Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple display 20" eller 23"??


Matador2003

Rekommendera Poster

Är i tankarna att köpa ny skärm till maccen. Har funderat en del på en Apple display 20" eller 23". Den sistnämda är ju betydligt dyrare så det lutar nog mot en 20". Är det ngn som har en 20" av dom nya? Hur är bildkvalitén etc?

Klarar man sig länge på en sådan ¨bildyta? Jag arbetar ju mycket med palettprogram o vet att desto större ju bättre.

Just nu är jag villrådig! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tänkt att jag ska ha en i slutet av nästa vecka, så då kan jag ge en recension av 20"-aren :)

(mycket paletter här också <_< )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag arbetar ju mycket med palettprogram

 

Men kör två skärmar då......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den lösningen är inte vad jag frågar efter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarar man sig länge på en sådan ¨bildyta? Jag arbetar ju mycket med palettprogram o vet att desto större ju bättre.

Jag har använt den äldre 20-tummaren i drygt ett år. I de flesta program fungerar det utmärkt med 20", har aldrig upplevt mig begränsad i bildredigeringsprogram, och FCP express använder jag också utan problem... eller snarare med genuin lyxkänsla!

 

Det finns dock ett program som slukar skärmyta, och det är mitt senaste inköp Logic Pro 7. Där är dock inte lösningen 23" utan två 20" om man vill arbeta i det närmaste smärtfritt. Skall dock tillägga att det fungerar helt ok med endast en 20" även där, men det känns inte lika lyxigt med 20" i LP7 som i t.ex. FCE.

 

För spel är 20" mer än väl, dock skall man veta att en del spel som släpps idag inte har stöd för widescreen formatet, vilket innebär svarta kanter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Jag antar att en 23" kräver mer av grafikkortet? Och därmed blår det mer hårdare elastat i spel eftersom det krävs högre upplösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten är det ngn av er som monterat dessa på väggen? Jag menar ju dom nya alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte köpa en monitorarm till min (finns på macoteket)

Annars såg jag billiga väggfästen för vesa100 på komplett.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så snart jag har pengar nog att lösa ut den... Ligger på posten och väntar, men det har blivit en försening av fakturan som skulle betala skärmen, så jag får vackert vänta... <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Kullander i Malmö har de monterat en 20" på väggen, ihopkopplad till en PB 17"

 

Det är väldigt smakfullt, faktist snyggare än att ha den stående på bordet.

 

Föresten, jag är i behov av en stor skärm men mer på höjden än bredden...hur "hög" är 20" jämfört med tex en "vanlig" 17" - är det samma eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mått och vikt

20 tums Apple Cinema Display

- Höjd: 41 cm

- Bredd: 47,1 cm

- Djup: 17,4 cm

- Vikt: 6,6 kg

 

Jag vet inte riktigt hur hög en vanlig 17" är, men där har du måtten på 20-tummaren :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter här o mäter bildytan med cm på 17" som jag har, skulle vara intressant att veta hur många cm mer man får på bredd o höjd. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har kollat och jämfört förra appleskärmarna - en 17" har samma bildyta på höjden som deras 20" - skulle det kanske innebära att deras 23" har samma höjd på bildytan som en vanlig 20" ?

 

Lite off topic men

23" fick inte så lysande kritik i Cap&Design men det ända jag kan hålla med om är att garantin är snål, det andra som att det finns få inställningsmöjligheter för färg skiter jag i, det behövs inte 1 miljon sätt att få bra bild för icke-grafiker. Kalibreringsprogramet i OS X tycker jag gör sin sak.

 

Satsar nog på 23" när jag har råd, måste bara jobba lite först.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag skriva en snabb recension av Apple Cinema Display 20" :)

Skärmen är väldigt fin och har väldigt fin ljusstyrka jämfört med alla andra TFT-skärmar jag suttit framför, inklusive PowerBookens 17". Visserligen kan det bero på kalibreringen, men jag uppfattar 20-tummaren som betydligt färgstarkare, ett helt annat djup i skärmen helt enkelt.

Jag kan inte jämföra färger mellan färg och utskrifter eftersom jag inte har någon skrivare.

Skärmen är lagom stor för att slippa vrida på huvudet, f.n. sitter jag på en armlängds avstånd och det känns lagom.

 

Det här köpet ångrar jag inte! Och nu har man ju en skärm till den framtida G5:an också :D

Rekommenderas! :) :tummeupp:

 

Här kan du se ett foto på skärmarna, överst är 20" och underst PB 17". En klar skillnad!

Jämförelse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul! Jag funderqar nog på at tköpa en 20" ändå... Men visst är det väl exakt samma tekniska spec på 20" och 23" förrutom storleken då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul! Jag funderqar nog på at tköpa en 20" ändå... Men visst är det väl exakt samma tekniska spec på 20" och 23" förrutom storleken då?

Det är högre upplösning på 23" - 1920 x 1200 jämfört med 1680x1050 på 20"

Men 20" räcker långt tror jag - jag skulle utan problem klara mig bra med den som enda skärm :)

 

Du kan jämföra lite här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte pengarna det sitter i är det väl bara att köpa 23:an varför nöja sig med mindre, självklart har storleken har betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det har ju varit kvalitetsproblem med 23-tumamrna, de skiftar i lila/rosa i vänstra nedre hörnet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Jag har en Samsung 213T, dvs en platt 21" med 1200x1600 som jag kan rekommendera. Ger utmärkt bildkvalitet och praktiskt taget ingen "ghosting" vid spel. Dessutom är den snygg. Köpte den nyligen på IT Paradiset när de hade en kampanj, för bara 7995 inkl moms. Kan faktiskt inte tänka mig att sitta vid en mindre skärm längre. Man vänjer sig fort vid stora skärmar! :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Det är tänkt att jag ska ha en i slutet av nästa vecka, så då kan jag ge en recension av 20"-aren :)

(mycket paletter här också  <_< )

Nå! Har du fått din skärm? Och hur var den? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev ju några rader om den på förra sidan, inlägg #3 från botten ;)

Men om det var för lite så är det bara att fråga om vad du vill veta :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...