Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur installerar man Mac OS X på ny hårddisk?


LRE

Rekommendera Poster

Hej!

 

Som rubriken lyder, hur installerar man operativsystemet på en ny hårddisk?

Jag har ända sedan den senaste generationens MacBook Pro släpptes planerat att gå över till Mac från PC, men som ännu så länge inte kommit längre än till planerar stadiet...

Eftersom jag är helt ny på Mac så kanske frågan är något skrattretande, men men...

 

I den här tråden ställde jag frågan om vilken hårddisk jag skulle välja till MacBook Pro:en. Svaret jag fick var utan tvekan SSD, men då påpekade vissa att Apple's "egna" diskar inte skulle vara särskilt bra utan att det är vettigare att köpa tredje parts SSD-diskar. Det dominerande förslaget blev då OCZ Vertex 3.

 

Så för att förtydliga min fråga...

Om jag då väljer att köpa och montera en tredje parts SSD-disk på datorn så ligger ju operativsystemet kvar på den hårddisk som satt monterad i datorn från början, men hur installerar jag sedan operativsystemet på den nymonterade hårddisken?

Jag menar man använder ju såklart CD-skivan som operativsystemet ligger på men i vilken ordning ska jag göra allt. Stoppa in skivan i CD-spelaren och sedan starta datorn, eller tvärtom? Eller är jag helt ute och cyklar?

Sedan, som en följdfråga, hur gör man om jag inte har möjlighet att beställa datorn innan Lion släpps? Då den inte kommer finnas någon annanstans än på App Store. Eller kan man inte byta till tredje parts hårddiskar då? För jag menar man kan ju inte använda en dator utan operativsystem...

 

Ursäktar om röran blev rörig men det är ju bättre att fråga innan man gör något dumt, eller i alla fall något man inte vet något om smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte mata in en skiva utan att datorn är startad. Så proceduren blir, starta datorn, sätt i skiva och följ instruktionerna. Möjligt att du måste boota om igen, håll då nere C under uppstarten så startas installationen automatiskt. Har du en ny tom disk eller vill tömma en befintlig så väljer du skivverktyg i menyn efter du valt språk och partionerar och formaterar i Mac OS Extendend (Journalförd) innan du avslutar skivverktyg och fortsätter installationen. När installationen av OS X är klar får du sätta i skiva två och installera iLife om du vill ha det.

 

Man kommer alltid att kunna återställa sin dator. Se på MB Air som saknar optisk läsare, där levereras OS X 10.6 på ett USB som du kan åter- och nyinstallera ifrån och så kommer det säkerligen att bli med de datorer som 10.7 Lion leveras med.

 

Folk verkar göra höna av en fjäder, oavsett metod, för oss känd eller okänd kommer man alltid att kunna återställa sina enheter på ett eller annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...