Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Verdana i PDF-dokument


Agnes

Rekommendera Poster

I ett ordbehandlingsdokument i Pages så använde jag Verdana. Dokumentet exporterade jag till PDF och skickade till kommunen. Hoppas att de öppnar med Adobe Reader där texten blir OK (åtminstone med min version 8.2.4) för i Förhandsvisning ser den inte alls bra ut insåg jag senare.

 

Efter en del rotande i inställningar, så ser jag i Pages typsnittsfönster att vissa typsnitt rekommenderas till PDF och att Verdana, som annars ska lämpa sig för web, inte finns med bland dessa. Jag har i alla år trott att en PDF alltid ser ut som originalet oavsett typsnitt och formatering. :chock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja just typsnitt är ju lite speciellt...den läses av font-filen som finns installerad på datorn (det kan vara olika skärningar och olika versioner - windows och mac renderar dessutom texten på olika sätt).

 

För att vara helt säker på att en font behåller utseendet ska du se till att göra banor av texten när dokumentet är färdigt att skickas. (tänk på att behålla typsnittet i din originalfil så du kan göra textändringar om så behövs).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja just typsnitt är ju lite speciellt...den läses av font-filen som finns installerad på datorn (det kan vara olika skärningar och olika versioner - windows och mac renderar dessutom texten på olika sätt).

 

För att vara helt säker på att en font behåller utseendet ska du se till att göra banor av texten när dokumentet är färdigt att skickas. (tänk på att behålla typsnittet i din originalfil så du kan göra textändringar om så behövs).

I Illustrator gjorde jag så förr har jag för mig men hur gör man banor i Pages ordbehandling? Så här står det i Hjälp:

 

post-2533-037988200 1308168162_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Illustrator gjorde jag så förr har jag för mig men hur gör man banor i Pages ordbehandling? Så här står det i Hjälp:

 

post-2533-037988200 1308168162_thumb.png

 

 

hmm vet ej. den kanske bakar in fontfilen i dokumentet på något sätt? men då borde det inte bli någon skillnad i utseende...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Something's fishy...

 

Jag tror iofs du kan vara lugn om visningen hos mottagningen. Sannolikheten att kommunen kör Mac med förhandsvisning är nog ganska liten. Sen om de kör samma version av Reader som du, det är ju en annan femma.

 

Men när du säger att det inte ser ut som tänkt, hur menar du då? Är det ett helt annat typsnitt, eller är det bara med sämre kvalitet?

 

Och eftersom du bevisligen har Verdana installerat på din dator (vem har inte det?) så borde det ju funka.

 

Något korrupt i typsnittsfilen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-2533-053169600 1308260320_thumb.jpg

PDF öppnad i Adobe Reader, Originalet i Pages, PDF i Förhandsvisning.

 

Här ser det inte lika konstigt ut men I min egen text använde jag en mindre kägel, så det blev i det närmaste oläsligt i Förhandsvisning. Utseendet i A R stämmer ju inte heller men det är åtminstone läsbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-2533-053169600 1308260320_thumb.jpg

PDF öppnad i Adobe Reader, Originalet i Pages, PDF i Förhandsvisning.

 

Här ser det inte lika konstigt ut men I min egen text använde jag en mindre kägel, så det blev i det närmaste oläsligt i Förhandsvisning. Utseendet i A R stämmer ju inte heller men det är åtminstone läsbart.

Jag är iofs också perfektionist, men det där var väl inte så farligt? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med helvetica istället.

Hjälpte mig avsevärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...