Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple Store till Stockholm?


simulacra

Rekommendera Poster

Apple gör alltid ordentliga marknadsundersökningar, eller vad man ska kalla det, innan man öppnar en butik i ett nytt område. De måste alltid vara lönsamt och butiken ska ha stor tillströmning. Detta borde dock inte vara några problem om de lanserar den i Stockholm som enda butik i hela skandinavien. Men det tillkommer alltid större utgifter när man startar i ett land man inte är etablerad i. Jag håller iaf tummarna. crossfingers.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om det är sant så är det fantastiskt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalleanka70

Bra på ett sätt men jag tror inte deras nuvarande ÅF blir så glada, det har ju öppnats flera nya Mac butiker senaste åren i Sthlm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter dock märkligt att de skulle öppna i sthlm före t ex Köpenhamn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter dock märkligt att de skulle öppna i sthlm före t ex Köpenhamn.

 

Enligt vilken logik då? Städerna är ju ungefär jämnstora. Eller du menar att Köpenhamn skulle vara mera "internationell" och att det skulle vara ett kriterium för Apple när de planerar nya butiker. I så fall borde väl Amsterdam, Bryssel och Wien vara före både Stockholm och Köpenhamn. Vi har ju ingen aning om de även planerar att öppna i andra nordiska eller europeiska länder, eller ens om detta rykte stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter dock märkligt att de skulle öppna i sthlm före t ex Köpenhamn.

 

 

Enligt vilken logik då? Städerna är ju ungefär jämnstora. Eller du menar att Köpenhamn skulle vara mera "internationell" och att det skulle vara ett kriterium för Apple när de planerar nya butiker. I så fall borde väl Amsterdam, Bryssel och Wien vara före både Stockholm och Köpenhamn. Vi har ju ingen aning om de även planerar att öppna i andra nordiska eller europeiska länder, eller ens om detta rykte stämmer.

 

OM de nu ska lansera sig på den skandinaviska marknaden så täcker de upp stora delar av Sverige, Norge och naturligtvis Danmark med en placering i Köpenhamn. Att ta sig med båt eller bil mellan dessa tre länder är väldigt utbyggt i den regionen. Sen tillkommer alla turister i den danska huvudstaden från resten av världen.

 

Vad får man med en placering i sthlm förutom lite finnar och ålänningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt vilken logik då? Städerna är ju ungefär jämnstora. Eller du menar att Köpenhamn skulle vara mera "internationell" och att det skulle vara ett kriterium för Apple när de planerar nya butiker. I så fall borde väl Amsterdam, Bryssel och Wien vara före både Stockholm och Köpenhamn. Vi har ju ingen aning om de även planerar att öppna i andra nordiska eller europeiska länder, eller ens om detta rykte stämmer.

 

Se nedan :

 

OM de nu ska lansera sig på den skandinaviska marknaden så täcker de upp stora delar av Sverige, Norge och naturligtvis Danmark med en placering i Köpenhamn. Att ta sig med båt eller bil mellan dessa tre länder är väldigt utbyggt i den regionen. Sen tillkommer alla turister i den danska huvudstaden från resten av världen.

 

Vad får man med en placering i sthlm förutom lite finnar och ålänningar?

 

 

Dessutom Oos, det finns EN och endast EN punkt som är viktig när Apple startar en ny Apple Store - intänkt. Vilken lokation tror du ger mest intäkt i Skandinavien? Köpenhamn, rakt av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser hellre en butik i huvudstaden i Skandinaviens största land, än en i köpenhamn som jag aldrig förstått varför den ska anses vara "kontinental". Exakt vilka kunder från Sverige ska handla där? Malmöiter? Det bor en miljon människor i sthlm, och det är en hub för tåg och flygtrafik, dessutom sveriges ekonomiska centrum. ska de öppan en butik i Sverige så finns det bara en stad, Sverige före Danmark varje dag i veckan.

 

Jag har aldrig förstått sthlmshatet bland svenskarna, men jag är ju ingen hater.

 

Öppnar de i Köpenhamn så täcker de bara upp en utländsk stad, och det är malmö, och jag tror inte att en person som vill köpa ett snabbt tillbehör kommer att ta sig över sundet för att göra det, butiker tjänar bara sitt syfte om de kan serva människor för småsaker likväl de stora, och en butik i utlandet och ingen skillnad för 95% av svenskarna som då likagärna kan åka till London för att gå runt i en Apple store = värdelöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att det ska bli tre AppleStore i Stockholm och att man ska försöka få återförsäljarna i Malmö/Köpenhamnregionen att lägga ned helt. En väldigt bra och genomsympatisk idé tycker jag. borstatanderna.gif

Stockholmshatarna kan ta sin iphone och köra upp den på tvären. totaltgalen.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser hellre en butik i huvudstaden i Skandinaviens största land, än en i köpenhamn som jag aldrig förstått varför den ska anses vara "kontinental". Exakt vilka kunder från Sverige ska handla där? Malmöiter? Det bor en miljon människor i sthlm, och det är en hub för tåg och flygtrafik, dessutom sveriges ekonomiska centrum. ska de öppan en butik i Sverige så finns det bara en stad, Sverige före Danmark varje dag i veckan.

 

Jag har aldrig förstått sthlmshatet bland svenskarna, men jag är ju ingen hater.

 

Har inget med hat mot sthlm att göra. Det handlar om logiskt tänkande.

 

Köpenhamn (danska København) är huvudstad i Danmark. Staden ligger på öarna Själland och Amager, vidÖresund. Köpenhamns kommun har lite över en halv miljon invånare, medan Hovedstadsområdet, som motsvarar Köpenhamns tätort, har cirka 1,2 miljoner invånare. Storstadsområdet har cirka 1,9 miljoner invånare.

 

Lägger vi sen till att det både är väldigt enkelt att ta sig till Köpenhamn från Göteborg (+920 000) och Oslo (+1 200 000) samt övriga "södra" Sverige samt Danmark (+4 300 000) samt det att större delen av Norges befolkning faktiskt bor i södra Norge pga topografin i landet så har marknaden minst sagt stor i det området. Från Kalmar i Blekinge tar det ca fyra timmar med tåg till Köpenhamn C, likså från Göteborg och ska vi börja pajkasta om flygplatser så är Kastrup i Köpenhamn en hel del större än hobbyflygplatsen Sturup i Skåne, Arlanda ligger också på efterkälke i ett internationellt perspektiv.

 

Från sthlm tar det ca en timme till Köpenhamn med flyg och kostar 800:- enligt sas.se

 

Du har aldrig besökt Köpenhamn om du säger att du inte förstår att staden (och landet) är kontinentalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget med hat mot sthlm att göra. Det handlar om logiskt tänkande.

 

 

 

Lägger vi sen till att det både är väldigt enkelt att ta sig till Köpenhamn från Göteborg (+920 000) och Oslo (+1 200 000) samt övriga "södra" Sverige samt Danmark (+4 300 000) samt det att större delen av Norges befolkning faktiskt bor i södra Norge pga topografin i landet så har marknaden minst sagt stor i det området. Från Kalmar i Blekinge tar det ca fyra timmar med tåg till Köpenhamn C, likså från Göteborg och ska vi börja pajkasta om flygplatser så är Kastrup i Köpenhamn en hel del större än hobbyflygplatsen Sturup i Skåne, Arlanda ligger också på efterkälke i ett internationellt perspektiv.

 

Från sthlm tar det ca en timme till Köpenhamn med flyg och kostar 800:- enligt sas.se

 

Du har aldrig besökt Köpenhamn om du säger att du inte förstår att staden (och landet) är kontinentalt.

 

Varför ska de dryga 2 miljonerna som bor i sthlm behöva flyga utomlands för att kunna handla i en Apple store? Då åker jag hellre till London, som sagt, jag ser hellre att Sverige får en Apple store än att Danmark får det, oavsett hur "enkelt" det är att resa dit.

Man ska inte behöva resa för att gå till en butik, man ska kunna ta lokaltrafik för det, annars kan man lika gärna åka längre. Och problemet kvarstår som man lider av när det gäller alla andra Apple Stores, vill jag köpa en mac så måste jag stå ut med tangentbord som inte är avsett för min region.

En Applebutik är inte regional, inget i deras butiksstrategi har ngt med regionalitet att göra, de öppnar butiker för det omedelbara området. Det är Apple online stores till för. Apple kommer inte att öppna en butik i x stad för att folk lätt kan resa dit, de öppnar en butik där marknadsläget gör det lukrativt, så de skiter nog fullständigt att man lätt kan flyga dit, man kan flyga lätt till vilken Apple store som helst i europa.

 

Du är lika lite unbiased som jag är, skillnaden är att jag vill att SVERIGE får butiken, och inte Danmark. Ser hellre att en butik hamnar i Göteborg eller Malmö än danmark, just för att jag vill kunna köpa lokaliserade datorer, en dator med danska tecken gör mig lika mkt nytta som en med tyska, dvs inte alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska de dryga 2 miljonerna som bor i sthlm behöva flyga utomlands för att kunna handla i en Apple store? Då åker jag hellre till London, som sagt, jag ser hellre att Sverige får en Apple store än att Danmark får det, oavsett hur "enkelt" det är att resa dit.

Man ska inte behöva resa för att gå till en butik, man ska kunna ta lokaltrafik för det, annars kan man lika gärna åka längre. Och problemet kvarstår som man lider av när det gäller alla andra Apple Stores, vill jag köpa en mac så måste jag stå ut med tangentbord som inte är avsett för min region.

En Applebutik är inte regional, inget i deras butiksstrategi har ngt med regionalitet att göra, de öppnar butiker för det omedelbara området. Det är Apple online stores till för.

 

Du är lika lite unbiased som jag är, skillnaden är att jag vill att SVERIGE får butiken, och inte Danmark. Ser hellre att en butik hamnar i Göteborg eller Malmö än danmark, just för att jag vill kunna köpa lokaliserade datorer, en dator med danska tecken gör mig lika mkt nytta som en med tyska, dvs inte alls.

 

Du har helt rätt. Du ser det ur ditt perspektiv och jag ut mitt perspektiv. Dock skulle jag tro att man skulle kunna köpa datorer anpassade för både svenska och norska i en dansk Apple Store. Tittar jag i butikerna längs Öresundskusten mot Danmark kan man köpa datorer anpassade för danska just för att gränshandeln här så stor.

 

Sen är det klart att de ser till hur stor marknad och upptagningsområde butiken kommer att ha, de bedriver ingen välgörenhet.

 

Tittar man på filmen där Steve Jobs är på byggrådsmöte i kommunfullmäktige i Cupertino så önskar de sig en etablering av en Apple Store och Jobs svarar med att marknaden är för liten för att rättfärdiga en butik i området.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt. Du ser det ur ditt perspektiv och jag ut mitt perspektiv. Dock skulle jag tro att man skulle kunna köpa datorer anpassade för både svenska och norska i en dansk Apple Store. Tittar jag i butikerna längs Öresundskusten mot Danmark kan man köpa datorer anpassade för danska just för att gränshandeln här så stor.

 

Sen är det klart att de ser till hur stor marknad och upptagningsområde butiken kommer att ha, de bedriver ingen välgörenhet.

 

Tittar man på filmen där Steve Jobs är på byggrådsmöte i kommunfullmäktige i Cupertino så önskar de sig en etablering av en Apple Store och Jobs svarar med att marknaden är för liten för att rättfärdiga en butik i området.

 

Jag såg den filmen, när pratar han om Apple stores i Skandinavien? Jag minns det inte alls. Jag ha däremot hört av en annan person att Skandinavien har varit en planerad region ganska länge för Apple Stores, men att det handlar om fler saker än marknaden. Apple öppnar ofta butiker för att expandera marknader mer än att bara serva de macägare som nu råkar finnas där från början.

Och om du pratar om att de inte tänker öppna en Apple store i Cupertino för att den marknaden är för lite så har redan en butik i närområdet. Jag tycker att Apple har visat under ett par år att marknaden är ngt som de sällan tar hänsyn till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg den filmen, när pratar han om Apple stores i Skandinavien? Jag minns det inte alls. Jag ha däremot hört av en annan person att Skandinavien har varit en planerad region ganska länge för Apple Stores, men att det handlar om fler saker än marknaden. Apple öppnar ofta butiker för att expandera marknader mer än att bara serva de macägare som nu råkar finnas där från början.

Och om du pratar om att de inte tänker öppna en Apple store i Cupertino för att den marknaden är för lite så har redan en butik i närområdet. Jag tycker att Apple har visat under ett par år att marknaden är ngt som de sällan tar hänsyn till :)

 

Kollar man i Europa så finns det fyra AS i Frankrike och fem i Tyskland varav den nordligaste utanför Hamburg.

 

Visst har Scandinavien varit på tal länge, men först ut BÖR bli Köpenhamn. Möjligt att både Oslo och Stockholm får en AS med tiden, men knappast först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollar man i Europa så finns det fyra AS i Frankrike och fem i Tyskland varav den nordligaste utanför Hamburg.

 

Visst har Scandinavien varit på tal länge, men först ut BÖR bli Köpenhamn. Möjligt att både Oslo och Stockholm får en AS med tiden, men knappast först.

 

Varför inte? För att det är lätt att åka dit från Skåne?

Att börja snacka om att det är bättre i köpenhamn än i Sthlm för att det är lätt att åka dit från Oslo eller Göteborg är lika vettigt som att jag säger att det är lätt att åka till Stockholm från Helsingfors eller Tallinn. Resa som resa, det är irrelevant, får de tag i en bättre lokal i sthlm så är det skit samma vilka andra kvalitéer staden har.

Med flyg är varje stad i europa nära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vi har ju olika perspektiv i frågan. Du ser det från ditt perspektiv och jag mitt.

 

Jag hävdar att de tar upptagningsområde i beaktning, du att de inte gör det utan att de mer kollar på lokal.

 

Återstår att se vem som har mest rätt eller kanske, minst fel? Tummeupp.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som om personalen på Apple Store inte har det så lätt: http://www.huffingtonpost.com/2011/06/15/apple-store_n_877553.html

"While Geniuses make up to $30 an hour, other employees make $9 to $15 an hour, and few employees move up into corporate positions."

Kanske lika bra att Köpenhamn får en Apple Store i stället för Stockholm ... biggrin.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan någon koll på hur Apple tänker vid affärsplacering så tycker jag, som bor lite närmare den ena huvudstaden än den andra, att CPH känns som en storstad, om än liten sådan. ARN känns bara sönderstressat, men fint.

 

Även om det eventuellt inte heter lokaltrafik så nås ju den danska huvudstaden väldigt enkelt från Malmö, som i praktiken verkar ha blivit en förort till Danmark.

 

Finns Sturup fortfarande :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Snart ett år sen, och vi har fortfarande inte sett någon butik... Någon som vet hur det går?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från Kalmar i Blekinge tar det ca fyra timmar med tåg till Köpenhamn C, likså från Göteborg och ska vi börja pajkasta om flygplatser så är Kastrup i Köpenhamn en hel del större än hobbyflygplatsen Sturup i Skåne, Arlanda ligger också på efterkälke i ett internationellt perspektiv..

 

Kalmar ligger INTE i Blekinge! Småland. Viktigt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det öppnar en i Malmö till hösten iaf :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...