Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iWeb läggas ner?


Vivacia

Rekommendera Poster

Ryktet om att iWeb ska läggas ner har skapat lite panik hos mig, någon som har ett tips på liknande hemsideprogram för Mac?

Mitt företag är i nuläget helt beroende av iWeb och jag måste hitta något nytt snabbt så jag är beredd att byta om ryktet skulle visa sig vara sant!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

programmet slutar ju inte att fungera.. bara att ladda upp dina filer till vilken FTP som helst egentligen och se till att du har kvar iWeb på den datorn eller någon annan dator som stödjet/pallar med det.

eller har jag missat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ryktet gällde ett mailsvar från jobs där frågan var om avsändaren skulle behöva leta sig ett annat program för att hantera sin hemsida, svaret var "japp"

det är det som gör mig lite orolig... slutar det bara utvecklas eller skrotas det helt och slutar fungera..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det innebär inte att alla wWeb-användare hamnar i sjön.

 

Dels kommer den ver av iWeb som du har att fortsätta fungera, precis så som arminbag skrev,

dels så gällde frågeställningen alternativ till iWeb, inte nedläggning av iWeb. En alternativ lösning kommer och därmed säkert någon typ av möjlighet att föra över befintliga iWeb-baserade hemsidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om så skulle vara fallet att iWeb ska läggas ner så kommer det troligtvis inte att bli av innan den 30 juni 2012 då MobileMe definitivt ska ersättas av iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ryktet gällde ett mailsvar från jobs där frågan var om avsändaren skulle behöva leta sig ett annat program för att hantera sin hemsida, svaret var "japp"

det är det som gör mig lite orolig... slutar det bara utvecklas eller skrotas det helt och slutar fungera..

 

det slutas bara utvecklas och att lagrings tjänsten till mobile me försvinner,

 

som ovan sagt iweb kommer fungera ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iweb har inte uppdaterats sedan 2009 och det har fortfarande inte upphört att fungera. :)

Om det inte är ett problem för dig att programmet inte uppdaterats, så kan du fortsätta använda det som det är. Det tänker jag göra. Det slutar ju inte fungera bara för att det inte kommer nya versioner mer...

 

Apple erbjuder inte tjänsten webbhotell i nya iCloud som ersätter Mobile Me. Om du har din hemsida på Mobile Me idag får du hitta ett annat webbhotell för det. Jag rekommenderar one.com - men det finns många andra också.

 

Iweb 09 kan publicera på andra webbhotell än Mobile Me utan problem, du ställer bara in det i programmet.

 

Alternativ till iWeb är många.

De mest populära är Sandvox och Rapid Weaver. Dessa program påminner om varandra och vilket man väljer av dem handlar om personligt tyckande och smak. En sak gemensam för dem - det är inte helt enkelt i något av dem att börja helt från noll, utan du utgår från en mall.

 

Det jag gillar med iWeb är att jag kan börja helt från scratch och bygga upp sidan med just med de designelement som jag vill. Här är Sandvox och Rapid Weaver mer begränsade.

 

Freeway, Web Painter och GoldFish är tre program för webbsidor som erbjuder mer frihet för designern. Jag har tittat på dem alla och ingen känns klockren, men Freeway känns mest klockrent. Freeway kan vara pyssligt att skapa texteffekter och menyer i, har fler avancerade funktioner för detta än iWeb men är samtidigt mer pyssligt... Web Painter tycker jag känns något ofärdigt. Idén är god, men gränssnittet känns lite väl mycket Windows ibland och känns något fult. Behöver slipas på. Goldfish är kraftfullt, men jag har inte kollat in senaste versionen så jag vill inte säga så mycket om det än.

 

Vill man ha ännu större möjligheter, mer som DreamWeaver, så finns Flux. Flux är verkligen som DreamWeaver fast till lägre pris. Och precis som DreamWeaver blir det lätt många öppna fönster och rörigt på skärmen. Jag väljer att avstå... men för den som handknackar mer kod så är Flux mer ett alternativ att tänka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har hemsidan på eget webbhotell kan jag rekommendera ett publiceringssystem som ex. WordPress. Enkelt att komma igång och det finns tiotusentals gratis designer att välja bland och dessa kan installeras direkt via WordPress eller där man hittar från annat ställe och laddar upp temat där de ska ligga för WordPress.

 

Inget fel med iWeb men när de finns etablerade publiceringssystem som ex. WordPress som erbjuder massor av designer och tillägg helt gratis och är enkelt att installera samt att uppgradera så tycker jag du även ska titta på det. Men det kräver ju ett dedikerat webbhotell och alla seriösa funkar med WordPress. Exempelvis http://www.binero.se/ kan jag rekommendera och använder själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever WordPress som krångligt, svårt och rörigt. Det är inte precis ett program där du enkelt drar in dina designelement och får hjälp av en virtuell linjal för att det ska vara enklare att placera designelementen i förhållande till varandra. Nog tycker jag att WordPress är underlägset iWeb på många sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för alla snabba svar!

I och med att jag använder FTP och inte MobileMe bör mina bekymmer vara obefintliga om iWeb fortsätter fungera!

Då kan jag sluta oroa mig! Tack igen! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever WordPress som krångligt, svårt och rörigt. Det är inte precis ett program där du enkelt drar in dina designelement och får hjälp av en virtuell linjal för att det ska vara enklare att placera designelementen i förhållande till varandra. Nog tycker jag att WordPress är underlägset iWeb på många sätt.

 

Smaken och uppfattning är som baken. Jag tycker själv att WordPress är enkelt. Visst, det är inte Apple style med total enkelhet och användarvänlighet, men ex. WordPress erbjuder ju mer än bara en hemsida. Det går att slänga in 1000tals olika tillägg enkelt som kan göra stora förändringar för sidan utan att programmera en enda rad kod. Men så länge man är nöjd med det man har så är det ju dumt att byta :) Men jag tycker fortfarande att WordPress är värt att nämnas :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...