Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ansluten, men kommer inte ut på nätet


Anntho

Rekommendera Poster

Min nya MacBook Pro säger att den är ansluten till nätet, men det går inte att komma ut. Airporten säger ansluten och har IP-adress, alla övriga inställningar, DNS, DCHP osv är rätt. Den går inte heller ut på nätet med kabel, säger att den är ansluten men inget händer...Min gamla PC, Iphonen, dotterns PC funkar bra. Tog med Macen till jobbet och där går den ut direkt på nätet utan problem.

Har Bredbandsbolaget med IP-telefoni och Digital TV. Fick en ny router, Xavi EG101, då fick gick över till digital TV i vintras. Har nu ringt 3 kvällar i rad till BBB och de hittar inget fel, däremot får de ingen signal från Macen när de "pingar". De har ingen aning om vad som felar, de ska skicka ny router för att kolla om det är den som är trasig.

Kan någon hjälpa mig? Macen är min arbetsdator!

 

När jag vill köra Nätverksdiagnos så stängs programmet av sig själv...hm? Det gjorde det inte de första dagarna, men idag hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du har en proxy på jobbet och glömt stänga av den när du kommit hem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag testade först hemma och tog med Macen till jobbet för att kontrollera att inte felet låg i datorn då den är ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en riktig router? Annars så kan bara fem enheter få IP tilldelad från BBB. De är en av de få som har det konfigurerat så som standard. De flesta andra leverantörer har en enda publik IP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ingen riktig router, utan en switch. Just nu jag Iphonen, gamla PC:n och Macen igång = 3 st. Övriga är avstängda...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många är övriga?

 

Prova att starta om modemet och se om det släpper de låsta adresserna. Normalt fungerar det så att en adress låset till en enhet under en viss tidsperiod, den kan vara allt från några minuter efter att enheten kopplas ner till flera dagar beroende på inställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har startat om switchen fl ggr, men gjorde det en gång till. Macen får IP-adress, airport säger ansluten och lyser grön i nätverket, men det går fortfarande inte att komma ut på nätet!

Ska jag ominstallera hela SnowLeopard - datorn är ju ny och jag har inte lagt in ett enda program än!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du säger switchen, menar du då ditt modem?

 

När du säger Airport, menar du då en Airport Express eller din Airport i datorn?

 

Din dator är det knappas fel på, eller din installation av OS X eftersom du har testat den OK på ett annat nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar Airport i datorn och switchen/modemet (Xavi eg101) från BBB ( därifrån går TV; IP-telefoni och trådlöst).

Nej, jag tror inte heller att det är fel på datorn. Uppgraderade programmen när jag var inkopplad på jobbet dock.

Detta är fjärde kvällen jag försöker fixa detta...hmph!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har du fått rätt på det?chockadskeptisk.gif

Jag har nämligen fått samma problem med en macbook.

Jag har inte längre accses till nätet men airport fungerar och jag är ansluten till BBB.

Det hela uppstod efter att Apple TV v2 installerades.

 

/ Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har båda BBB, de brukar göra så att man med varje abonnemang får x antal publika ip. Dessa låses (tidsbundet eller permanent) till mac-adressen på nätverksenheten. Så när ni har kopplat in t ex fem (brukar det vara) enheter (och ni inte använder en router) så kommer t ex inte den sjätte enheten ut på nätet (men får kontakt med nätverket) förrän enheter har kopplats bort och oftast så måste modemet eller BBB:s support släppa låsningen för adresserna.

 

Ni har båda verkar sådana problem som tyder på detta, jag rekommenderar att ni kontaktar BBB:s support.

 

De flesta andra leverantörer av bredband gör så att man tilldelas en enda publik IP, den tilldelas antingen till den dator som kopplas till modemt eller en router (inbyggd eller extern). Sen delar routern ut interna adresser till alla enheter på nätverket. Man kan själv ställa in antalet från 1 -> det antal som routern klarar av att hantera, oftast 10+ simultana enheter. Skillnaden blir att om med BBB så har ni fem fysiskt olika ip-adresser ut på nätet, med t ex Telia har alla enheter en och samma adress, oavsett en eller tio enheter bakom routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

talade precis med BBB och de har gjort en reset. Verkar dock inte fungera.

MacBook fungerar med kabel men inte via airport. Alla inställningar är exakt samma som med min minimac och där fungerar det!

Jag får inte rätt IP adress via airport. Även när jag trycker på "Förnya DHCP" kommer en felaktig adress upp.

Några fler tips på lösningar?

Tack på förhand.

 

/ HenrikTEMP-CustomEmoticon_MSN.madde_h@hotmail.com_-zova_2.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det kan det vara: a, du har fått fem adresser av BB och får inte en till (detta trots att BB säger att de 'resettat'. Det funkar som mattem har sagt, varje macadress (och trådlös och sladd har olika, varje 'kort' har sin egen). Ipadresser 'lånas ut' (leasetime) en fördefinierad tid och innebär att ipadressen kopplas mot macadressen. Det enda sättet att bli av med dessa kopplingar är att BB 'flushar arpcachen'. Dvs de tar bort denna koppling. Om BB anser att detta är samma sak som resetta, då är det gjort. b, du har fel på ditt trådlösa kort (kollas mot grannens eller annan fungerande router.).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst på om BBs modem (som inte verkar vara en router innehållande en dhcpserver). Tror att ni bägge kan köpa er ur problemet genom att köpa en begagnad riktig router på blocket för 2-300. Koppla isf dess wanport till en lanport på BBs modem, slå av den trådlösa funktionen i BBs pryl, def ett trådlöst nät i den nyinköpta router och anslut till detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ringt BBB:S support 3 kvällar i rad. De har försökt med allt de kan, tror jag. Resetta switchen, kolla hur de olika datorerna/Iphone tar IP-adresser o s v. De ser att det tar väldigt lång tid för datorerna att ta IP-adresser och ibland tar inte PC:n dem heller. De ska i a f skicka en ny switch så jag kan prova om det är den som felar!

 

 

Jag förstod inte det där med IP-adresser, jo, jag fattar att jag har 5 st. Menar du att de ligger kvar trots att att apparaten är avstängd? I så fall har fler än 5 apparater tillgång till nätet ( 4 bärbara, en stationär, 3 telefoner). Just nu är 2 apparater igång - då borde det finnas 3 adresser som MacBooken kan ta? övriga avstängda eller inte hemma!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nu har jag talat med BBB support igen.

De erkänner att deras tjänst är lite halvkass och trots att det endast var 3 upptagna IP så kunde jag inte komma ut med min MacBook.

Supporten tyckte jag skulle köpa en router för att lösa problemet.

Samtalet slutade med att BBB skickar ett annat modem med inbyggd router till mig som en kostnadsfri uppdatering! Det ska lösa problemet.

 

Hoppas det stämmer.crossfingers.gif

Så ni andra som har problem, ligg på er och be om en uppdaterad hårdvara.

jag återkommer senare i veckan när jag installerat det nya modemet.

/ Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anntho, just så funkar det. Du får en ipadress av deras dhcpserver. De har angett hur lång tid du får ha denna. Om du sedan stänger av, kopplar ner spelar ingen roll, den är din och kopplad till den macadress som trådade eller trådlösa har (alltså 2 st om du använt bägge). Det enda sättet att bli av med detta lån är att BBB tar bort kopplingen/lånet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått en Speedtouch 780 från BBB.

Efter 2 min installation så fungerar alla datorer och AppleTV mm som tänkt!

Underbart. Fick dessutom en bättre hårdvara med WPA kryptering mm.cool.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått en Speedtouch 780 från BBB.

Efter 2 min installation så fungerar alla datorer och AppleTV mm som tänkt!

Underbart. Fick dessutom en bättre hårdvara med WPA kryptering mm.cool.gif

 

 

Tummeupp.gif

 

Att de ens erbjuder sina kunder kryptering via WEP är snudd på kriminellt. chockadskeptisk.gifpoliceman.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till mig har de skickat 2 st Xyxel och bägge två modemen har inte fungerat alls! Inte ens pc:n kan nå nätet med dem, så det är bara att skicka tillbaka. Jag är alltså tillbaka till ruta 1 efter 5 kvällars samtal med BBB. Jag har kvar min gamla XaVI EG101 där Pc:n, Iphonen, Ip-telefoni och BredbandsTV fungerar - dock inte Macbooken!!

Det enda de gör nu är att be mig ringa Bredbandsexperten till en kostnad av 19:-/minut samtidigt som de lägger en order för en tekniker. Om en tekniker kommer ut, och felet ligger i MacBooken, så får jag betala kalaset.

Ge mig råd! Var är felet?

MacBooken går inte ut med kabel eller den inbyggda airporten. Jag har varit in och tittat på inställningarna till modemen, men hittar inget där mej veterligt som ska krångla. Fortfarande funkar MacBooken på jobbet och med internetdelning via Iphonen (3G). Det verkar ju som att det ligger en spärr någonstans, men var???

 

/Ann

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till mig har de skickat 2 st Xyxel och bägge två modemen har inte fungerat alls! Inte ens pc:n kan nå nätet med dem, så det är bara att skicka tillbaka. Jag är alltså tillbaka till ruta 1 efter 5 kvällars samtal med BBB. Jag har kvar min gamla XaVI EG101 där Pc:n, Iphonen, Ip-telefoni och BredbandsTV fungerar - dock inte Macbooken!!

Det enda de gör nu är att be mig ringa Bredbandsexperten till en kostnad av 19:-/minut samtidigt som de lägger en order för en tekniker. Om en tekniker kommer ut, och felet ligger i MacBooken, så får jag betala kalaset.

Ge mig råd! Var är felet?

MacBooken går inte ut med kabel eller den inbyggda airporten. Jag har varit in och tittat på inställningarna till modemen, men hittar inget där mej veterligt som ska krångla. Fortfarande funkar MacBooken på jobbet och med internetdelning via Iphonen (3G). Det verkar ju som att det ligger en spärr någonstans, men var???

/Ann

 

Du måste prova den på ett annat nätverk. När du tidigare skrev att du testat på jobbet trodde vi att det var på deras nätverk, inte via din telefon. Är som att prova varningsblinkersen när tutan är trasig propellerbaver.gifwhistling.gif

 

Kan du inte testa på jobbet, ta hem den till en granne, kompis eller prova på biblioteket för att utesluta att det är din dator som orsakar felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såklart jag har datorn på jobbet, trådlöst, genom jobbets nätverk - inte via Iphonen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev ombedd av BBB att ringa Bredbandsexperten vilket jag gjorde idag. De förstår inte heller vad som är fel, blir tillbakasänd till BBB:S support och vi "pingar"(går inte fram), byter kryptering, ingen kryptering alls, prövar med kabel direkt i uttagen, men ingen anslutning till nätet. Nu ligger en felanmälan som är skickad till teknisk support hos BBB.

Arbetade med datorn på jobbet idag och den ansluter utan problem. Vad är det som ligger och stänger mig ute hemma?

BBB säger att Windows är ett system som släpper igenom en del fel, medan Macs system, liksom Linux, är mer "säkra" och inte ger tillåtelse om inte allt stämmer. Ja, ja, det låter ju bra men inte hjälper det mig!

 

Totalt 6 olika personer har jag pratat med och ingen har klarat av att lösa mitt problem. Idag satt jag i telefon fr 16.45 - 18.15....

 

/Ann

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BBB gjorde en felanmälan till slut och skickade till sina tekniker. Det skulle ta max 5 dagar för dem att titta på ärendet. Jag blev varnad att jag kunde bli debiterad 1500:- om felet låg hos mig, dvs i datorn.

Provade att gå ut på nätet efter helgen och, helt plötsligt, fungerar det! WOW! En stund senare ringer telefonen och en tekniker från BB återkopplar ärendet till mig. De har kontrollerat allt, inte hittat något speciellt, men tydligen ändå gjort något i inställningarna så att datorn nu går ut på nätet. Parallellt med BBB:s tekniker har personal från Bredbandsexperten jobbat med ärendet, oberoende av varandra. Någon har fixat något, men vad? Jag är i a f glad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...