Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OCR-program - var hittar jag det?


Minkowski

Rekommendera Poster

Jag skulle behöva ett OCR program för att få ut texten ur images

Finns det ett gratis program för Mac OS ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte vara elak men du har ställt en hel del frågor på forumet som man med hjälp av en enkel sökning på valfri sökmotor får svar på direkt. Sökte på "ocr software mac free" via google och fick svar både på macworld (så svaret finns redan i detta forum) och på macrumors. Båda svaren är helt på svenska om du nu har svårt för engelska, så använd sökmotorer istället för forumet så ska du se att många av dina frågor blir besvarade direkt.

Det är inget fel att ställa frågor på forumet men dina frågor har varit lite väl enkla att hitta själv via en sökmotor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OCRtools i Mac App Store kostar 38 kr (alltså nästan gratis) och kan plocka ut text från bildfiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte vara elak men du har ställt en hel del frågor på forumet som man med hjälp av en enkel sökning på valfri sökmotor får svar på direkt

Egentligen skulle du behöva rikta din ilska mot de som konstruerat forumet. På andra forum kommer det automatiskt upp förslag till tidigare foruminlägg. Systemet känner igen ord som OCR etc så att jag får en massa förslag direkt. Då är risken liten att man upprepar frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan faktiskt skriva in manuellt i ett sökfält också, det kräver inte precis en professur i partikelfysik för att åstadkomma det....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen skulle du behöva rikta din ilska mot de som konstruerat forumet. På andra forum kommer det automatiskt upp förslag till tidigare foruminlägg. Systemet känner igen ord som OCR etc så att jag får en massa förslag direkt. Då är risken liten att man upprepar frågan.

 

Det är inte säkert att den frågan är besvarad på just detta forum så större chans att du finner ett svar via t.ex. google och som posten ovan säger, det går att manuellt söka...

Så nej, det är faktiskt Dig och ingen annan jag riktar kritik på. Sen är det inte heller din första post var därför jag tipsade dig om de.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår är Raphael eller Ianny (det verkar vara samma person ??) ej moderator så att han/hon/den har ingen rätt att kritisera andra medlemmar och vara spydig.

Jag håller fast vid min uppfattning att Forumet kunde ha en funktion som tipsar om redan besvarade frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som en smart lösning att forumet har en funktion som tipsar. Har aldrig sett det, har du några exempel?

Jag trodde bara det fanns "Sök"-funktion på ett forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller fast vid min uppfattning att man kan sluta vara lat och skapa en ny tråd för varje tanke och testa en sökmotor så man slipper vänta på svar.

 

Du borde fått svar på din fråga iaf, så nu orkar jag inte vara mer offtopic, försökte vara trevlig å hjälpsam i min första post.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Vad jag förstår är Raphael eller Ianny (det verkar vara samma person ??) ej moderator så att han/hon/den har ingen rätt att kritisera andra medlemmar och vara spydig.

Jag håller fast vid min uppfattning att Forumet kunde ha en funktion som tipsar om redan besvarade frågor.

 

Alla har rätt att ha synpunkter på dig. Om du inte vill frotteras med folk så får du skaffa privat support. Det bästa för dig själv vore att vara lite lyhörd och läsa in kulturen på forumet lite i stället för att gå på med alltför kaxig ton. Folk tröttnar ganska snabbt på att hjälpa dig om du är dryg. Mig har du redan tappat genom att ha en halvdryg ton i en annan tråd. Vi har ju inte betalt för att hjälpa folk utan gör det för att det är roligt att dela med sig. Men om folk är dryga eller otacksamma så tröttnar man snabbt. Lite ödmjukhet från din sida skulle hjälpa dig att få hjälp - tro mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, Det verkar vara lättare att skaffa sig ovänner på ett Forum än vänner.

OK, kan du säga på vad sätt jag har sårat dina känslor ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OCRtools i Mac App Store kostar 38 kr (alltså nästan gratis) och kan plocka ut text från bildfiler. 						 						   

Jag har inte hittat den

Inte heller har jag hittat något på Google sökning som verkar bra

Sen har jag tittat på några trådar här på Forum och där finns inget intressant heller.

Så nu vet jag varken ut eller in

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OCRtools i Mac App Store kostar 38 kr (alltså nästan gratis) och kan plocka ut text från bildfiler. 						 						   

Jag har inte hittat den

 

 

Det kräver förmodligen att du gör en sökning i App Store....En sökning på ocr ger 15 träffar, varav orctools ligger på andra plats. En sökning direkt på ocrtools ger en direktträff. (söken hintar dessutom om ocrtools direkt när du skrivit in ocr)

 

Den kommer inte hoppa ut o bita dig i näsan av sig själv dessvärre, utan du måste göra ett aktivt val där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i iTunes, välj iTunes store, sök i sökrutan på OCRtools.

 

Söker du bara på OCR så kommer en drös med förslag....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Intressant, Det verkar vara lättare att skaffa sig ovänner på ett Forum än vänner.

OK, kan du säga på vad sätt jag har sårat dina känslor ??

 

Nu drar du egna växlar på vad jag skrev... jag pratade inte om ovänner eller sårade känslor. Jag bara försökte tala om att du kanske kör på med en stil som i slutänden inte är till din fördel. Forumet är ju något ömsesidigt och tanken är ju att alla ska kunna tillföra något. Det är ju inte så att vissa är kunder och andra anställda med skyldighet att hjälpa kunderna. Alltså krävs ju någon slags interaktion, något slags gensvar - kalla det relation - för att det ska vara intressant att hjälpa någon. I mitt exempel så svarade jag på en fråga du ställde i ett ämne där jag har ganska bra koll. Din respons längre ner i tråden var inte "Tack för ditt svar, men jag får det inte att fungera. Hur menar du med..." utan ett torrt konstaterande att " det funkar inte, har någon annan ett tips?". Jag har sett att du kör med samma ton mot andra och det verkar inte gå hem i stugorna, eller hur? Det är ju knappast så att jag börjar tvivla på om min metod fungerar för att en nybörjare som inte orkar läsa innantill inte får det att fungera? Och det är ju knappast min uppgift att övertyga dig genom upprepat tjat heller. Alltså släpper jag ärendet och konstaterar att du inte tillhör den kategori som det är roligt att hjälpa.

Därmed inte sagt att vi är ovänner eller att jag sitter här hemma och gråter. Jag lägger min energi på att hjälpa andra i stället. Du är säkert en bra kille ändå. Allt skrivet som välvilligt tips för att förbättra din vistelse här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu drar du egna växlar på vad jag skrev... jag pratade inte om ovänner eller sårade känslor. Jag bara försökte tala om att du kanske kör på med en stil som i slutänden inte är till din fördel. Forumet är ju något ömsesidigt och tanken är ju att alla ska kunna tillföra något. Det är ju inte så att vissa är kunder och andra anställda med skyldighet att hjälpa kunderna. Alltså krävs ju någon slags interaktion, något slags gensvar - kalla det relation - för att det ska vara intressant att hjälpa någon. I mitt exempel så svarade jag på en fråga du ställde i ett ämne där jag har ganska bra koll. Din respons längre ner i tråden var inte "Tack för ditt svar, men jag får det inte att fungera. Hur menar du med..." utan ett torrt konstaterande att " det funkar inte, har någon annan ett tips?". Jag har sett att du kör med samma ton mot andra och det verkar inte gå hem i stugorna, eller hur? Det är ju knappast så att jag börjar tvivla på om min metod fungerar för att en nybörjare som inte orkar läsa innantill inte får det att fungera? Och det är ju knappast min uppgift att övertyga dig genom upprepat tjat heller. Alltså släpper jag ärendet och konstaterar att du inte tillhör den kategori som det är roligt att hjälpa.

Därmed inte sagt att vi är ovänner eller att jag sitter här hemma och gråter. Jag lägger min energi på att hjälpa andra i stället. Du är säkert en bra kille ändå. Allt skrivet som välvilligt tips för att förbättra din vistelse här.

 

Ser fram emot att läsa hur Minkowski ska lyckas misstolka detta inlägg och återigen bevisa att problemet inte ligger hos alla andra vänliga själar som bara försöker hjälpa till.

Spänningen är olidlig. hihihi.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avslutar dennna tråd också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.


×
×
  • Skapa nytt...