Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kartprogram som räknar ut närmaste väg


BjörnS

Rekommendera Poster

Hej jag söker ett navigationsprogram till iPad eller iPhone där du kan skriva in 5-25 adresser och programmet räknar ut den snabbaste eller närmaste vägen dit.

 

Programmet ska även kunna manipuleras så att man kan välja bort vissa vägar och då görs en ny sträckning.

 

Jag hade det till en GPS puck man satte på taket på bilen och kopplade in i en gammal laptop för många år sedan och det funkade superbt.

 

Nu vill jag hitta ett sådant program till iPad iPhone. Kartan ska täcka hela Sverige.

 

 

 

 

Mvh

 

Björn

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag söker ett navigationsprogram till iPad eller iPhone där du kan skriva in 5-25 adresser och programmet räknar ut den snabbaste eller närmaste vägen dit.

 

Programmet ska även kunna manipuleras så att man kan välja bort vissa vägar och då görs en ny sträckning.

 

Jag hade det till en GPS puck man satte på taket på bilen och kopplade in i en gammal laptop för många år sedan och det funkade superbt.

 

Nu vill jag hitta ett sådant program till iPad iPhone. Kartan ska täcka hela Sverige.

 

 

 

 

Mvh

 

Björn

 

Samtliga av navigationsprogrammen, Navigon, TomTom etc har den funktionen. Till och med så att du, åtminstone i Navigon får, om så kan vara lämpligt, upp en karta med alternativa sträckningar där tidsåtgång och avstånd presenteras. Sen är det bara att välja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Jag har läst Navigons hemsida men jag har inte hittat någon text som beskriver det jag söker.

 

För att klargöra jag söker inte någon enkel från punkt A till B med variation utan en från punkt A till B till C,D,E,F,G,H,I J osv och att programmet gör en enklare kalkylering i vilken ordning dessa punkter ska passeras för att minimera körsträcka eller tid.

 

D.v.s skriv in 5-25 adresser och programmet gör en kalkylering i vilken ordning adresserna skal besökas.

 

 

 

 

Såg att programmet kostar runt 600 pix och det var lite häftigt för att chansa hittade ingen trial att provköra. Är det någon som har Navigon till sin iPad och vet att det funkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Såg att programmet kostar runt 600 pix och det var lite häftigt för att chansa hittade ingen trial att provköra. Är det någon som har Navigon till sin iPad och vet att det funkar?

 

Nej, det tror jag inte funkar.

Jag har i bakhuvudet att det fanns något program på 90-talet som vände sig till säljare och transportföretag, men minns inte mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med navigon har jag kunnat skriva in flera punkter. Du skriver in vart du vill åka ifrån, sedan destination A, B, C osv. Den räknar snabbaste/närmsta vägen. När du är framme till destination A räknar den snabbt ut vägen till B. Vet inte vad max antal destinationer ligger på. Har själv bara använt tre.

 

edit: Vet faktiskt inte om man kan skriva in flera adresser där den sedan själv räknar ut vilken du först ska åka till. Jag gjorde egen ordning och sedan följde den. Men det var inte riktigt det du ville.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med navigon har jag kunnat skriva in flera punkter. Du skriver in vart du vill åka ifrån, sedan destination A, B, C osv. Den räknar snabbaste/närmsta vägen. När du är framme till destination A räknar den snabbt ut vägen till B. Vet inte vad max antal destinationer ligger på. Har själv bara använt tre.

 

edit: Vet faktiskt inte om man kan skriva in flera adresser där den sedan själv räknar ut vilken du först ska åka till. Jag gjorde egen ordning och sedan följde den. Men det var inte riktigt det du ville.

 

Jag testade att på måfå lägga in orter som ligger lite överallt. Navigationsprogrammen la då upp en rutt som stämde överens med den ordning jag lagt in på orterna. T.ex. Västerås, Ystad, Sala, Norrköping, Hallstahammar ritades upp i den ordningen. Det blev ett onödigt och framförallt långt sicksackande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där brukar kallas resendeproblemet och är ingen enkel uträkning. Det är en optimeringsalgoritm som kan vara bättre eller sämre för problemet måste förenklas för att kunna beräknas.

Vanliga bilnavigatorer eller mobiltelefoner har knappast kapacitet för detta.

Se länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Travelling_salesman_problem

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där brukar kallas resendeproblemet och är ingen enkel uträkning. Det är en optimeringsalgoritm som kan vara bättre eller sämre för problemet måste förenklas för att kunna beräknas.

Vanliga bilnavigatorer eller mobiltelefoner har knappast kapacitet för detta.

Se länk: http://en.wikipedia....alesman_problem

 

 

 

Garmin har flera modeller som fixar det.

Sök på "Multiple stop routing"

Multiple stop routing:

Sorts multiple destinations to determine an efficient route for deliveries and sales calls

Jag är säker på att Navigon och Tomtom inte är sämre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...