Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gröna prickar över hela skärmen


icon

Rekommendera Poster

Köpte en ny Macbook Pro 15" för drygt en vecka sedan som har fungerat bra tills nu. Jag får små gröna prickar över hela skärmen så fort jag startar ett program, och försvinner direkt när jag avslutar programmen. Vet inte om det är relevant men problemet uppstod efter att jag hade jobbat i InDesign. Har kört skivverktyg utan framgång, riktigt skumt problem har någon upplevt detta och hittat en lösning som inte innebär att försöka installera om OS X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat en omstart?

 

Posta gärna en skärmdump.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja har testat omstart, efter omstarten hängde sig datorn när jag skulle starta Chrome och det blev block stora som förstorade pixlar i svart och vitt diagonalt över hela skärmen samt alla dessa gröna prickar men både i grönt och magenta.

 

Bifogar en bild, ser ut så där över hela skärmen tills jag avslutar alla program, kan det vara något problem med grafikkortet med tanke på det som hände när datorn låste sig?

post-46541-079155500 1305118159_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testa säkeromstart

håll nere skift tills en progressbar kommer fram på skärmen,

låt datorn starta helt stäng av och starta normalt.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testa säkeromstart

håll nere skift tills en progressbar kommer fram på skärmen,

låt datorn starta helt stäng av och starta normalt.

 

Lycka till!

 

Har även testat säker omstart, då laddas prickarna in oavsett om man har program igång. Och det första som hände efter omstarten var att datorn låste sig när jag klickade på programikonen i dockan. Samma symptom är för övrigt kvar efter omstarten. Nästa steg kanske är att slänga i installations skivan och installera utan att de befintliga filerna försvinner? Är nyfiken på om felet är mjukvaran eller hårdvaran, det är ju uppenbarligen inga döda pixlar iaf...

 

edit: märkte ännu en konstig sak, när jag har t.ex safari och itunes igång finns inga gröna prickar, dvs alla apples program verkar fungera fint. Finns det någon plist eller liknande bara för installerade program som man kan radera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt grafikkort är trasigt eller överhettar pga trasig fläkt. Det är hårdvarufel och inget du kan lösa själv utan kräver garantiservice.

 

EDIT: som du ser så är bilden du lagt upp felfri, felet ligger i hårdvaran inte mjukvaran. Jobbat som tekniker i många år och detta är ett skolboksexempel på trasigt grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt grafikkort är trasigt eller överhettar pga trasig fläkt. Det är hårdvarufel och inget du kan lösa själv utan kräver garantiservice.

 

Värsta scenariot då min iMac 24" skärm dog och bara går att starta upp som en firewire disk kopplad till Macbook Pron, fläktarna fungerar fint så det är väl bara att ringa Apple.

 

edit: angående skärmdumpen så var det svårt att se om bilden fungerade då det var prickar på skärmen, tror prickarna försvann när jag tog bilden dvs de är inte statiska utan tänds och släcks men det är väl som du säger , tack.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt grafikkort är trasigt eller överhettar pga trasig fläkt. Det är hårdvarufel och inget du kan lösa själv utan kräver garantiservice.

 

EDIT: som du ser så är bilden du lagt upp felfri, felet ligger i hårdvaran inte mjukvaran. Jobbat som tekniker i många år och detta är ett skolboksexempel på trasigt grafikkort.

 

Kolla i det blåa fältet, jag ser flera små gröna prickar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: som du ser så är bilden du lagt upp felfri,

Bilden är inte alls felfri (men man måste klicka på den för att få den större för att kunna se de gröna pixlarna). Här är en förstoring:

post-11001-061857300 1305121131_thumb.png

Men det kan i alla fall vara fel på grafikkortet.

 

(Om bilden verkligen varit felfri hade det varit fel på LCD-panelen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden är inte alls felfri (men man måste klicka på den för att få den större för att kunna se de gröna pixlarna). Här är en förstoring:

post-11001-061857300 1305121131_thumb.png

Men det kan i alla fall vara fel på grafikkortet.

 

(Om bilden verkligen varit felfri hade det varit fel på LCD-panelen.)

 

blushing.gifdumstrut.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte jag såg prickar på bilden men svårt att säga något när resten av skärmen är prickig. Har iaf varit i kontakt med Apple två gånger nu, kört hårdvarutestet som inte visade på något fel och sedan installerat om utan resultat. Nu ska jag backa upp disken och köra en ren installation så får man se hur länge det dröjer innan dom säger att man ska lämna in en 1 vecka gammal dator...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blushing.gifdumstrut.gif

 

kramis.gif

 

No worries mate :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte jag såg prickar på bilden men svårt att säga något när resten av skärmen är prickig. Har iaf varit i kontakt med Apple två gånger nu, kört hårdvarutestet som inte visade på något fel och sedan installerat om utan resultat. Nu ska jag backa upp disken och köra en ren installation så får man se hur länge det dröjer innan dom säger att man ska lämna in en 1 vecka gammal dator...

 

Även om du köpt datorn via postorder eller via annan återförsäljare (MM, Elgiganten, CD-ON osv..) så ta den till en APR och visa upp den rent fysiskt. De kommer att ta in den för garantiservice.

 

Har du köpt den via postorder (distansköplagen) så har du rätt att häva köpet inom 14 dagar.

 

Men visst, installera om för att utesluta mjukvarufel, men jag skulle bli väldigt förvånad om det skulle orsaka detta felet. "Allt" pekar på hårdvarufel även tester visar att allt är OK, det bevisar mest att allt inte kan upptäckas med testprogram utan är trasigt ändå.

 

Håll oss uppdaterade om hur det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en ren ominstallation fanns problemet såklart kvar, redan när välkomstanimationen i början dök upp visades pixlar konstigt på en del ställen, och resten är likadant. Prickarna tänds och släcks när man t.ex scrollar upp och ner i browsern. Verkar vara något med grafikkort eller skärmen. Tredje samtalet till Apple gav inte mycket förutom att det låter som ett hårdvarufel efter att ha testat de tidigare sakerna.

 

Eftersom jag inte har handlat den hos dom så är det mellan mig och min återförsäljare Macoteket. Som nämnts tidigare hade jag kunnat häva köpet om jag hade köpt den via nätet. Verkar lite drygt att dom ska ta in den på service och försöka laga detta också då datorn är en vecka gammal, inte så lyckat om man behöver datorn i sitt jobb. Har man ingen rätt enligt någon lag att kunna lämna in en så pass ny dator och få en ny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, konsumentköplagen är inte så stark, tre reparationer för samma fel innan byte/häva köp. Har du köpt den som företagare så är det köplagen som gäller.

 

Men prata med dem, det "kan" gå. Annars tar du med den, för felet bekräftat och de beställer hem nytt logikkort och du lämnar in den över dagen för service när delen finns inne.

 

Annars så har t ex Kullander där jag handlar lånedator om kunden har behov av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man ingen rätt enligt någon lag att kunna lämna in en så pass ny dator och få en ny?

Nej, tyvärr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst hade det varit för bra för att vara sant att man hade köpt en ny dator en vecka tidigare och betalat 16500kr för och kunna få ut en ny istället för att bli hänvisad till service. Inte mycket att göra, tog iaf en ny bild som visar hur det blir när man drar ett fönster runt och över skärmen. Fick göra det med min iphone då prickarna försvinner när man försöker ta en skärmdump med datorn därav den dåliga kvalitén men det går ändå att se problemet klart och tydligt.

post-46541-069495100 1305135121_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Värsta scenariot då min iMac 24" skärm dog.

 

 

 

Är lite intresserad om vilken modell det är?

 

Kan det vara den med det "dåliga" grafik-kortet, det är därför du inte kan göra något.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är lite intresserad om vilken modell det är?

 

Kan det vara den med det "dåliga" grafik-kortet, det är därför du inte kan göra något.

 

 

 

 

Alltså för att förtydliga så rör inte problemet iMacen, bara skrev att service för min nya Macbook Pro som jag ersatte min trasiga iMac med är det sämsta som kan hända då jag jobbar med datorn och inte har en annan för tillfället. Tror iMacen är från början av 2008 med 3,06ghz cpu och nvidia 8800 grafik minns inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta elektronikbutiker tillämpar DOA, dead on arrival om produkten är trasig när man får den och det brukar vara 10-14 dagar. Det är inte på något sätt lagstadgat men brukar vara standard så vitt jag vet.. Tror inte du behöver lämna in datorn på service om den är en vecka gammal. Gå tillbaka till butiken och fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta elektronikbutiker tillämpar DOA, dead on arrival om produkten är trasig när man får den och det brukar vara 10-14 dagar. Det är inte på något sätt lagstadgat men brukar vara standard så vitt jag vet.. Tror inte du behöver lämna in datorn på service om den är en vecka gammal. Gå tillbaka till butiken och fråga.

 

Angående DOA, måste Apple som jag pratade med klassa det som DOA först innan jag tar det med min återförsäljare? Apple kom nämligen fram till att enbart hårdvarufel återstod sen var det inte mer än så, även om det kan tyckas solklart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Apple kan inte avgöra något över telefon, DOA är mellan dig och butiken du köpte datorn i.

Men som sagt, skynda dig... det brukar vara 10-14 dagar på de flesta ställena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var förbi min återförsäljare Macoteket idag. Jag sa att det var uteslutet att en tekniker skulle ta in datorn och titta på, utan visade bara upp felet så de gjorde en DOA utan att bråka och sa att dom är "schyssta" och ger mig en ny eftersom det är 10 dagar som gäller hos dom och det är dag 11 nu. Vet iofs inte om det hjälpte att jag va i kontakt med både Apple och Macotekets support inom 10 dagar. Lösningen på problemet är alltså en ny dator, kan ändå tillägga att jag blev väl bemött av både Apple och min återförsäljare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tummeupp.gif Skönt att höra att det löste sig smidigt på alla sätt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var förbi min återförsäljare Macoteket idag. Jag sa att det var uteslutet att en tekniker skulle ta in datorn och titta på, utan visade bara upp felet så de gjorde en DOA utan att bråka och sa att dom är "schyssta" och ger mig en ny eftersom det är 10 dagar som gäller hos dom och det är dag 11 nu. Vet iofs inte om det hjälpte att jag va i kontakt med både Apple och Macotekets support inom 10 dagar. Lösningen på problemet är alltså en ny dator, kan ändå tillägga att jag blev väl bemött av både Apple och min återförsäljare.

 

 

 

:yeahbaby: upp för Macoteket !!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...