Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ändra språket på Office för Mac


illerns

Rekommendera Poster

Hallå på er alla.

Jag har ett bekymmer. Köpte en macBook air av en kille i holland. Glömde kolla allt som vanligt, det är holländsk test på alla Ofiiceprogram i den.

Allt annat är ju på engelska (eller kan man få det vanliga på svenska med)?

Nån som vet om jag kan ändra i nån meny eller måste uppgradera eller köpa helt nytt o skjuta in i burken.

Trevlig helg alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå på er alla.

Jag har ett bekymmer. Köpte en macBook air av en kille i holland. Glömde kolla allt som vanligt, det är holländsk test på alla Ofiiceprogram i den.

Allt annat är ju på engelska (eller kan man få det vanliga på svenska med)?

Nån som vet om jag kan ändra i nån meny eller måste uppgradera eller köpa helt nytt o skjuta in i burken.

Trevlig helg alla.

 

Systeminställningar->Språk och text->Välj svenska högst upp, ändra till Sverige under fliken "Format" också.

Logga in och logga ut användaren.

Så får du in svenska i vanliga systemet iaf. (Du får direktöversätta namnen så hittar du även i ett engelsk system)

 

Office har jag ingen aning om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå på er alla.

Jag har ett bekymmer. Köpte en macBook air av en kille i holland. Glömde kolla allt som vanligt, det är holländsk test på alla Ofiiceprogram i den.

Allt annat är ju på engelska (eller kan man få det vanliga på svenska med)?

Nån som vet om jag kan ändra i nån meny eller måste uppgradera eller köpa helt nytt o skjuta in i burken.

Trevlig helg alla.

 

Har du inte installationsskivorna för Office så är du nog körd. Bara att investera i nya...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte installationsskivorna för Office så är du nog körd. Bara att investera i nya...

 

Är MS så fula? Har de följt Apples ramverk och har alla språkfiler med i paketet så SKA även de programmen ändra språk efterhand man ställer om OS X.

Annars är det mycket riktigt nyinstallation med en svensk Office som gäller, men då är de rejält fula.

 

 

Menar frågeställaren att ordlistorna är på Holländska så finns det att ändra under någon meny i respektive de i Office. En sökning på forumet kommer att ge mer exakta instruktioner för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systeminställningar->Språk och text->Välj svenska högst upp, ändra till Sverige under fliken "Format" också.

Logga in och logga ut användaren.

Så får du in svenska i vanliga systemet iaf. (Du får direktöversätta namnen så hittar du även i ett engelsk system)

 

Office har jag ingen aning om.

 

Tjena.

Har testat det men det hjälpte dessvärre inte.

Tack ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I MS Office är språket du skriver i, ordlistor, synonymordböcker etc anpassningsbara, men språket i menyer och dialogrutor, dvs programmets interface är hårdkodat. Om det inte finns något pressande skäl så strunta i Office, installera iWork eller OpenOffice i stället (OpenOffice har dessutom fördelen att det är gratis förutom att det är på svenska)

 

Får väl överväga att skaffa ett nytt kanske då :-(

 

Tack för info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckas du inte ställa in svenska som systemspråk?

Det ska vara skitenkelt. Presic som jag skrev det tidigare. Dra bara svenska högst upp i listan och klicka utför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckas du inte ställa in svenska som systemspråk?

Det ska vara skitenkelt. Presic som jag skrev det tidigare. Dra bara svenska högst upp i listan och klicka utför.

Men Office-paketet är väl språkspecifikt? Jag har svenskt office och kör systemet på engelska, men inte blir Office på engelska inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Office-paketet är väl språkspecifikt? Jag har svenskt office och kör systemet på engelska, men inte blir Office på engelska inte.

Som jag skrev i mitt första svar gäller detta systemspråket (datorn) och inte alls Office.

 

Läs mitt första svar, illerns svar, samt mitt uppföljande svar så ser du den fulla konversationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i mitt första svar gäller detta systemspråket (datorn) och inte alls Office.

 

Läs mitt första svar, illerns svar, samt mitt uppföljande svar så ser du den fulla konversationen.

Aha, jag läste lite slarvigt. :dumstrut: Ser nu att du bara pratar om systemspråket. (Varför förstår jag dock inte, eftersom trådskaparen efterfrågar byte av språk i Office.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, jag läste lite slarvigt. :dumstrut: Ser nu att du bara pratar om systemspråket. (Varför förstår jag dock inte, eftersom trådskaparen efterfrågar byte av språk i Office.)

Allt annat är ju på engelska (eller kan man få det vanliga på svenska med)?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nämen, uj och förlåt. Jag får bestämt skaffa glasögon. *gömmer mig bakom skämskudden*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Vet inte om du har fått löst allt eller laddat ner ett nytt office paket, men kanske hjälper andra som hittar den här tråden...

 

Jag hade oxå problem med språk då jag växlar mycket mellan svenska och norska. När jag gick in i "spelling & grammar" så hade jag norska längst upp i listan på språk, men under fliken text, så fanns ingen norsk ordlista. Jag fick ladda ner en ordlista (.dic eller .aff) fick lägga in den i mappen bibliotek-> spelling. Sen kunde jag lägga till denna ordlistan i word. Och då funkade det :)

 

Vad det gäller att ändra meny språket i word har jag ännu inte hittat vad jag kan göra. Man kan gå in under mappen office i finder -> microsoft language register sen ändra språk i listan. Men jag själv kan bara välja mellan eng, japanska och kinesiska. Så kanske blir ett nytt office paket för mig med :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du har fått löst allt eller laddat ner ett nytt office paket, men kanske hjälper andra som hittar den här tråden...

 

Jag hade oxå problem med språk då jag växlar mycket mellan svenska och norska. När jag gick in i "spelling & grammar" så hade jag norska längst upp i listan på språk, men under fliken text, så fanns ingen norsk ordlista. Jag fick ladda ner en ordlista (.dic eller .aff) fick lägga in den i mappen bibliotek-> spelling. Sen kunde jag lägga till denna ordlistan i word. Och då funkade det :)

 

Vad det gäller att ändra meny språket i word har jag ännu inte hittat vad jag kan göra. Man kan gå in under mappen office i finder -> microsoft language register sen ändra språk i listan. Men jag själv kan bara välja mellan eng, japanska och kinesiska. Så kanske blir ett nytt office paket för mig med :/

Har du inte något som kräver att du använder just MS Office finns det ingen anledning. Alternativen finns där, beroende på vad du behöver använda. Utan att du redogör för kraven är det dock lite svårt :)

 

LibreOffice är gratis

Pages/Numbers/Keynote kostar några hundringar

iText Pro kostar 95 kronor (iText Express är gratis)

 

Och så vidare. Microsoft Office är egentligen bara för de som har ett krav på sig via arbetsplatsen. Alla andra alternativ är billigare (och följer oftast Apples rekommendationer)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag hittade den här informationen på Microsofts hemsida. Dvs ladda en svensk demo-version och aktivera den med den produktnyckel som fanns för den Holländska. Eller ja, det var ju åt hållet engelsk som de beskrev här men det är ju värt att prova om det funkar. Som vanligt, se till att ha en back-up. Se till att du har produktnyckeln också :-)

 

http://answers.microsoft.com/en-us/mac/forum/macoffice2011-macstart/how-do-i-purchase-english-version-of-office-for/0d987e45-3a6c-4fd8-96c4-d10e5cc8f915

 

Sen har jag svårt att förstå att folk bara ska rekommendera något annat. Det är alltid såhär på detta forumet. Själv är jag van vid MS-office och beroende av att ha full kompatibelt med filer från jobbet och då går de andra paketen helt enkelt bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag hittade den här informationen på Microsofts hemsida. Dvs ladda en svensk demo-version och aktivera den med den produktnyckel som fanns för den Holländska. Eller ja, det var ju åt hållet engelsk som de beskrev här men det är ju värt att prova om det funkar. Som vanligt, se till att ha en back-up. Se till att du har produktnyckeln också :-)

 

http://answers.microsoft.com/en-us/mac/forum/macoffice2011-macstart/how-do-i-purchase-english-version-of-office-for/0d987e45-3a6c-4fd8-96c4-d10e5cc8f915

 

Sen har jag svårt att förstå att folk bara ska rekommendera något annat. Det är alltid såhär på detta forumet. Själv är jag van vid MS-office och beroende av att ha full kompatibelt med filer från jobbet och då går de andra paketen helt enkelt bort.

Kör du Office för Mac på jobbet kan jag förstå din poäng. Kör du Office för Windows är det så olika att jag hellre använder ett Mac-program som är ordentligt programmerat. Jag använder dagligen och stundligen Office 2010 på jobbet, och undervisar även i användning av Word och Excel för Windows. Office för Mac är så annorlunda och så mycket sämre än Windowsversionen att jag gärna avstår och kör något som följer Apples riktlinjer. Därav rekommendationer om bättre program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Vill man helt byta språk på sitt Office for Mac paket så måste man installera om paketet på rätt språk.

 

Detta svar fick jag av Microsoft när jag ringdederas support för att få hjälp att ändra min svenska version till engelsk. Det var inga problem eller extrakostnader, utan jag fick bara en nedladdningslänk till den engelska versionen av paketet. Samma licens som tidigare.

 

Vill man ha ett program för att öppna filer gjorda i MS Office och skapa filer som är kompatibla med MS Office finns bara ett alternativ: MS Office för Windows kört i Windows eller på Mac via Bootcamp eller på virtuell maskin. Det näst bästa alternativet är MS Office for Mac.

 

Är man bara ute efter ett ordbehandlingsprogram och/eller kalkylprogram så finns det många bra alternativ, som t.ex. LibreOffice.

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...