Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mini (2007) med SSD


Landin

Rekommendera Poster

Gav nytt liv till min gamla Mini idag. Den har 1.83 GHz med 2 GB ram och 80 GB HDD, inköpt dec 2007. Ut med den gamla trötta hårddisken och i med en Corsair SSD, 80 GB. Installationen gick förvånansvärt lätt, hela proceduren tog ca 30 minuter (tack, youtube). När allt var färdigt återställde jag systemet via Time Machine. Lätt som en plätt!

Skillnaden mot den gamla snurrande disken är enorm. Att datorn skulle bli snabbare förväntade jag mig givetvis, men inte så här mycket!

 

Använde QuickTime för att spela in när jag öppnar 31 program samtidigt:

 

http://imageshack.us/clip/my-videos/153/m7y.mp4/

 

Jag vill poängtera att det är filmen som hackar när docken studsar som värst. Processorn går antagligen på knäna när QT ska spela in spektaklet samtidigt, men jag upplever det som väldigt följsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp. SSD är den billigaste lösningen om man vill få bättre prestanda. Att köpa en dator idag utan SSD är rent ut sagt korkat. Den största flaskhalsen är mekaniska hårddiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sant, så sant. Tvekade först att lägga pengar på min gamla Mini, men ssd:n går ju att flytta med till andra datorer i framtiden.

 

Så här lång är jag fantastiskt nöjd.

 

La upp på youtube istället:

 

http://www.youtube.com/watch?v=kLpe5PqIYJk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl lägga upp länk till filmen på bytet samt vilken disk du använt.

Tack på förhand. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl lägga upp länk till filmen på bytet samt vilken disk du använt.

Tack på förhand. :)

 

Tyvärr filmade jag inte själva bytet men det finns mycket bra instruktioner på tuben. Den här tycker jag är bra:

 

 

Valet föll på en Corsair 80GB 2.5" SSD från webhallen.com

 

post-17343-063638800 1306486575_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...