Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avancerad fråga om trådlöst nätverk


Matsaki

Rekommendera Poster

Ska försöka förklara vad jag vill och har kommit fram till, men saknar kunskap. Jag bor utomlands ska flytta till ett nytt hus. Tyvärr finns ingen telefonkabel till det nya huset och det kommer ta 1-2 månader innan teleoperatören kommer gräva ner en till huset.

 

Jag känner en granne och får låna hans wifi under denna tid, men han bor en bit bort. I går provade jag en manick jag får låna som är en USB wifi booster med eget wifikort i. En liten dosa med antenn som kopplas till datorn och man får betydligt bättre signal.

 

Problemet är att den fungerar bara på ett ställe vid ett visst fönster i huset. Eftersom det inte går att ha en längre USB kabel än 5 meter och jag inte vill lägga en massa pengar då jag ska få egen kabel ganska snart tänkte jag att kanske kan hitta en bra tillfällig lösning.

 

1. Ansluta wifi booster adaptern till mina gamla PPC G4 som jag inte använder.

2. Ställa den vid fönstret med boostern och konfigurera den som en router

3. Därmed kan jag ansluta min Macbook Pro till PPC maskinen trådlöst

 

Men jag vet inte hur bra/långt den signalen kommer räcka i huset. Så nu funderar jag på om jag kan koppla min trådlösa routern till PPC maskinen för att få signalen till MBP via routern? Eller om någon har en bättre idé?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag tror jag måste prova mig fram i praktiken med för jag är fortfarande lite förvirrad. Den gamla datorn med USB boostern installerad kommer ju att fånga upp signalen fint. Det vet ja redan.

 

Det som bekymrar mig lite är ju att den gamla datorn i praktiken ska fungera som ett modem till routern och om det fungerar? och i så fall hur jag ska konfigurera nätverket på Macen till router som jag kan plugga in med en ethenet kabel i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...