Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Går inte att skriva ut i färg från Mac till "Windowsskrivare"


carlsson

Rekommendera Poster

Situation:

Kunden har ett Windows-nätverk med en Windows server 2003, ett antal Windows-maskiner och två nyinköpa Macar.

Dom har en Gestetner Africio MP C2500 multifunktionsskrivare, PCL-versionen.

Den fungerar utmärkt när man skriver ut från Windows. Färg, snabbt och bra.

Kunden har nu köpt några macar och då funkar det inte lika bra längre...

 

De officiella PCL-drivrutinerna som finns till Mac OS X skriver också ut snabbt, dock bara i svartvitt.

Det finns drivrutiner till Postscript-versionen av denna skrivare som troligen funkar jättebra, använder man dom så kommer det ut ett Adobe Errorblad och sen oändligt antal med tomma papper.

 

Problem:

Kunden vill skriva ut i färg från sina Macar.

 

Åtgärder:

Jag har provat att uppdatera drivrutinerna till dom allra senaste, och skriver ut direkt mot IP-numret. Det blir bara svartvitt hur jag än gör.

Jag har laddat ner Ghostscript och installerat det. Då får jag ut i färg, men det tar sjuuukt lång tid! (några minuter för en vanlig hemsida och >15 minuter för ett foto).

Jag har provat att skriva ut mot Windows-serverns skrivarkö, men det tar minst lika lång tid.

 

Frågeställning:

Jag förstår att Gestetner aldrig har gjort några Mac-drivisar till skrivaren i fråga. Men för kunden, som håller på att konvertera till Mac, så är det förstås svårt att begripa varför man plötsligt inte kan skriva ut i färg längre? Dessutom känns det som att det inte borde vara så svårt att lösa, funkar det tilll Windows borde det funka på Macen?

 

 

Några idéer? :unsure:

 

Macarna är 10.6.7.

Kan också vara bra att känna till att Windowsservern ska uppdateras till 2011 om några veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...