Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Radera filer på extern HD som sparats med Time Machine?


Pampas

Rekommendera Poster

Hej!

 

Efter många försök har jag lyckats få installationen av den nya externa HDn (WD My Book Studio 2 TB) att fungera. Då hittar jag en annan sak som bekymrar mig storligen.

 

Är det verkligen inte möjligt att radera filer som finns lagrade med Time Machine i en (annan) extern hårddisk? Jag får hela tiden svar att det inte går att slänga filer i papperskorgen "... eftersom säkerhetskopieobjekt inte får ändras." (se bilaga). Finns det något trick som inte uppenbarar sig för mig när jag sitter ensam och pular? Hur gör man då för att radera diverse filer som inte ska sparas? Det är väl inte så att man måste formatera om HDn för att få bort filerna?

 

Jag kanske bör spara filerna manuellt i fortsättningen utan inblandning av Time Machine eller dylikt för att kunna hantera filerna på olika sätt? Eller är det endast inspelningar från TVn med hjälp av EyeTV-kitet som kärvar?

 

Synd att man är en novis i vissa sammanhang, suck!

 

Tacksam för klarläggande och förhoppningsvis lösningar.

säkerhetskopieobjekt.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad du menar men jag har fattat det så här:

Du har två externa diskar, en ny som du just har fått att fungera ihop med time machine och en gammal som du innan har använt till time machine och nu vill radera?

 

Det är bara att öppna skivverktyg i verktygsprogram mappen och formatera om den så blir den tom.

 

För att bestämma vilka filer som inte ska säkerhets kopieras gör du detta via systeminställningar - time machine och klickar på alternativ och sedan på + där får du leta upp vilka mappar som du inte vill ska kopieras!

Hoppas det löser sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Machine gör en kopia av det du har i din användarmapp.

Om du har information du inte vill spara, radera dem från din användarmapp så kommer de inte med när Time Machine gör en kopia.

 

Du kan inte redigera den gjorda Time Machine kopian.

 

Nu finns det ju flera andra program för säkerhetskopiering till Mac än Time Machine, men TIme Machine är den som följer med. Inget hindrar dig från att prova andra alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Machine gör en kopia av det du har i din användarmapp.

Om du har information du inte vill spara, radera dem från din användarmapp så kommer de inte med när Time Machine gör en kopia.

 

Du kan inte redigera den gjorda Time Machine kopian.

 

Nu finns det ju flera andra program för säkerhetskopiering till Mac än Time Machine, men TIme Machine är den som följer med. Inget hindrar dig från att prova andra alternativ.

 

_________________________________

 

Jag tycks ha uttryckt mig otydligt.

 

Jag skulle vilja radera en del filer som finns lagrade med Time Machine, dock inte alla filer som är i externa hårddisken. Av ditt svar framgår att det inte går att redigera den gjorda TM-kopian, vilket jag uppfattar som att det bara går att radera filer genom ny formattering varvid allt försvinner. Det är mao fel säkerhetsprogram jag har, jag uppfattade TM som ett program som fixade säkerhetskopior i en extern lagringsplats som fungerade på samma sätt som HDn i datorn. Tji fick jag. Det blir som en lagerhylla full med permanenta avbildningar/fotografier. Men hur klarar TM att ändra de filer som har blivit justerade, blir det en helt ny fil med senaste upplagan även om man bara ändrar ett ord? Då är det inte så konstigt att HDn rätt snart blir full.

 

Tidigare använde jag mig av Synchronize och det fungerade smidigt och bra. Då var det inte svårt att fiska upp en fil och ändra den vid behov eller radera allteftersom. Men det tog tid. Jag får tydligen göra backup manuellt i fortsättningen. Är det någon som vet om WD SmartWare fungerar på samma sätt som Time Machine?

 

Har du några förslag till program som skulle passa mina behov bättre än vad TM tydligen gör? Det vore förnämligt om så vore och du kunde tipsa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Om du ger dig tid och läser TimeMachinehjälp, så finner du att de är superenkelt att radera filer i TimeMachine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poca har helt rätt. Står lätta och tydliga instruktioner hur man raderar filer från TM. Dessutom så bör man ju exkludera mappar som ständigt ändras som det inte finns någon mening på att ta backup på, t ex, hämtade filer, tempmappar, VM-partioner med Windows osv...

 

Hela meningen med Time Machine är att du likt en tidsmaskin ska kunna hämta tillbaka tidigare versioner av samma fil, timme för timme OM den är ändrad, det du skriver är att du bara har en kopia av aktuell fil med Synchronize, vilket är en helt annan sak och inte alls så TM fungerar. Då är det fel program för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Trixet ligger i menyraden när du startar Timemachine och väljer från vilken dag du vill börja radera

 

Vad du ska titta lite extra noga på är det lilla kugghjulet som heter Åtgärd

 

post-113-092877700 1305357104_thumb.jpg

 

Glömde tillägga att du ska markera den fil eller mapp du vill avlägsna, sedan går du till Åtgärd och bestämmer vad du vill göra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...