Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Formatera extern hårddisk


simon93

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag e ganska irriterad! Köpte i våras en HITATCHI XL1000 1 TB. Den är anpassad till både PC oc Mac :) Allt fungerade utmärkt tills jag skulle lägga in en fil som var större än 4 GB, då sa hårdisken någonting i still med att det var felkod 0 och att det inte gick att överföra. Jag tog reda på lite information och fick reda på att man var tvungen att omformatera hela hårdisken vilket skulle göra att all data försvann. För att göra en lång historia kort så omformaterade jag av misstag hårdisken så att allt försvann, tänkte att dt var bra för nu kunde jag ju lägga in 4 GB+ filer ^^. Men då visade det sig att hårdisken inte gick att spela upp via TV, Xbox eller nånting annat förutom min dator för att det var ett okänt format :o

 

Det jag undrar är:

 

Kan man omformatera tillbaka den men samtidigt kunna lägga in större filer??

 

Om det inte går, finns det nån hårdisk som inte har de här problemen ??? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte fråga om hårddisken, utan om filsystemet som är inlagt på hårddisken. Hårddiskar kan ha vilket filsystem som helst. Detta innebär att det jag nu kommer att skriva gäller för alla hårddiskar...

 

Ett filsystem är en struktur för hårddisken som talar om hur mappar, applikationer och dokument hanteras. Windows har ett filsystem som heter NTFS. Mac har ett annat filsystem som heter Mac OS X Extended / HFS Plus.

 

Windows-filsystem kan varken läsa eller skriva Mac.

Macs-filsystem kan läsa Windows-filsystem men inte skriva till det.

 

Som du ser så finns det komplikationer med att använda en hårddisk för Windows och Mac.

 

Det finns en lösning, och den heter FAT. FAT är ett gammalt filsystem, föregångaren till NTFS. Både Windows och Mac kan skriva och läsa FAT. Så det verkar ju logiskt att använda det.

Men, FAT har en begränsning som du har upptäckt - den klarar inte filer över 4Gb.

På den tiden FAT skapades (vi snackar 80-talet...) så fanns det inte ens i fantasin möjlighet att vi någon gång skulle hantera filer över 4Gb... :)

 

Så, vill du hantera filer på en hårddisk som är kompatibel med Mac, Windows och andra enheter så är det FAT som gäller och då får du leva med att max är 4Gb.

 

Programmet Skivverktyg i Mac är ett program för att hantera hårddiskar. (Hårddisk är en skiva..). Skivverktyg kan formatera en extern hårddisk till FAT. (och givetvis kan Skivverktyg formatera enligt Mac OS X extended också och det är väl troligen precis det du vill).

 

Om du formaterar hårddisken till FAT så tömmer du den på allt innehåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack så mycket:) Men nu när jag har gjort det, vet du om det finns något bra program där man kan klippa tex en stor film-fil i mindre delar??? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns möjligheter att skriva till NTFS med mac också.

Ex. MacFUSE och NTFS-3G (måste installera båda)

 

Funkar som plugin till Systeminställningar. när du fått in det ska man inte behöva bry sig om vilket format disken har längre.

Hålla på att dela upp filer tillhör 90-talet :armskeptisk:

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju dock vad TS TV och Xbox klarar för filsystem. Kanske, ett stort kanske, så klarar dem båda NTFS. Men annars är det FAT som måste användas ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns möjligheter att skriva till NTFS med mac också.

Ex. MacFUSE och NTFS-3G (måste installera båda)

 

Jo det stämmer att det finns program till Macen som gör att Macen kan läsa och skriva NTFS. Och det finns program till Windows som gör att Windows kan läsa och skriva Mac OS X. Problemet nu var ju att frågeställaren ville att filerna även skulle vara läsbara för Xbox och TV:n....

och det filsystem som fungerar på Windows, Mac, Xbox och televisionsapparater - det är FAT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttar tråden till rätt avdelning. /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Håkan Walther

Mediaspelare (X-box, Popcorn Hour etc) brukar kunna läsa både FAT, NTFS och HFS+ men bara skriva till FAT, vilket innebär att om man har en hårddisk som man växlar mellan datorn och mediaspelaren så funkar det perfekt med HFS+ men om man även vill kunna skriva direkt från mediaspelaren eller radera filer (t ex filmer efter att man sett dem) så måste det vara FAT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har senaste Mac OS X och bara tänker låta disken kopplas in till antigen Mac OS och Windows 7 (möjligen också i Vista) så kan man formatera med exFat. Då kan man hantera filer > 4 GB. Kanske inte funkar med Xbox, men det funkar kanske i andra sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej!

 

Lånar denna tråden för en fråga.

 

Har precis varit och köpt en Lacie 2TB HD, som jag tänkte använda till att tanka över all musik och bilder och andra prylar för att föra över till min Imac (när jag får den...).

Har kollat runt här på forumet och kommit fram till att jag kan formatera disken med exFAT, för att kunna få in filer större än 4GB. Har flera filmer som är större.

Allt detta låter jättebra (om jag fattat allt rätt), MEN.......

När jag försöker att formatera disken i windows vista, så går det bara att få storleken 9,99 MB ?!?!?!?!?

Kan inte på något sätt få upp storleken på disken!

 

Är det någon duktig person här som kan/vet hur man kan göra är jag hemskt tacksam för tips! :fundersam:

 

Mvh. Elken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte lägga allt på en extern disk, du kan föra över allt till iMacen ändå.

Kommer inte ihåg hur man gjorde men googla lite på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:crossfingers: Ahhhh, tror att jag löst det.

 

Gick in i Datorhantering/Diskhantering (Windows), och formaterade om partitionen till NTFS. Körde sedan utöka partition (ökade den till max).

Efter detta körde jag formatera till exFAT igen och nu håller den på att formatera för fullt.

 

Tror det löser sig.:crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte lägga allt på en extern disk, du kan föra över allt till iMacen ändå.

Kommer inte ihåg hur man gjorde men googla lite på det.

 

 

Hej Gojlos!

Har hört/läst någonstans att man ska kunna göra det. Kan inte testa själv än eftersom jag inte fått min Mac än, men.....

 

Undrar om man möjligtvis kan lägga de filer man vill föra över i en utdelad mapp i Windows, och sedan leta upp den mappen i nätverket och bara kopiera over filerna?

 

Kan ju tänkas att det kan funka, men vet ej?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Gojlos!

Har hört/läst någonstans att man ska kunna göra det. Kan inte testa själv än eftersom jag inte fått min Mac än, men.....

 

Undrar om man möjligtvis kan lägga de filer man vill föra över i en utdelad mapp i Windows, och sedan leta upp den mappen i nätverket och bara kopiera over filerna?

 

Kan ju tänkas att det kan funka, men vet ej?

 

Det brukar kunna vara lite knepigt.

Av någon anledning har Microsoft bestämt sig för att krångla till nätverkandet.

Det är inte som med andra operativsystem att man helt enkelt kopplar upp sig och kommunicerar.

Nej, man måste även tillhöra en "arbetsgrupp" för att få latja med varandra.

 

Min PC laptop med Windows 7 vill inte vara med och leka i mitt hemmanätverk, där tre stycken Macar och en Linuxburk har knytis.

Hur det är med äldre Windows vet jag dock inte. Det kan mycket väl vara så att det bara är i sjuan de har krånglat till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar kunna vara lite knepigt.

Av någon anledning har Microsoft bestämt sig för att krångla till nätverkandet.

Det är inte som med andra operativsystem att man helt enkelt kopplar upp sig och kommunicerar.

Nej, man måste även tillhöra en "arbetsgrupp" för att få latja med varandra.

 

Ja de där Microsoft........

 

Jag kör Vista i min PC :bla: , men ska försöka om jag får min Mac snart....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...