Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Skräddarsydd" MBP efter mina behov?


Venatici

Rekommendera Poster

Jag går i funderingar till att skaffa en MBP till sommaren när Lion släpps.

Jag använder min dator till musikuppspelning, filmtittande och mycket streaming (ja, en hel del prestandaslukande flash blir det). De program jag brukar köra samtidigt är iTunes eller Spotify tillsammans med Safari, kalender och ibland laddning av iPhone (om det nu spelar roll). Alltså inte photoshop eller andra tunga program.

 

Jag gillar 13"-formatet, men har 15" bättre ljud? För isf kan det vara en anledning för mig att skaffa "klumpigare" (missförstå mig rätt) MBP ... Har noterat att det ser annorlunda ut vid sidorna av tangentbordet så man kan ju anta att ljudet är bättre?

 

Med ovanstående info, bör man uppgradera till 8 gb ram, eller är det bortkastad prestanda och bortkastade pengar för vad jag använder datorn till? Sedan finns det ju (på apples hemsida) två alternativ och prisklasser för 13" och 15". Vilken bör just jag välja?

 

Tacksam för lite vägledning!

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det du gör, köp "minsta" modellen av den du nu väljer. Prestanda att springa rundor runt det du vill göra. Köp med standardmängden minne, uppgrader i efterhand om du behöver. Köper du i butik (APR) så brukar de har bättre pris på att installera det till dig i efterhand än vad det kostar att beställa det direkt av apple.

 

Skulle påstå att ljudet är bättre i 15" än i 13", dels har du större högtalare samt ljud som kommer ut på framsidan och inte på baksidan som på 13"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, "lilla" 15" bör räcka gott mao.

 

Mera medhåll eller andra tankar?

 

Ed: Vad är de skillnaderna jag i mitt dataanvändande kan märka mellan de två olika 15"-modellerna? Hur vet jag att jag behöver uppgradera och vad? Jag är inte invigt i dataspråkets terminologi :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Piratkapten

Med ovanstående info, bör man uppgradera till 8 gb ram, eller är det bortkastad prestanda och bortkastade pengar för vad jag använder datorn till?

 

Lite överflödigt är det kanske med 8GB ram till detta. Jag kan öppna alla mina program på datorn (bara förinsatllerade) utan att min ram fylls, som är 8GB. Om du vill ha 8GB ram, köp från tredjepart. Just nu kostar 8GB ram från Apple 1820kr, mina 8GB köpte jag för en tusenlapp. Men eftersom datorn du tänker köpa har 4Gb som standard räcker det nog, men man vet ju inte om Lion kräver mer minne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15" har lite bättre ljud, men är 4,5KKr dyrare och väger 500g mer, för 4,5KKr så kan man få hör lurar som är extremt bra och det blir ändå mycket lättare...

 

en MBP 15" är helt klart "överdrivet kraftig för vad du ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder datorn som radio och musikspelare när jag flänger runt och städar mm, så hörlurar blir svårt :)

Någon som vet hur stor skillnad det egentligen är på ljudet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder datorn som radio och musikspelare när jag flänger runt och städar mm, så hörlurar blir svårt :)

Någon som vet hur stor skillnad det egentligen är på ljudet?

det känns som ett av de dåligare argumenten att uppgradera att man får något bättre ljud, känns som det finns bättre lösningar på problemet då, inte vet jag men kanske en extern högtalare, skulle vara bättre om du alltid städar hemma tex, men vad vet jag det kan ju vara så att 15" är det bästa alternativet, men det ända sättet att verkligen vet om det är värt att uppgradera är att gå till en apple butik och testa hur stor skillnad det är mellan modellerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudet är ju totalt värdelöst i båda, men något bättre i 15". Om man gärna vill betala för det (?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska göra det när jag är i närheten av en återförsäljare. Men är det som ni säger bara "något bättre" ljud man egentligen inte märker någon direkt skillnad på är det så klart inte värt de pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ljudet är ju totalt värdelöst i båda, men något bättre i 15". Om man gärna vill betala för det (?).

 

Håller med. har 15" och ljuder är ingen "hit". Alltså vilken man än köper kommer man vilja ha externa högtalare.

 

Köp den billigaste och enklaste. Du kör inget som kräver mer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...