Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hittar inte delad skrivare från PC


carlsson

Rekommendera Poster

Vad på nätverket bestämmer namnet på arbetsgruppen?

 

Startar jag upp en normalfuntad PC heter arbetsgruppen "WORKGROUP". Om jag i samma nätverk vill lägga till en skrivare som en dylik PC delar ut, så finns det inget namn i Skrivare > Lägg tilll > Windows.

Har routern med detta att göra, eller är det PC:n som beter sig fel (Windows Vista)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad på nätverket bestämmer namnet på arbetsgruppen?

 

Startar jag upp en normalfuntad PC heter arbetsgruppen "WORKGROUP". Om jag i samma nätverk vill lägga till en skrivare som en dylik PC delar ut, så finns det inget namn i Skrivare > Lägg tilll > Windows.

Har routern med detta att göra, eller är det PC:n som beter sig fel (Windows Vista)?

 

Man kan ställa in namnet på arbetsgruppen till vad man vill. Se till att alla datorer har samma namn på arbetsgrupp.

Default-namn på vista är WORKGROUP.

Default-nam på XP är MSHOME.

Default-namn på OSX är inget. Du måste ställa in själv.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Default-namn på OSX är inget. Du måste ställa in själv.

 

Tack för svaret. Var ställer jag in det på Macen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Var ställer jag in det på Macen?

Systeminställningar->Ditt nätverkskort->Avancerat...->WINS->Arbetsgrupp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Märkligt är dock, att när jag befinner mig på vissa ställen så funkar det.

 

Dvs, på ett ställe får jag ingen automatisk Workgrouptilldelning, på ett annat ställe funkar det utan att jag behöver göra något.

 

Det var därför jag började fundera på vad som avgör gruppnamnet...

 

??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit vid den aktuell PC:n, och på Macen står det WORKGROUP. På PC:n (Windows Vista som sagt) står det WORKGROUP.

 

Skrivaren är utdelad från PC:n. Men ändå, när jag väljer "Windows"-skrivare i lägg till skrivare, så finns det varken arbetsgrupp eller någon skrivare att välja bland.

 

Ideas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit vid den aktuell PC:n, och på Macen står det WORKGROUP. På PC:n (Windows Vista som sagt) står det WORKGROUP.

 

Skrivaren är utdelad från PC:n. Men ändå, när jag väljer "Windows"-skrivare i lägg till skrivare, så finns det varken arbetsgrupp eller någon skrivare att välja bland.

 

Ideas?

 

Kanske har att göra med hur nätverket är inställt.

"Setting the Network Location Type"

LÄNK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...