Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Canon eller Nikon systemkamera?


Jocke_um

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag och min sambo funderar på att köpa en digital systemkamera och har kollat på några olika modeller.

Vi är ute efter en instegsmodell som ligger mellan 3000:- och kring 5000:-.

Eftersom ingen av oss är särskilt insatt i kameravärlden och olika kamera-/fototermer så tänkte jag att ni kanske har någon vettig input.

 

Dom olika vi tittat på är:

 

Canon EOS 1100D.

12,6 Megapixlar, 2,7" skärm, saknar HDMI-anslutning, filmar i 720p och saknar inbyggd dammborttagning.

Bra pris på Cyberphoto.

Är objektivet bra?

 

Canon EOS 500D.

15,1 Megapixlar, 3" skärm. HDMI-anslutning, filmar i Full HD och har inbyggd dammborttagning.

Paketpris på Pixmania.

Är objektivet bra?

Har aldrig beställt från Pixmania. Är dom bra och pålitliga?

 

Nikon D3100.

14,2 Megapixlar, 3" skärm, HDMI-anslutning, filmar i Full HD, har inbyggd dammborttagning med luftflödeskontroll (?).

Kamerahuset saknar autofokusmotor men istället har objektivet som följer med AF-motorn inbyggd i sig.

I kampanjen ingår gratis rengöring av kameran, en gång per år i tre år. Det kan väl vara värdefullt?

Kampanj Cybephoto.

Är objektivet ok?

 

 

Kan man använda Canons objektiv på Nikons kamerahus och vice versa?

 

Om ni vet några andra modeller i denna prisklass får ni gärna tipsa om dem.

 

 

Tack för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 66
  • Created
  • Senaste svar

Både Canon och Nikon gör riktigt bra grejer så båda borde fungera fint. Om du ska filma med kameran så anses Canon vara lite bättre än Nikon på det. Vid filmning bör man använda stativ eller bildstabilisering för annars skakar det för mycket. För fotografering så är alla de kamerahus du nämner så pass bra så du kommer inte att märka någon skillnad på vilken bildsensor som sitter i kameran. Att köpa ett något dyrare kamerahus ger ingen ytterligare förbättring om du inte ska fotografera action där man kan ha nyttare av en bättre motivföljande autofokus. Däremot kan du se skillnad beroende på vilken optik du har på kameran. De kittobjektiven du nämner är helt ok och ger bra bilder. Vill man sedan ha ännu bättre bilder så skulle jag rekommendera att köpa ett snäpp vassare objektiv som t.ex. ett fast 50mm/f1,8 som är mycket lämpligt för porträtt.

 

Om du skrriver vad du tänkt fotografera så är det lättare att ge mera precisa råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag och min sambo funderar på att köpa en digital systemkamera och har kollat på några olika modeller.

Vi är ute efter en instegsmodell som ligger mellan 3000:- och kring 5000:-.

Eftersom ingen av oss är särskilt insatt i kameravärlden och olika kamera-/fototermer så tänkte jag att ni kanske har någon vettig input.

 

Dom olika vi tittat på är:

 

Canon EOS 1100D.

12,6 Megapixlar, 2,7" skärm, saknar HDMI-anslutning, filmar i 720p och saknar inbyggd dammborttagning.

Bra pris på Cyberphoto.

Är objektivet bra?

 

Canon EOS 500D.

15,1 Megapixlar, 3" skärm. HDMI-anslutning, filmar i Full HD och har inbyggd dammborttagning.

Paketpris på Pixmania.

Är objektivet bra?

Har aldrig beställt från Pixmania. Är dom bra och pålitliga?

 

Nikon D3100.

14,2 Megapixlar, 3" skärm, HDMI-anslutning, filmar i Full HD, har inbyggd dammborttagning med luftflödeskontroll (?).

Kamerahuset saknar autofokusmotor men istället har objektivet som följer med AF-motorn inbyggd i sig.

I kampanjen ingår gratis rengöring av kameran, en gång per år i tre år. Det kan väl vara värdefullt?

Kampanj Cybephoto.

Är objektivet ok?

 

 

Kan man använda Canons objektiv på Nikons kamerahus och vice versa?

 

Om ni vet några andra modeller i denna prisklass får ni gärna tipsa om dem.

 

 

Tack för svar!

Smakfråga vad man vill använda ifråga om Canon eller Nikon. Jag använder själv Nikon och har gjort i ett par decennier, och finner ingen anledning att byta. Canon är säkert lika bra. Börja inte tråden på ett fotoforum med att ställa den frågan i alla fall - den är ungefär lika infekterad som Mac eller Windows på ett datorforum.

 

Canons objektiv passar på Canon och Nikons på Nikon. Du kan inte byta fram och tillbaka, bajonetterna är märkesspecifika. Däremot kan du använda ett gammalt Nikonobjektiv på en ny kamera, fast då utan AF, och ett gammalt Canon AF-objektiv på en ny Canon, så begagnatmarknaden för bra optik är större för Canon om du vill ha AF på ett hus av instegsmodell. Alla Canons AF-objektiv har inbyggd AF-motor.

 

De kitlinser som levereras är aldrig av någon hög kvalitet, oavsett om det är Canon eller Nikon. Vill du ha hög kvalitet på objektivet får du köpa till ett i efterhand - men bra linser är dyra, så du får räkna med att ett bra objektiv kosta mer än det instegskit som du köper med kamerahus och normalzoom. De (kitlinserna alltså) har tillräckligt hög kvalitet för att användas för "normal semesterfotografering", men skall du göra väggförstoringar lär de inte räcka till. Å andra sidan är det enkelt att byta optik på en systemkamera, så det är inget stort problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

terjevigen

Att fråga entusiaster om vilken av Nikon och Canon som är bäst är nästan som att fråga vad som är bäst av Apple och PC.

 

En sak som kan vara viktig är att känna på kamerorna, hålla dem i handen. Objektiven som medföljer är bra för nybörjare. Sen kan man alltid byta upp sig om lusten faller på och plånboken tillåter.

 

Du kan inte byta objektiv mellan Nikon och Canon, i alla fall inte utan adapter.

 

Pixmania har jag vad jag hört lite tveksamt rykte, medan jag kan rekommendera att handla av Cyberphoto, snabba och duktiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar!

 

Kameran kommer mest hänga med runt i vardagen. Det finns ingen speciell plan att fota något specifikt, utan den kommer hänga med runt på semestrar, promenader, stadsrundor, krogrundor. Så lite "allroundkamera" om man vågar kalla det så.

Bra bilder både inne och ute, men det justerar man ju bl.a. ISOn för och där skiljer sig kanske inte modellerna jag nämnde så mycket?

 

Tycker du det är viktigt att man har ett objektiv med AF-motor om man köper en Nikon utan inbyggd AF? Antar att det är ett måste om man vill kunna ta "ögonblicksbilder" snabbt?

 

Det blir nog att vi köper av Cyberphoto. Eller Mediamarkt för nu såg jag att dom säljer EOS 500D + 18-55DC objektiv för 4444:-.

Vågar man handla av dom? Verkar dom vara knepiga med garanti och reklamationer, om man skulle ha någon otur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar!

 

Kameran kommer mest hänga med runt i vardagen. Det finns ingen speciell plan att fota något specifikt, utan den kommer hänga med runt på semestrar, promenader, stadsrundor, krogrundor. Så lite "allroundkamera" om man vägar kalla det så.

Bra bilder både inne och ute, men det justerar man ju bl.a. ISOn för och där skiljer sig kanske inte modellerna jag nämnde så mycket?

 

Tycker du det är viktigt att man har ett objektiv med AF-motor om man köper en Nikon utan inbyggd AF? Antar att det är ett måste om man vill kunna "ögonblicksbilder" snabbt?

Ja, det är att föredra objektiv med inbyggd AF-motor till instegsmodellerna. Det blir långsamt om man skall fokusera manuellt.

 

ISO behöver du inte bekymra dig om såvida du inte vill bekymra dig om det. Det finns en autoinställning på alla kameror, liksom det finns auto på vitbalans om man inte vill hålla på och ändra det manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är att föredra objektiv med inbyggd AF-motor till instegsmodellerna. Det blir långsamt om man skall fokusera manuellt.

 

ISO behöver du inte bekymra dig om såvida du inte vill bekymra dig om det. Det finns en autoinställning på alla kameror, liksom det finns auto på vitbalans om man inte vill hålla på och ändra det manuellt.

 

Allright, smidigt! Då vet jag att det inte är ett krav att ställa in ISO m.m manuellt.

Och du sa att Canons alla objektiv kommer med inbyggd AF, eller missförstod jag? Behöver jag då isåfall inte bry mig om just den objektivfrågan på samma sätt som när det gäller Nikon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allright, smidigt! Då vet jag att det inte är ett krav att ställa in ISO m.m manuellt.

Och du sa att Canons alla objektiv kommer med inbyggd AF, eller missförstod jag? Behöver jag då isåfall inte bry mig om just den objektivfrågan på samma sätt som när det gäller Nikon?

 

Alla Canon AF-objektiv har inbyggd fokusmotor (såvitt jag vet, jag är Nikon-användare - det kan finnas high-end-objektiv för montering på EOS men som är manuellt fokuserade utan att jag känner till det). Däremot finns det andra Canonobjektiv utan AF naturligtvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla Canon AF-objektiv har inbyggd fokusmotor (såvitt jag vet, jag är Nikon-användare - det kan finnas high-end-objektiv för montering på EOS men som är manuellt fokuserade utan att jag känner till det). Däremot finns det andra Canonobjektiv utan AF naturligtvis.

 

Hur vet jag om ett objektiv har autofokus eller inte då? Tex. 18-55DC som följer med 500D - har det autofokus? Eller skulle det stått AF istället för DC då?

Jag inser att du är Nikonanvändare men du verkar så pass erfaren att du säkert vet det där även om det är Canons objektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet jag om ett objektiv har autofokus eller inte då? Tex. 18-55DC som följer med 500D - har det autofokus? Eller skulle det stått AF istället för DC då?

Jag inser att du är Nikonanvändare men du verkar så pass erfaren att du säkert vet det där även om det är Canons objektiv.

 

Alla Canon EOS har autofokus. Jag tror modellserien kom cirka 1990 - långt före digitalkamerorna. Objektiven heter Canon EF <objektivlängd> <maximal bländaröppning><eventuell seriebeteckning> - exempelvis Canon EF 75-300/4.0-5.6 III DC. DC låter som en designation på motorteknologin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla Canon EOS har autofokus. Jag tror modellserien kom cirka 1990 - långt före digitalkamerorna. Objektiven heter Canon EF <objektivlängd> <maximal bländaröppning><eventuell seriebeteckning> - exempelvis Canon EF 75-300/4.0-5.6 III DC. DC låter som en designation på motorteknologin.

 

Jamen dåså! Då får jag tacka alla för svar.

Nu har vi lite att fundera över innan det blir köp.

Är det fler som har något att tillägga så feel free.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar!

 

Kameran kommer mest hänga med runt i vardagen. Det finns ingen speciell plan att fota något specifikt, utan den kommer hänga med runt på semestrar, promenader, stadsrundor, krogrundor. Så lite "allroundkamera" om man vågar kalla det så.

Bra bilder både inne och ute, men det justerar man ju bl.a. ISOn för och där skiljer sig kanske inte modellerna jag nämnde så mycket?

 

Tycker du det är viktigt att man har ett objektiv med AF-motor om man köper en Nikon utan inbyggd AF? Antar att det är ett måste om man vill kunna ta "ögonblicksbilder" snabbt?

 

Det blir nog att vi köper av Cyberphoto. Eller Mediamarkt för nu såg jag att dom säljer EOS 500D + 18-55DC objektiv för 4444:-.

Vågar man handla av dom? Verkar dom vara knepiga med garanti och reklamationer, om man skulle ha någon otur?

 

Har handlat mycket på Cyberphoto och har aldrig haft problem. Bra priser och riktigt snabb leverans (för att inte tala om chokladbiten som medföljer varje leverans).

 

Kan ge en åsikt, men kom ihåg att detta enbart är min åsikt.

Av de kamrahusen du har i tankarna så skulle jag rekommendera D3100 då jag tycker att du får mest för pengarna. Det är en riktigt bra instegsmodell som är ganska mycket nyare än de andra.

Som allround glugg kan jag till den glatt rekommendera Nikons fasta 35mm 1.8f

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bryngemark

Hej!

 

Jag och min sambo funderar på att köpa en digital systemkamera och har kollat på några olika modeller.

Vi är ute efter en instegsmodell som ligger mellan 3000:- och kring 5000:-.

Eftersom ingen av oss är särskilt insatt i kameravärlden och olika kamera-/fototermer så tänkte jag att ni kanske har någon vettig input.

 

Dom olika vi tittat på är:

 

Canon EOS 1100D.

12,6 Megapixlar, 2,7" skärm, saknar HDMI-anslutning, filmar i 720p och saknar inbyggd dammborttagning.

Bra pris på Cyberphoto.

Är objektivet bra?

 

Canon EOS 500D.

15,1 Megapixlar, 3" skärm. HDMI-anslutning, filmar i Full HD och har inbyggd dammborttagning.

Paketpris på Pixmania.

Är objektivet bra?

Har aldrig beställt från Pixmania. Är dom bra och pålitliga?

 

Nikon D3100.

14,2 Megapixlar, 3" skärm, HDMI-anslutning, filmar i Full HD, har inbyggd dammborttagning med luftflödeskontroll (?).

Kamerahuset saknar autofokusmotor men istället har objektivet som följer med AF-motorn inbyggd i sig.

I kampanjen ingår gratis rengöring av kameran, en gång per år i tre år. Det kan väl vara värdefullt?

Kampanj Cybephoto.

Är objektivet ok?

 

 

Kan man använda Canons objektiv på Nikons kamerahus och vice versa?

 

Om ni vet några andra modeller i denna prisklass får ni gärna tipsa om dem.

 

 

Tack för svar!

 

Spelar ingen större roll vilken du köper. Gå till en butik och köp den som känns bäst.

Nej det kan du inte. (Finns "adapter" men det är inget att rekommendera).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

interleukin

Jag kan bara hålla med andra som svarat, både Nikon och Canon kommer att bli utmärkta för era behov. Jag är en Canon-människa, men det är mest bara slumpen (jag råkade hitta en Canon-kamera till bra pris för många år sen och har fortsätt med Canon mest för att kunna använda mina gamla objektiv). Vill du leka med objektiv så finns det ganska bra objektiv från e.g. Tamron (dom finns både till Canon och Nikon). Det kan vara ett bra sätt att ha råd att leka med fler olika slags objektiv (såsom macro, fisheye, etc) utan att gå helt i konka. .:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Canon för några år sedan, mest för att två fotointresserade vänner båda körde Canon och var nöjda. Jag köpte ett litet dyrare paket med två bra objektiv. Så nu sitter jag fast med Canon och kan inte byta märke utan att sälja av allt och börja om från början. (Inte för att jag har några som helst planer på att göra det: Det vara bara en allmän reflektion.)

 

Tekniskt sett är det så små skillnader mellan Canon och Nikon, så båda kommer att ge bra bilder.

 

Men praktiskt sett kan det vara skillnader. Hur känns de att hålla i? För små reglage? Krångliga reglage? För stort kamerahus? Hur är menyerna? Lätta eller krångliga?

 

Kan passa på att slå ett slag för Scandinavian Photo, de har varit bra att ha att göra med:

http://www.scandinavianphoto.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men praktiskt sett kan det vara skillnader. Hur känns de att hålla i? För små reglage? Krångliga reglage? För stort kamerahus? Hur är menyerna? Lätta eller krångliga?

 

Kan passa på att slå ett slag för Scandinavian Photo, de har varit bra att ha att göra med:

http://www.scandinavianphoto.se/

 

Ja, vi har tänkt åka in till Cyberphotos lagershop, kanske imorgon, och jämföra känslan mellan Canon 500D och Nikon D3100. Det är nog det som kommer avgöra - vilken som känns bäst i handen.

Jag har lite erfarenhet från Canon då jag gick Foto A och B på gymnasiet, men det är fem år sen och jag har inte fotat ordentligt med systemkamera sen dess, så jag kan inte påstå att jag är van vid Canons menyer och har heller aldrig pillat på en Nikon.

Så som sagt, hur den ligger i handen kommer nog avgöra.

 

Vill du leka med objektiv så finns det ganska bra objektiv från e.g. Tamron (dom finns både till Canon och Nikon). Det kan vara ett bra sätt att ha råd att leka med fler olika slags objektiv (såsom macro, fisheye, etc) utan att gå helt i konka. .:)

 

Kollade på några olika objektiv från Tamron nu och det fanns ju objektiv till riktigt bra priser! Härligt att man inte måste ruinera sig själv för att kunna köpa lite kul saker till sin kamera.

Jag har även kollat på Lensbaby Muse, vilket det nog också blir att köpa så småningom. Har provat ta några kort med en sådan på en kompis kamera och det var ju lajbans! :)

 

Har du några fler märken än Tamron att rekommendera om man inte vill lägga så stora summor på objektiv m.m?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska också ge bra kritik åt Cyberphoto. Jag handlar av dem ungefär varannan gång och Scandinavian Photo de andra gångerna – med några andra däremellan.

 

Om man sedan går på Canon (som jag har), så brukar jag alltid rekommendera Canons 50 mm 1,8-objektiv. Det kostar ungefär en tusenlapp (bland de billigaste objektiven som finns) och både ser ut och känns ordentligt plastigt, men man kan ta fantastiskt bra bilder med det! Dessutom är det alltså ingen zoom på det, så man tvingas vara lite mer "manuell fotograf" när man ska komponera sina bilder. Ett måste i kameraväskan.

 

Jag brukar också rekommendera folk som väljer mellan några kameramärken att kolla om det finns några gamla objektiv att tillgå bland släkt och vänner. Kanske någon har tröttnat? Kanske någon har ett antal objektiv i gömmorna från någon hädangången släkting? Alla Canons EF-objektiv från 1987 och framåt går alltså att använda även idag, och Nikon har ju också lite bakåtkompabilitet, så då har man ett incitament att välja just det märket. När man väl har valt kameramärke, så är det ju svårt att byta – för då måste man byta ut alla sina objektiv också.

 

Glöm sedan inte heller att halva nöjet ibland är att sitta och pilla med bilderna i datorn! Det är sällan en bild når sitt allra bästa så fort man har tagit den. Det brukar krävas en del "mörkrumsarbete" i datorn innan det blir så bra som man vill ha det. Mitt stående tips är därför att fotografera i råformat (raw-bilder), om det inte bara är slit- och slängbilder. Läs på om detta och lär Dig, för det är mycket större chans med råformat att få bra bilder.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla Canons EF-objektiv från 1987 och framåt går alltså att använda även idag, och Nikon har ju också lite bakåtkompabilitet,

Ja, så kan man ju uttrycka sig. Alla Nikons objektiv från 1977 går att använda. Alla!

Sedan är det tyvärr lite si och så med när och hur bra AF fungerar.

Tycker att Canon gör bättre objektiv än Nikon men att Nikons kameror är bättre. You can't have it all!

 

Annars håller jag med Kiwi om Cyberphoto och att man ska försöka få tag i gamla objektiv. Har själv "snott" en hel hög från min egen Nikonsamling (F-401, F-801, F-801s med flera kilo objektiv). Alla fungerar över förväntan, t.o.m. någon gammal Tamron.

Tycker personligen att Sigma gör bättre "piratoptik" än Tamron och Tokina. Men detta ändrar sig säkert. Ring därför tidningen Foto (t.ex.) och be att få köpa något nummer med stort objektivtest. Brukar komma ett sådant per år ungefär. Väl investerad hundralapp tycker jag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bryngemark

Lägg inte för mycket pengar på ett kamerahus. Det är bortkastade pengar om du inte har ett bra objektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar också rekommendera folk som väljer mellan några kameramärken att kolla om det finns några gamla objektiv att tillgå bland släkt och vänner. Kanske någon har tröttnat? Kanske någon har ett antal objektiv i gömmorna från någon hädangången släkting? Alla Canons EF-objektiv från 1987 och framåt går alltså att använda även idag,

 

Hehehe, nu blev jag nästan irriterad på mig själv.

För 5-6 år sedan fick jag farsans gamla analoga systemkamera - Canon EOS 1000. Jag har aldrig använt den, så jag framstår nästan som otacksam. Men så är icke fallet att jag skall framstå!

Iallafall.

Jag gick nyss till mitt förråd och letade reda på kameraväskan. Där i fick jag då även med en blixt från Canon som heter Speedlite 200E, ett objektiv som det står CANON ZOOM LENS EF 35-80mm 1:4-5.6, ett till objektiv som det står CANON ZOOM LENS EF 80-200mm 1:4,5-5.6 och allt detta i en kameraväska.

Är detta något jag kan använda på Canon EOS 500D?

Hur bra skick dom är i vet jag inte. Båda objektiven och kamerahuset har skyddslock, men ändå lite damm på linserna när jag tar bort locken. Det kanske lite tryckluft och en linsrengöringsduk kan råda bot på?

 

Edit: Nu läste jag ditt/era inlägg mer ordentligt och förstår alltså att jag kan använda dessa objektiv på 500D.

Men hur är det med blixten, tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehehe, nu blev jag nästan irriterad på mig själv.

För 5-6 år sedan fick jag farsans gamla analoga systemkamera - Canon EOS 1000. Jag har aldrig använt den, så jag framstår nästan som otacksam. Men så är icke fallet att jag skall framstå!

Iallafall.

Jag gick nyss till mitt förråd och letade reda på kameraväskan. Där i fick jag då även med en blixt från Canon som heter Speedlite 200E, ett objektiv som det står CANON ZOOM LENS EF 35-80mm 1:4-5.6, ett till objektiv som det står CANON ZOOM LENS EF 80-200mm 1:4,5-5.6 och allt detta i en kameraväska.

Är detta något jag kan använda på Canon EOS 500D?

Hur bra skick dom är i vet jag inte. Båda objektiven och kamerahuset har skyddslock, men ändå lite damm på linserna när jag tar bort locken. Det kanske lite tryckluft och en linsrengöringsduk kan råda bot på?

 

Ja, du kan använda dem, men tänk på att brännvidden inte "stämmer" (det gör den, men för att du skall kunna översätta skall du multiplicera den angivna brännvidden med 1,6), så du har en lins som går från normal till kort tele och en lins som går från kort tele till ett tämligen präktigt teleobjektiv. Du har inte någon vidvinkel - de 35 millimetrarna som är det kortaste motsvarar ett småbildsobjektiv på 55 mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv Canon D7, men vill säga att objektivet 18-55 är ingen höjdare, kostar ca 600:- ute på marknaden.

Kolla lite priser på Fotokungen, brukar vara lite billigare än andra.

Canon är för mig det enda märket, då deras större objektiv är i en klass för sig, men som sagt det beror på vad man ska fota.

Ska man ha en kamera för att ta lite semester / familjerbilder o dyl, så funkar de flesta märken väldigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om en Nikon D90 med batterigrepp och ett AFS-Nikkor VR 18-55 objektiv och ett dito 55-200 objektiv? Är det ett bra paket och vad får det kosta enligt er som kan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blixten, Speedlite 200E, är enligt Canons hemsida fullt kompatibel med alla EOS-kameror.

 

Precis som Trådbuss skriver, så "förlängs" brännvidden lite på objektiven om Du köper en kamera där sensorn inte är lika stor som en fullformatssensor. Irriterande om man vill ha en riktigt vid vidvinkel, men jättebra om man vill fotografera fåglar med ett teleobjektiv. Till vardagsbruk är det förstås inget man funderar på. :ThumbsUp:

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...