Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tappad prestanda på SSD


oks

Rekommendera Poster

Jag satte i en Corsair Force F60 i min mac mini early 2010 igår och körde X-bench för framtida referens, SSD-diskar ska vara lite nyckfulla har jag hört.

Idag har jag gått fram och tillbaka med installation och avinstallation av en del program och jag la märke till att det tog en jävulsk tid att radera filerna när det var ca 10 000st, utan tvekan 5 minuter men säkert mer än så. Detta gjorde mig fundersam så jag körde X-bench igen och la märke till att jag redan har tappat en del prestanda. Jag bifogar en bild så att ni kan bedöma själva, är den prestandaförlust som jag har normal? Jag har installerat ful-patchen för TRIM f.ö.

Vänstra testet är dagens test...

 

SSD.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disken är 2/3 full också, påverkar det?

EDIT: Körde ett test till och nu är värdena i stort sett lika bra, eller bättre, än de bästa värdena på bilden ovan. Jag reparerade skivbehörigheterna nyss, kan det ha påverkat? Blir disken "trött" efter att ha använts kraftigt under ett par timmar? Vad kan ha orsakat prestandaförlusten liksom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Kolla mer om SSD i Mac.

SSD och TRIM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla mer om SSD i Mac.

SSD och TRIM

 

Tråden har inget med min fråga att göra, tråden handlar om att få TRIM att funka, inte om hastigheten varierar av olika anledningar/att det är normalt att hastigheten sjunker på så kort tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Har du installerat stöd för TRIM?

 

Jag har inte satt mig in i TRIM i detalj men som jag har uppfattat TRIM så avhjälper det en av SSD-diskens nackdelar; att den är "långsam" att skriva filer, som vid radering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Har du senaste firmware för din ssd-disk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle nog vilja påstå att prestandan på en SSD varierar över tid, det är därför det finns garbage collection (hårdvara) eller trim (mjukvara) för att optimera diskarna över tid. Så ett nyss utfört jobb av den karaktären kan säkert ge en tillfällig försämring av prestanda, men oavsett så är dina värden rimligtvis enbart mätbara i testprogram och inte vid verklig användning.

 

Sen vet jag inte om en SSD har mer problem att radera 10 000 filer än en konventionell disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...