Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Synology DS211j + Seagate Barracuda XT


beachlife

Rekommendera Poster

Min externa backup HD har åkt i golvet och gått sönder. Då jag ändå måste köpa ny HD har jag tänkt passa på och uppgradera till en NAS med RAID. Efter lite efterforskning så har jag fastnat för Synology DS211j. I den tänkte jag stoppas 2 st Seagate Barracuda XT 2TB 7200RPM SATA/600 64MB (ST32000641AS).

 

Syftet med denna konstellation är att få utökat diskutrymme samt ökad säkerhet då jag kommer köra RAID 1.Foton och filmer är det som jag jobbar med.

 

Idag har jag en iMac, Airport Extreme samt en Apple TV 2.

 

Vad tror ni om denna NAS lösning?

Kommer hårdiskarna fungera bra ihop med Synologyn?

Är det smart att dela upp den i två partitioner, en för Time Machine och en för lagring?

Hur tror ni den kommer fungera tillsammans med Apple TV, dvs streama bilder, filmer och musik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kommit fram till att hårdiskarna är onödigt snabba, SATA/600 medans NASén endast stödjer SATA/300 (SATA II).

Är det någon som har denna NAS med 2x2TB som dessutom kan rekommendera några bra hårddiskar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej! Synd att su inte fick något svar på din fråga, hoppas att du kan hjälpa mig istället! Tänkte nämligen på liknande konfig som du, kör du på det nu? Blev det bra?//Splix

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör en 207+ med två st 2Tb diskar från WD. Eftersom jag gör all access över nätverket spelar diskarnas prestanda väldigt liten roll. Ska man köra RAID 1 på dem borde man väl egentligen skaffa två lika stora diskar, men från olika tillverkare för att minska risken att de går sönder samtidigt (eller nästan samtidigt).

 

Det kan vara klokt att skapa två volymer, en för backuper via TimeMachine och en för annan lagring. I annat fall kommer TimeMachine att äta upp allt mer utrymme på diskarna. Det finns (mig veterligen) inget sätt att begränsa hur mycket utrymme en katalog på en volym får lov att ta upp, men volymer är storleksbegränsade.

 

Jag är mycket nöjd med min NAS även om den börjar kännas lite gammal (går inte att uppdatera till deras senaste mjukvara, just nu iaf) och rekommenderar gärna Synology.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...