Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Synka musik mellan dator och iPhone


KonradA

Rekommendera Poster

Jag vet att jag har synkat min musik mellan min iPhone och dator via iTunes förr men minns inte riktigt hur jag gjorde. Jag har ändrat en hel del i mitt musikbibliotek och nu när jag synkar min iPhone med iTunes så hänger inte musiken med. Kan någon vänligen berätta hur jag pekar iTunes i rätt riktning där min musik ligger? Och jag vill gärna ha så att när jag får in ny musik på datorn så ska den även finnas på min iPhone efter synkning. Det borde väl gå att fixa :)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du kopplat in din iPhone markera den och välj fliken musik, där får du titta så att synka musik är ibockat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att synka musiken så ska du ha musiken i iTunes först.

Välj enheter och där välj din iPhone och sen gå in på fliken Musik och välj vad du vill synka - här kan du välja synka allt eller markerade spellistor och data.

 

Du kan skapa smarta spellistor i iTunes som fylls på automatiskt med de senast tillagda spåren till iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste ha fattat mig oklart. Det jag undrar över är hur jag lägger till musik i iTunes. All min musik ligger i en speciell mapp jag har på en av mina hårddiskar och den musiken vill jag att iTunes ska hitta för att jag sedan ska kunna synka till mobilen. När jag lägger till ny musik i den där musikmappen så vill jag även att iTunes ska förstå att den ska lägga till den i iTunes. Om iTunes gör det automatiskt vet jag inte men det vore ju gott om det fungerade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Itunes är gjort för att hantera all musik i iTunes.

Istället för att ha separata musikmappar så har du dem i iTunes.

Du kan lugnt ha iTunes-biblioteket på en extern hårddisk, det kan i princip ligga var som helst. Itunes kan hantera flera iTunes bibliotek.

 

Du lägger alltså musiken i iTunes för att den ska synkas med iPhone och du lägger musiken i iTunes genom att dra över musiken till iTunes. Markera filerna, dra dem till iTunes och släpp. Klart!

 

Biblioteket i iTunes kan sortera på mängder med olika sätt. Ju bättre och mer fullständig information du har i dina musikfiler (titel, album, artist, genre, betyg, spårnummer etc) desto mer möjligheter har du att sortera din musik och skapa smarta spellistor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är egentligen inget stort problem det här, det ska det inte vara i alla fall. Det är bara att jag tycker inte iTunes är så lätt som andra program, sån är jag, därför frågar jag om er hjälp istället.

 

Jag har ändrat i princip alla mina mp3-låtar så sökvägen från mitt gamla musikbibliotek på iTunes finns inte längre. Jag kan inte spela någon låt från mitt gamla bibliotek. Därför måste jag peka iTunes i rätt riktning på nytt så den hittar min musik. Min musikmapp ligger alltså inte under någon iTunes mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nu blir jag f*n förbannad. Försökte lägga in ett nytt bibliotek i iTunes och då fungerar äntligen all musik i iTunes, den skannade och hittade musiken automatiskt på något sätt. Vad iTunes däremot gjorde var att ta bort all min musik från dess originalmappar som jag snyggt och prydligt sorterat flera timmar. Nu fungerar inte musiken i Winamp. Vad har iTunes gjort med min musik och var finns den? Användarvänlighet, verkligen inte.Det kan väl inte vara så fruktansvärt svårt att låta ett "avancerat" program som iTunes hitta musikfiler som den endast ska spela. Ge tusan i att röra dem om jag suttit i timmar och redigerat all metadata.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sluta röra runt i itunesfilerna om du vill att programmet ska funka. om du rotar runt i mapparna och "sorterar" efter eget huvud så tappar programmet den sökväg som itunes skapat.

 

gör om gör rätt.

 

sortera musiken gör du inne i itunes inte på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan väl inte vara så fruktansvärt svårt att försöka lära sig hur man använder ett program. Läs på, ta hjälpen till, just det, hjälp. OM du verkligen ändrat metadata, och inte bara filnamn, så skall all infon finnas i iTunes. Om du inte klarar att gå in i inställningar och ställa in programmet som du vill att det skall funka är det ditt problem, inte programmets. Om du inte vill att filer skall flyttas, eller kopieras, är det en enda kryssruta bort. En kryssruta.

 

Vill du dela med dig vilken kryssruta det handlar om? Den här gången missar jag inte att göra backup när jag försöker lära mig programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Nu verkar det fungera. Undrar bara vad menyn "Placering av mappen iTunes Media" innebär som hittas under Inställningar > Avancerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...