Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Välja dator samt hur funkar det med Excel på Mac?


kakmonstret

Rekommendera Poster

kakmonstret

Jag ska köpa en mac, valet står mellan macbook pro eller en air, svårt val där då jag förstår att man får mer dator för pengarna med en macbook pro och air är mer design för pengarna, svårt val. Någon som har några råd?

Ska använda datorn till både jobbet och privat, arbetar en del med excel och dess makron(gör dom inte själv men använder dom en del)så det leder mig till min nästa fråga,

fungerar det att öppna excelfiler med makron i tex open office på en mac?

En säljare sa att jag var tvungen att köpa office för att det skulle fungera, stämmer det?

Tacksam för svar..detvarintejag.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBook Pro eller Air:

En MacBook Air är tunnare och lättre än Pro-modellen, och man väljer den om man vill ha den smidigaste och lättaste Mac-datorn.

En MacBook Pro är tyngre, tjockare - men också mer utrustad med inbyggd CD/DVD-spelare och snabbare grafik.

För vanlig hemanvändning räcker en Air till mer än väl.

 

Excel på Mac:

Bäst kompatibilitet får du om du köper MS Office för Mac.

OpenOffice för Mac är inge bra (det är en riktigt dålig konvertering till Mac och har mängder med Linux-WIndows spår i sig), då är Neo Office bättre - eller Lotus Symphony for Mac.

Ett annat alternativ är iWork med Numbers.

 

Men, inget av alternativen är lika kompatibla med Excel som Excel själv är.

Så för avancerade Excel-dokument så är det Excel på Macen som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En MacBook Pro är tyngre, tjockare - men också mer utrustad med inbyggd CD/DVD-spelare och snabbare grafik.

 

 

 

Inte för att det spelar stor roll men MBAn har faktiskt något snabbare grafkkort än MBPn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kakmonstret

Tack så mycket för era svar =) kan berätta att jag valde Macbook Pro, det kändes mest rätt!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...