser på saken men roterande diskar de havererar förr eller senare allihop. Jag har under min livstid varit med om fem diskhaverier, två på jobbet och tre hemma. Så nej det är inte så ovanligt att det händer. Ska diskarna dessutom sitta i enheter som är igång större delen av dygnet så ökar risken ytterligare. Två av gångerna har jag hunnit med att notera att något inte stämde med disken och kunnat rädda all data... de tre andra gångerna... tja låt oss bara säga att det är tråkigt när IT avdelningen inte kontrollerar att backuperna fungerar och det är tur att man själv har backuper på det man själv åstadkommit.

 

Visst kan det kännas som slöseri med diskutrymme att spegla informationen, det hela beror mycket på hur viktig du tycker den data du lagrar är, kan du återskapa alltsammans utan stor möda, om kan du klara dig utan datan tills du återställt allt eller känner du att du helt enkelt kan klara dig utan informationen om den försvinner så fine. Skit i allt vad redundans och backup heter. Annars så ska man nog se till att skydda data med både backup och redundans.

 

Ja foton och filmklipp på våra barn är det som är viktigast, filmer och musk finns att köpa igen.

Får fundera vidare på hur jag ska göra med lagring och backup...

Tack för alla svar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...