Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Alkohol & Narkotikatråden


iMarc
 Share

Hur är dina alkoholvanor?  

78 medlemmar har röstat

  1. 1. Hur ofta dricker du alkohol?

    • Dagligen
      3
    • Några dagar/vecka
      12
    • Endast på helgen eller 1-2 dagar/vecka
      6
    • Någon/några gånger i månaden
      26
    • Någon/några gånger/år
      17
    • Dricker inte alkohol
      14
  2. 2. Använder du/ har använt/ provat narkotika?

    • Ja, kryssa för vilken sort
      24
    • Ja fast under medicinsk behandling vid sjukdom
      12
    • Nej har aldrig använt narkotika
      47
  3. 3. Om du svarade ja på föregående fråga kryssa i här

    • Kokain, Crack
      7
    • Opiater, Heroin, Morfin, Opium, Kodein mfl
      13
    • Ecstacy
      9
    • Cannabis, Hasch, Marijuana
      23
    • LSD, Meskalin
      7
    • Amfetamin, Metamfetamin, Efedrin
      12
    • PCP, DXM
      1
    • Bensodiazepiner, Stesolid, Xanor, Sobril mfl
      10
    • Annan narkotika
      6
    • Jag svarade nej på föregående fråga
      46


Rekommendera Poster

Mattiasgbg

Nja, jag är verkligen ingen endorfinknarkare. Jag tränar för att kunna prestera bättre och för att vara friskare och orka mer i vardagen, men det är ganska sällan jag känner nån större glädje under själva träningen - ofta är det ett jävla slit, rent ut sagt! Det jag i så fall gillar är frihetskänslan när jag susar fram på cykeln, eller det trevliga samtalet och umgänget när jag cyklar i grupp, och en känsla av nöjdhet efter ett pass, när jag presterat bra. Faktum är att jag har svårt att förstå vad folk menar när de snackar om endorfiner!

Jag antar att jag ibland råkar ut för endorfinkickar efter hårda gympass, jag brukar avsluta med ett långt konditionspass. Jag har flera gånger i bastun efteråt råkat ut för att jag nästan fryser samtidigt som det känns ungefär som lätt fingertoppsberöring över hela kroppen. Väldigt härlig känsla.

 

 

Hade inte "Så här drogar vi oss på egen hand" varit en bättre titel på tråden?

 

Det är ju viss skillnad på om man åker till Kina varje vår och puffar opium och att få en laddning morfin innan en operation. Och kan inte amfetamin ges till överaktiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag får bara en känsla av politisk korrekthet... frågan är ju hur ett inlägg som förespråkar droger skulle mottas? Dessutom tycker jag att enkäten är lite märklig... det är rätt stor skillnad mellan kokain och crack... ja du får ursäkta, men jag förstår inte riktigt... men det är ingen big deal, bara en åsikt :-)

 

/Mvh, Malin

Man får ju tycka och skriva precis hur man vill så länge man håller sig inom forumreglernas regler och blir det för mycket tjafs och glåpord så modereras det bort.

När det gäller kategorierna, kan verka förvirrande kanske men de olika drogerna är indelade i grupper, kokain och crack som du nämner är det säkert stor skillnad på men de är inom samma kategori av narkotika, vad jag vet framställs crack av upphettat kokain tillsammans med bikarbonat. Snarlika eller besläktade droger hamnar mao inom samma kategori.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och kan inte amfetamin ges till överaktiva?

 

ja det gör man, men det finns konstiga personer som är emot det för att man kan knarka det stjarnsmall.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att jag ibland råkar ut för endorfinkickar efter hårda gympass, jag brukar avsluta med ett långt konditionspass. Jag har flera gånger i bastun efteråt råkat ut för att jag nästan fryser samtidigt som det känns ungefär som lätt fingertoppsberöring över hela kroppen. Väldigt härlig känsla.

 

 

Hade inte "Så här drogar vi oss på egen hand" varit en bättre titel på tråden?

 

Det är ju viss skillnad på om man åker till Kina varje vår och puffar opium och att få en laddning morfin innan en operation. Och kan inte amfetamin ges till överaktiva?

Många upplever enkäten som förvirrande, någon moderator har fria händer att göra om den som mer begriplig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag får bara en känsla av politisk korrekthet... frågan är ju hur ett inlägg som förespråkar droger skulle mottas? Dessutom tycker jag att enkäten är lite märklig... det är rätt stor skillnad mellan kokain och crack... ja du får ursäkta, men jag förstår inte riktigt... men det är ingen big deal, bara en åsikt :-)

 

/Mvh, Malin

 

Ja, det finns ju inget "helt vanligt knark", direkt.

 

Sedan så är ju siffran över hur många som testat vad helt ointressant. Det är ju när, var, hur och varför som egentligen har någon relevans...

Men att öppet diskutera det på ett datorforum? Nej, jag håller med dig, det finns bättre lämpade platser för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Droger har funnits inom alla kulturer och sen mänsklighetens begynnelse, man kan undra varför

 

Ja, det är en spännande fråga.

 

Personligen tror jag att det är biologiskt. Vår intelligens är ett evolutionärt snedsteg och det är den lilla Darwin inom oss som försöker koppla bort den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många upplever enkäten som förvirrande, någon moderator har fria händer att göra om den som mer begriplig

Jag rättade tidigare till ett 'systemfel', så att enkäten går att besvara utan felmeddelande. Nu har flera användare svarat och det blir bara knas att ändra på enkäten i efterhand så jag lämnar detta utan åtgärd. /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

... Faktum är att jag har svårt att förstå vad folk menar när de snackar om endorfiner!

Då är vi två! Det enda är att jag får gott samvete och sover bättre när jag har rört på mig. Gott nog, kanske.

 

ja det gör man, men det finns konstiga personer som är emot det för att man kan knarka det stjarnsmall.gif

Innan marijuana blev lagligt i Kalifornien var det tillåtet att använda det på recept mot smärta. "Problemet" var att det blev en oerhörd mängd personer som hade ont där ingen annan värkmedicin hjälpte... ;) Vissa droger har ju ett ”positivt” rykte så att säga, medan det som betraktas som enbart läkemedel inte är lika intressant.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rättade tidigare till ett 'systemfel', så att enkäten går att besvara utan felmeddelande. Nu har flera användare svarat och det blir bara knas att ändra på enkäten i efterhand så jag lämnar detta utan åtgärd. /moderator

Tack, bra jobbat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Carlisle_united

Äter bara droger jag fått utskrivet...

Men det är fina grejer ändå. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att jag har svårt att förstå vad folk menar när de snackar om endorfiner!

Såg ett program nån gång om där de tog upp det där med endorfiner. Bl a var det om sömnsvårigheter vs datorer. Bara att vara vid datorn ger visst stora mänger endorfiner (välbefinnande, vällusta). Så bara det att vi är med på ett Macforum borde göra oss alla till "endorfin-junkies". :)

 

 

Och kan inte amfetamin ges till överaktiva?

Jo man ger det bl a i vissa fall i behandling av ADHD. Oftast med barn. Växer väl bort sen. Fast det var väl nåt projekt med vuxenADHD och nån fängelseanstalt där dem testat det? :unsure: Fast det är nog väldigt strikt runt om det. Ingen självmedicinering antar jag. Skulle väl sluta med att många känner: "-oj, vad mkt adhd jag har idag." :glare:

 

 

Cannabis i mindre mängd hjälper en att bearbeta känslor och minnen från barndomen tydligen.

Det enda cannabis hjälper är väl den som säljer det?

 

 

 

Appropå cannabis... Här var en artikel i dagens tidning.

 

Cannabisrökare föds med mindre hjärnor

 

Nackdelen är väl att nu kommer alla brajjamajjor ha det som ursäkt och bara skylla och slå ifrån sig med att dem är födda såna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hehe.. :D

 

- - -

 

Knarkligan sprängd efter "Operation Eld"

 

:yeahbaby:

 

Spaningarna i "‘Operation Eld" inleddes i mars i fjol och hamnade snart hos det europeiska polissamarbetet Europol.

Det var rätt snabbt jobbat ändå. Ibland brukar man kunna läsa att de spanat i flera år.

 

 

Att den här ligan har kunnat sprängas visar hur oerhört viktigt det är att polismyndigheter kan utbyta information med varandra i EU. Den organiserade brottsligheten känner inga gränser", säger Malmström i en skriftlig kommentar.

Hoppas de kan utveckla ett ännu närmare/intensivare arbete. Behövs! t2711.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg ett program nån gång om där de tog upp det där med endorfiner. Bl a var det om sömnsvårigheter vs datorer. Bara att vara vid datorn ger visst stora mänger endorfiner (välbefinnande, vällusta). Så bara det att vi är med på ett Macforum borde göra oss alla till "endorfin-junkies". :)

 

 

 

Jo man ger det bl a i vissa fall i behandling av ADHD. Oftast med barn. Växer väl bort sen. Fast det var väl nåt projekt med vuxenADHD och nån fängelseanstalt där dem testat det? :unsure: Fast det är nog väldigt strikt runt om det. Ingen självmedicinering antar jag. Skulle väl sluta med att många känner: "-oj, vad mkt adhd jag har idag." :glare:

 

 

 

Det enda cannabis hjälper är väl den som säljer det?

Cannabis har en gynnsam effekt mot Aspergers Syndrom

 

 

 

Appropå cannabis... Här var en artikel i dagens tidning.

 

Cannabisrökare föds med mindre hjärnor

 

Nackdelen är väl att nu kommer alla brajjamajjor ha det som ursäkt och bara skylla och slå ifrån sig med att dem är födda såna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cannabis har en gynnsam effekt mot Aspergers Syndrom

Har en god vän vars ena son har en blanddiagnos (inkl Aspbe...). De får någon amfetaminliknande medicin.

 

Men jag tror att om Cannabis hjälper mot ngn sjukdom så lär det komma i en medicinsk form. Det lär inte finnas en läkare som säger: "-Spring hem o rök på".

 

 

Har var från i somras på SverigesRadio.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4651093

 

Verkar vara på någonting på G. Men som munspray.

Man skall inte kunna få ngn kick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en god vän vars ena son har en blanddiagnos (inkl Aspbe...). De får någon amfetaminliknande medicin.

 

Men jag tror att om Cannabis hjälper mot ngn sjukdom så lär det komma i en medicinsk form. Det lär inte finnas en läkare som säger: "-Spring hem o rök på".

 

 

Har var från i somras på SverigesRadio.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4651093

 

Verkar vara på någonting på G. Men som munspray.

Man skall inte kunna få ngn kick.

Ja han har säkert adhd eller add också, då är det metylfenidat som brukar skrivas ut, dvs Ritalin eller Concerta och det är amfetaminliknande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cannabis i mindre mängd hjälper en att bearbeta känslor och minnen från barndomen tydligen.

God litteratur hjälper en också att bearbeta känslor och minnen från barndomen. - utan andra biverkningar än ökad aptit på mer litteratur. Man kan också kalla denna biverkning för "bonus" ;)

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God litteratur hjälper en också att bearbeta känslor och minnen från barndomen. - utan andra biverkningar än ökad aptit på mer litteratur. Man kan också kalla denna biverkning för "bonus" ;)

Japp men inte i rekordfart som Cannabis gör

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp men inte i rekordfart som Cannabis gör

Du kan inte använda orden rekordfart och cannabis på det sättet. Det blir ett grammatiskt sakfel.

 

Prova att byta ut "rekordfart" mot "rekorddumt" el "rekordidıotiskt".

Eller prova använd "rekordfart till fängelse" (utan att passera Gå) ...och sen kanske nåt med cannabis.

 

;)

 

 

Men allvarligt talat - det finns inga positiva effekter utan att det övervägs av de negativa. Inte så länge som det inte är utprovat för medicinskt bruk, och då med ett lämpligt preparat som är testat och garanterar din hälsa. T o m i drogliberala Holland stänger ner en massa coffeshops nu. Inte för turister, inte i famileområden, inte i skolområden. Är väl ett tecken nog på att det kanske inte är så bra. Sen är det väl bara att hoppas de stänger resten med sen. :)

 

 

Men tillbaks till barndomsminnena. Är väl bättre att komma ihåg dem med hjälp av böcker. Än att komma ihåg dem i rekordfart ...för att sen aldrig mer komma ihåg dem alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte använda orden rekordfart och cannabis på det sättet. Det blir ett grammatiskt sakfel.

jag håller iofs inte med 'iMarc' "i sak" just här,

men något "sakfel" blir det väl inte?

 

Vad är det för fel på meningen:

 

cannabis hjälper en att i rekordfart bearbeta… etc?

eller

cannabis hjälper en i rekordfart att bearbeta… etc?

 

:fundersam:

Redigerad av iKnattarna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...