Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur reparerar man Bootcamp-partitionen


peanjo66

Rekommendera Poster

Jag har fått problem med min Bootcamp/Windows XP partition. Försöker starta upp den genom att hålla ner alt-knappen. När jag sedan väljer Windowspartitionen så fryser allt och man får starta om med knappen på baksidan av min iMac (mid 2007).

 

Eftersom min DVD-spelare lägligt nog gick sönder en månad efter att AppleCare gick ut så står jag med en svårarbetad dator. Har "lånat" dotterns Samsung DVD-brännare (USB). Tyvärr verkar den ej vara bootbar. Inte ens i OS X. Enligt info på nätet så kan man tydligen inte använda extern spelare i samband med Bootcamp/Windows. Hade tänkt köpa en extern LaCie (Firewire) men det verkar inte heller fungera enligt samma källa. Någon som har en sådan och vet att det fungerar med BC/WXP (BootCamp & Windows XP)?

 

Jag skulle annars vilja veta hur man gör för att reparera partitionen? Har för mig att jag lyckades med detta på den tiden DVD-spelaren fungerade.

Har ju också tillgång till ett antal Windowsdatorer så om det på något sätt går att göra en bootbar minnespinne av min XP-skiva så gör jag gärna det.

Vill poängtera att jag med glädje vänder upp min iMac och byter DVD:n men det verkar inte finnas möjlighet att köpa en ny av återförsäljaren av Appledatorer. De måste tydligen installera den själv...

 

Finns det annars något liknande verktyg som man startar från DVD-skiva som DiskWarrior och Drive Genius?

Jag betalar gärna en tusenlapp för något så bra! Detta blir såklart inte aktuellt förrän jag fått igång Windows igen.

Finns det något liknande TimeMachine så man kan installera om från en extern hårddisk? Om jag hade gjort en normal backup (vilket program använder ni till WinXP?) så antar jag att jag på något sätt skulle kunna återskapa informationen utan att behöva gå via DVD-skiva!?

 

Tack på förhand!

 

P.S. Har självklart sökt i forumet. Har ej hittat något som liknar mitt problem.

Visst är det typiskt att nästan alla mina startade trådar på MWF handlar om Windows som jag inte ens vill använda själv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tryckt in en spackelspade (?) i DVD-spelaren. Kan få in en skiva i spelaren efter det, men skivan sugs inte in men spottas däremot ut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...