Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skapa din egen externa hårddisk (?)


LRE

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag funderar/planerar på att köpa en MacBook Pro.

Efter att ha fått hjälp angående val av hårddisk till datorn här så har jag bestämt mig för att satsa på en OCZ Vertex 3 (120 GB) SSD-hårddisk.

Datorn levereras ju med en 750 GB stor traditionell hårddisk som standard. Jag funderar också på att införskaffa en extern hårddisk p.g.a. det mindre lagringsutrymme som det blir med OCZ Vertex 3 SSD-hårddisken i datorn.

 

Så med den informationen över till min fråga...

Jag har tittat en hel del på LaCies hårddiskar och känner att de har flera modeller som skulle passa mig lika bra som handen i handsken men sedan kom jag att tänka på en annan lösning, att ta den traditionella hårddisken som kommer monterad i MacBook Pro:n och stoppa den i ett skal.

Eftersom den medföljande hårddisken bara kommer att ligga och damma i någon bra låda på något bra ställe när jag monterat ur den och ersatt den med OCZ Vertex 3 SSD-hårddisken så kan jag ju lika gärna använda den till att "bygga" mig en egen extern hårddisk.

 

LaCie har en sådan modell som är tänkt att man ska kunna sätta i en egen hårddisk i. (se länk här).

Men där står det att hårddisken ska vara en 3.5" SATA-hårddisk.

Vad jag vet så måste de hårddiskar som ska passa i en Macbook Pro vara 2.5" SATA, inte sant?

Men någon här på MacWorld's forum kanske vet om någon annan tillverkare erbjuder en sådan här lösning som då är kompatibel med standard hårddisken från MacBook Pro?

Eller ännu bättre, om det faktiskt fungerar med LaCies's modell ändå?

 

Det här är kanske inte någon lösning som ni rekommenderar överhuvudtaget?

Det bästa är kanske att köpa en "färdig" extern hårddisk och sedan låta den 750 GB stora traditionella hårddisken från MacBook Pro:n ligga i en låda och damma?

 

Tacksam för svar smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hedenhös

Det finns kabinett att köpa till 2.5" SATA diskar med, för det är väl en 2.5" disk du har...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp du ett kabinett till 750 gb-disken, jag gjorde själv så när jag uppdaterade från 60 till 250 GB på min gamla MacBook.

 

Jag kommer göra detsamma igen när den dag kommer då jag monterar isär MacBooken för sista gången (då blir det en extern 250 GB i kabinett, vad jag nu ska ha den till, men man kan ju inte slänga fungerande grejer).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt, och fördelen med en att ha en extern 2.5" disk är att den inte kräver extern strömförsörjning så man han ha med den på redande fot och inte behöver ha tillgång till ström för att komma åt sina filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...