Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Slopas Rosetta i Lion?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Har nog missat den informationen...kan inte minnas att det dryftats

 

Då kommer förmodligen en del gamla program inte fungera längre...

Appleworks som jag gillar...har säkert fler gamla program, har inte kollat efter...

 

Får installera Lion på en extern disk och testa... :borstatanderna:

 

http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-20071321-263/testing-for-rosetta-use-in-os-x/?tag=mncol;title

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, har för mig att de sa det när OS X 10.7 förhandsvisades för ett år sedan (var det väl)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att bita i sura äpplet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade i min Systeminformation, var rätt mycke bôz till Power PC jag nog borde ta och rensa bort .. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ju exempelvis WebConfidential...ger mig lite huvudbry...

 

hitta detta som jag översatte

 

http://tidbits.com/article/12156

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer att avvakta med att installera Lion på alla Macar. Får bli som förr, man får låta en dator stanna vid 10.6.

Flytta alla Appleworksdokument osv dit.

 

Så tänk efter ni som haft Mac länge och har en drös program som bara hängt med ...troligen fungerar inte dessa för er framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde verkligen hänga mer på nyhetssidan, Poca! ;-)

 

Funderar på att göra någon uppföljningartikel inom kort. Kan vara fler än du som missat informationen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde verkligen hänga mer på nyhetssidan, Poca! ;-)

 

Funderar på att göra någon uppföljningartikel inom kort. Kan vara fler än du som missat informationen...

 

Säkerligen, och får en smärre chock när de har en drös appleworksdokument, Office 2004 osv...finns mycket som inte fungerar..

Försöker faktiskt följa nyhetssidan, kanske inte dagligen...

 

MacWorldtidningen läser jag ju förstås, kan inte minnas att de varnat för detta där heller...eller så har jag inte insett faran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick jag fixat det viktigaste just nu..ersatte WebConfidential med 1Password som förmodligen fungerar (Universiell)

Gick att importera hela dess databas..smidigt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Snow Leopard skulle släppas gick det samma rykten som nu och Rosetta fanns inte med på någon av beta-versionerna till Snow Leopard.

 

Så jag hoppas (och tror) att Apple fattar att man inte sågar av grenen man sitter på och låter Rosetta vara kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men någonstans måste man såga av grenen som inte bär frukt. Annars slutar det som operativsystemen från MS, i absurdum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu skrivit ihop en artikel i ämnet, publicering satt till fredag morgon. Tycker ni att jag glömt något viktigt är det bara att hojta till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu skrivit ihop en artikel i ämnet, publicering satt till fredag morgon. Tycker ni att jag glömt något viktigt är det bara att hojta till!

 

Toppen mikamar...vi behöver få liten tankeställare innan vi bara släpper in djurens konung i vår dator. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte sakna

post-113-054428000 1308316259_thumb.jpg

 

För den har jag inte använt på åratal..

 

Men jag kan inte klara mig utan..

 

post-113-021027700 1308316340_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite förvånad att du har kvar Internet Explorer på datorn. Inte gjort en ny installation på dessa åtta år?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har flyttat med den och några andra av ren nostalgi. :D

 

Men nu har jag städat bort nästan allt, PowerPC.

Frugans iMac får stanna i 10.6, hennes spel kommer inte överens med lejonet..

 

Bara Appleworks kvar i min arbetsdator, och alla dokument jag skapat i den, de ska jag flytta till annan dator.. Möjligen konvertera dem sedan till annat..

Har inte gått igenom dem ännu, bara samlat dem i en mapp.

 

Med Office 2008 måste väl för tusan fungera..ser att några tilläggsprogram i den var i PowerPC.. Lär jag väl märka om inte annat när dagen infinner sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev ett mail till Alco Blom och frågade om det blir någon fortsättning på Web Confidential nu när Lion kommer..

 

Svaret blev

I'll do my best to release a new Web Confidential this summer.

 

Kanske skulle fråga Steve Jobs varför han nu tar livet av Appleworks :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple vill väl helt enkelt sälja fler ex av Pages i stället. :-)

Om det ändå vore så väl att Pages (eller snarare iWork) vore en fullvärdig ersättare till AppleWorks. Men det är den inte på långa vägar. Du har inte objektgrafik, du har inte register (och du har inte punktgrafik, men det använder jag nästan aldrig ändå).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HISTORIEN UPPREPAR SIG Från Mac OS 7 och framåt handlar om utveckling och för ökad vinst. Gäller även nya datormodeller.

Kom inte med försvaret "att så gör alla andra dataföretag" eller "utvecklingen går framåt"

Jämförelsen med bilindustrin kan göras så, att bensinen motsvarar operations systemet. D.v.s " din bil klara inte av den nya bensinen så du måste köpa en ny bil"

 

UTVECKLING: Kompetensen hos Apple sträcker sig till att utveckla nya OS som äter mer Disk-kapacitet samt utveckling av funktioner som huvuddelen av användare inte utnyttjar .

Men intelligensen räcker inte till att klara bakåt- kompabilitet ?????????

VARFÖR !!!!! Jo !!!! TJÄNA mera. Kundernas behov skiter man i. Att miljoner och åter miljoner blir blåsta på massa dollar det är Steve Jobs filosofi.

Man undrar om inte Apple gör deal mot ekonomisk ersättning i någon form med MIcrosoft och andra större dataföretag att döda äldre programvaror.

 

Fråga: Är gamla OS skyddade genom patent ?

 

Om inte borde det finnas någon som startar med program som gör det möjligt att välja OS och åtkomst av äldre information.

 

Jag har kört Mac sedan 1985 och har varit nöjd med många funktioner och program. Men detta har kostat flera 1000-tals kronor.

 

Att göra som Pocha sägar spara äldre datorer är ju bra. Man får väl öppna ett nytt bibliotek med äldre datorer som man gör med böcker som är flera hundra år gamla

om man vill spara källmaterial och information. Problemet blir då att det inte kommer att finnas reservdelar.

 

Kontentan är att Datainfo är inte en kulturföreteelse utan en förbrukningsvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde ett förslag.Alla bokförläggare bör snarast trycka böcker där trycksvärtan försvinner efter 5-6 år så att man får sälja fler böcker.Denna synnism tillämpas med framgång av Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...