Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Program för att diagnostisera hårddisk på nätverk?


thrandor

Rekommendera Poster

Har en ReadyNas Duo på mitt nätverk. I denna sitter 2 st 1 mån gamla Seagate Barracuda 2TB-diskar, där den ena har 11264 omallokerade sektorer - har rapporterats som fel vilket skulle kunna leda till att disken kraschar.

 

Finns det något Mac-program jag kan köra för att diagnosticera externa hårddiskar för att ta reda på vad det är som är fel? De jag har tar bara interna och USB-diskar...

 

Tack :-)

post-8579-000882200 1306016099_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En NAS har egen programvara för att hantera diskarna och egna filsystem, ofta ext3 från Linux.

 

Finns det inte diagnostiersing och reparation i gränssnittet för NASen så är nog enda lösningen att plocka ur diskarna. Finns det programvara för det du vill till Windows? Finns det inget hos tillverkaren är det nog svårt. Har du redan fått fel på så nya diskar hade jag reklamerat och köpt nya, om det inte beror på strömavbrott eller annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttar tråden till program/system- & diskverktyg. /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta diskar har en mängd omallokerade sektorer redan från produktionen eftersom det är i stort sett helt omöjligt att åstadkomma en 100% felfri magnetisk yta. Det många inte känner till idag är att packningstätheten av data på skivans yta är så hög att det uppstår bitfel regelbundet. För att komma till rätta med det problemet använder man checksummor (CRC koder) för informationen som lagras på disken för att korrigera för enstaka bit fel vid läsning och skrivning till disken, på samma sätt som man gör för att kompensera för repor på CD/DVD/Blueray skivornas ytor.

 

Det man skall hålla reda på är att inte antalet omallokerade sektorer ökar, då det då finns en risk att disken kommer att haverera.

 

Det är inte möjligt att diagnostisera diskar via nätverket eftersom du aldrig har tillgång till det fysiska filsystemet på disken. Det du kan gör är att köra eventuella diskverktyg som finns på NASen genom dess webgränssnitt för att se hur väl disken fungerar.

 

I övrigt om du kör NASen i RAID 1 mode så klarar du ett diskhaveri, men glöm för den skull inte att ta backup på filerna som finns på NASen då ett RAID system inte kan kompensera för alla typer av fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...