Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Riktigt tunn ethernet-kabel - var finns det?

Fender

Recommended Posts

Jag behöver riktigt tunn ethernet-kabel att dra i befintliga elrör i huset. Ju tunnare kablar, desto fler får jag in i rören och desto fler rum kan få ett uttag.

Var finns sådana tunna kablar med diameter under 4 mm? Har letat men inte funnit något.

Vad är nackdelen med tunnare kabel? Sämre överföring, mer störningskänslig, etc?

Jag behöver riktigt tunn ethernet-kabel att dra i befintliga elrör i huset. Ju tunnare kablar, desto fler får jag in i rören och desto fler rum kan få ett uttag.

Var finns sådana tunna kablar med diameter under 4 mm? Har letat men inte funnit något.

Vad är nackdelen med tunnare kabel? Sämre överföring, mer störningskänslig, etc?

http://www.dustinhome.se/pd_5010195695.aspx

Inte för att den har diameter under 4 mm, men den är ~10 mm bred och bara ~1 mm platt...

Sämre blir det med en tunn kabel blandannat för att den saknar skärmning, hur stor roll det spelar handlar om hur lång kabel du ska lägga... Om den är lång får du nog räkna med en del förluster.

Skärmad kabel är naturligtvis alltid mindre störningskänslig än icke skärmad kabel. Hur mycket det påverkar beror på vad övrig kabel i stråket används till. Standarden för Ethernet specificerar för 10Base-T och uppåt en 100 ohm/m partvinnad kabel. Skarvning av kablage skall ske i därtill avsedda kontakt eller skarvdon med impedansanpassning.

Använder du vilken kabel som helst och vilka skarvdon som helst kan det fungera men det kan lika gärna bli för mycket reflektioner för att du inte ska få fram någon signal alls. Desto högre överföringshastigheter och desto längre kabel som används i nätet desto viktigare blir det med att rätt kabel används och att dessa skarvas rätt.

Dra inte nätverkskabel i elrören om de fortfarande används till el. Det är förenat med livsfara.

jag köpte för några år sen kat. 5e-kabel (solid) på 100-metersrulle på Kjell & co och den är rätt tunn (och, visade det sig nu vid kontrollmätning, så är den nog faktiskt just 4 mm). Den är bra mycket tunnare än den kat 6-kabel som telia drog in i huset här tidigare i år och den är tunnare än de vanliga kat. 5e-patchkablar som man brukar se. Behöver du ha ännu tunnare än 4mm? Finns det ännu tunnare?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...