Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Alkohol & Narkotikatråden


iMarc
 Share

Hur är dina alkoholvanor?  

78 medlemmar har röstat

  1. 1. Hur ofta dricker du alkohol?

    • Dagligen
      3
    • Några dagar/vecka
      12
    • Endast på helgen eller 1-2 dagar/vecka
      6
    • Någon/några gånger i månaden
      26
    • Någon/några gånger/år
      17
    • Dricker inte alkohol
      14
  2. 2. Använder du/ har använt/ provat narkotika?

    • Ja, kryssa för vilken sort
      24
    • Ja fast under medicinsk behandling vid sjukdom
      12
    • Nej har aldrig använt narkotika
      47
  3. 3. Om du svarade ja på föregående fråga kryssa i här

    • Kokain, Crack
      7
    • Opiater, Heroin, Morfin, Opium, Kodein mfl
      13
    • Ecstacy
      9
    • Cannabis, Hasch, Marijuana
      23
    • LSD, Meskalin
      7
    • Amfetamin, Metamfetamin, Efedrin
      12
    • PCP, DXM
      1
    • Bensodiazepiner, Stesolid, Xanor, Sobril mfl
      10
    • Annan narkotika
      6
    • Jag svarade nej på föregående fråga
      46


Rekommendera Poster

Nederländerna (!) förbjöd drogen kat häromdagen. Länk här. Storbritannien återstår, sedan är det slutkatat i Europa. Detta eftersom drogen är en strikt färskvara. Bra!

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kriget mot droger tycker jag vi alla kan enas om har misslyckats så totalt, även i Sverige. Vi må vara ett skyddat litet land i norden men förbud har ju alltid misslyckats genom historien.

 

En bra läsning för hur vi kan enklast bli av med alla samhällsproblem relaterade till missbruk finns här -> "Time to end the war on drugs"

Redigerad av Slowflow
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kriget mot droger tycker jag vi alla kan enas om har misslyckats så totalt, även i Sverige. Vi må vara ett skyddat litet land i norden men förbud har ju alltid misslyckats genom historien.

 

En bra läsning för hur vi kan enklast bli av med alla samhällsproblem relaterade till missbruk finns här -> "Time to end the war on drugs"

Nej, jag håller varken med om att kriget mot droger är misslyckat eller att förbuden har misslyckats. Sverige har klarat sig ganska bra tack vare att vi har låg tolerans mot droger. Men jag anar att du är drogliberal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag håller varken med om att kriget mot droger är misslyckat eller att förbuden har misslyckats. Sverige har klarat sig ganska bra tack vare att vi har låg tolerans mot droger. Men jag anar att du är drogliberal.

 

Låg tolerans? Inte misslyckats?

Jag förmodar att du inte hört talas om Rasmusgatan i Malmö? Där säljs droger på öppen gata.

Är du medveten om att under de senaste tio åren har antalet personer som lagförs för narkotikabrott fördubblats? Hur påverkas livet för dessa individer när de hamnar i brottsregistret? Tror du att de kommer ut sen och blir skattebetalande medborgare eller tror du de ger sig in i brottslighet då de inte har utbildning eller möjlighet till jobb pga straffregister?

 

Ta och läs igenom artikeln jag länkade då jag tror det ger dig en helt annan syn på hur man borde hantera missbruk och droger.

 

Är jag drogliberal? Ingen jävla aning. Jag tycker inte man ska springa runt och käka pillar som förstör en. Samtidigt tycker jag inte förbud är lösningen då det klart och tydligt misslyckas gång på gång. Lösningen är att sprida kunskap och hjälp till de som drabbas. Att inte stämpla dem som brottslingar för att de begår ett misstag i ung ålder.

Redigerad av Slowflow
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast utan "kriget mot droger" hade kanske alla gator varit som Rasmusgatan... ;)

 

Vad grundar du det på? I artikeln jag länkare visar det ju sig att i Portugal så minskade missbruket under de 10 åren sedan de ändrat sina narkotika lagar.

 

Varför skulle människor som inte är intresserade av droger nu helt plötsligt börja konsumera dem om straffet som de medför försvann?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad grundar du det på? I artikeln jag länkare visar det ju sig att i Portugal så minskade missbruket under de 10 åren sedan de ändrat sina narkotika lagar.

 

Varför skulle människor som inte är intresserade av droger nu helt plötsligt börja konsumera dem om straffet som de medför försvann?

Ja, jag konsumerar inga droger, inte därför att det är förbjudet utan därför att det kan skada min hälsa i för hög grad.

Och då inkluderar jag inte snus eller alkohol i kategorin droger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En molekyl som skämtsamt kallas för "fyllehunden"

 

post-113-000977200 1326535936_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad grundar du det på? I artikeln jag länkare visar det ju sig att i Portugal så minskade missbruket under de 10 åren sedan de ändrat sina narkotika lagar.

 

Varför skulle människor som inte är intresserade av droger nu helt plötsligt börja konsumera dem om straffet som de medför försvann?

Jomen det är väl ganska klart att många avhållit sig från att prova för att det är olagligt. Dessutom om det vore lagligt skulle försäljning kunna pågå precis varthelst, utanför skolan, på fritidsgården, o s v.

Men jag hade inte läst artikeln så här långt, svarade bara på begreppet "krig mot drogerna", gäller det bara att avkriminalisera innehav och se på missbrukaren som sjuk och skicka den direkt för vård så visst det kanske vore nåt att ta efter, rentav nåt vi borde ta efter. Jättebra idé faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomen det är väl ganska klart att många avhållit sig från att prova för att det är olagligt. Dessutom om det vore lagligt skulle försäljning kunna pågå precis varthelst, utanför skolan, på fritidsgården, o s v.

Men jag hade inte läst artikeln så här långt, svarade bara på begreppet "krig mot drogerna", gäller det bara att avkriminalisera innehav och se på missbrukaren som sjuk och skicka den direkt för vård så visst det kanske vore nåt att ta efter, rentav nåt vi borde ta efter. Jättebra idé faktiskt.

Att alkohol är tillåtet betyder inte att man måste tillåta alkoholförsäljning på skolor.

 

För övrigt ser jag ingen vits med att tillåta diverse narkotika, men jag ser heller ingen vits med att jaga brukare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag konsumerar inga droger, inte därför att det är förbjudet utan därför att det kan skada min hälsa i för hög grad.

Och då inkluderar jag inte snus eller alkohol i kategorin droger.

Etanol är en drog i högsta grad, beroendeframkallande och skadar kroppen mer än många andra droger gör faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Etanol är en drog i högsta grad, beroendeframkallande och skadar kroppen mer än många andra droger gör faktiskt.

Visst är det. :armskeptisk:

Men MIN konsumtion är i en så liten mängd att man knappast kan anklaga det för att vara ett missbruk eller ens ovana.

Du missar poängen i mitt inlägg. Jag avstår inte från knark därför att det är förbjudet utan därför att jag vet att det är mycket skadligt för mig.

För de allra flesta tror jag att lagarna angående droger är verkningslösa alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Molekylen jag lade in, föreställer en etanolmolekyl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på meningen:

Hm... ja den blev väl inte så jättebra. :)

Du får läsa den med lite <ironi> så passar den bättre.

 

Var tänkt som en jmf med t ex "PC är bäst", och ett svar typ: man kan inte sätta PC och bäst i samma mening. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett stort problem är ju alla nya "lagliga droger". Dvs de som inte hinns med att klassa som droger.

 

Vet inte riktigt hur gången ser ut idag, men det verkar ju som att de kan släppas fritt först fram till någon (myndighet) säger att de är ok, el inte ok.

 

Borde vara tvärtom - att per automatik så bliralla nya okända substanser klassade som droger, och SEN efter test kan man avgöra om de är ok el inte.

 

Skulle vara mkt enklare fr både polis/tull då. Var väl ett program om det för nåt år sen om att de vistt var det såldes, men det fanns inget som sa att det var en drog. Trots att det var ganska uppenbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett stort problem är ju alla nya "lagliga droger". Dvs de som inte hinns med att klassa som droger.

 

Vet inte riktigt hur gången ser ut idag, men det verkar ju som att de kan släppas fritt först fram till någon (myndighet) säger att de är ok, el inte ok.

 

Borde vara tvärtom - att per automatik så bliralla nya okända substanser klassade som droger, och SEN efter test kan man avgöra om de är ok el inte.

 

Skulle vara mkt enklare fr både polis/tull då. Var väl ett program om det för nåt år sen om att de vistt var det såldes, men det fanns inget som sa att det var en drog. Trots att det var ganska uppenbart.

Det har faktiskt skett en förändring vad gäller det där. Jag kan inte detaljerna, men tull och polis behöver inte längre vänta på narkotikaklassning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har faktiskt skett en förändring vad gäller det där. Jag kan inte detaljerna, men tull och polis behöver inte längre vänta på narkotikaklassning.

Perfekt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett stort problem är ju alla nya "lagliga droger". Dvs de som inte hinns med att klassa som droger.

 

Vet inte riktigt hur gången ser ut idag, men det verkar ju som att de kan släppas fritt först fram till någon (myndighet) säger att de är ok, el inte ok.

 

Borde vara tvärtom - att per automatik så bliralla nya okända substanser klassade som droger, och SEN efter test kan man avgöra om de är ok el inte.

 

Skulle vara mkt enklare fr både polis/tull då. Var väl ett program om det för nåt år sen om att de vistt var det såldes, men det fanns inget som sa att det var en drog. Trots att det var ganska uppenbart.

 

Hur tänkte du nu? Det blir ju inte lättare. Vad hade du tänkt att de ska testa paketen som kommer in mot om de inte vet de aktiva ingredienserna i substansen? Helt plötsligt har du t.ex. flera last av okända kemikalier som skickas internt mellan läkemedelsföretag som fastnar i tullen i väntan på att det ska fastställas vad det är.

 

Först och främst så kommer tullen vara tvungen att anställa betydligt fler för att kunna hantera de stora inflödet in i Sverige. Sedan ska man ha lagringslokaler för allt okänt i väntan på att det fastställs. Tänk om varorna är känsliga för hur de lagras i längre perioder? Vem ska stå för den kostnaden då? Tänk om varorna försvinner eller skadas? Inte bara att privat personers paket gås igenom så måste ju företags också. Hur länge tror du företags vars verksamhet är beroende av import/export av okända varor stannar i Sverige efter en sådan lagändring? Så skatteintäkterna minskar som följd då.

 

Vem ska betala all dessa ny insatta resurser? Vart tycker du vi ska ta pengarna ifrån i våran statliga budget? Pensionärerna? Arbetslösa? Skola? Vård? Sedan kan man ju ställa sig frågan vad som säger att tullen/polisen skulle göra ett bättre jobb med tanke på hur odugliga de är i dagsläget.

Redigerad av Slowflow
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tänkte du nu? Det blir ju inte lättare. Vad hade du tänkt att de ska testa paketen som kommer in mot om de inte vet de aktiva ingredienserna i substansen? Helt plötsligt har du t.ex. flera last av okända kemikalier som skickas internt mellan läkemedelsföretag som fastnar i tullen i väntan på att det ska fastställas vad det är.

Nja, nu jag tror nog att läkemedelsföretagen har sina papper klara innan. De är ju trots all som oftast licenserade företag som har tillstånd att handskas med sånt. (rimligt antagande)

 

Jag syftade mest på alla de s k nätdrogerna som poppar upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tänkte du nu? Det blir ju inte lättare. Vad hade du tänkt att de ska testa paketen som kommer in mot om de inte vet de aktiva ingredienserna i substansen? Helt plötsligt har du t.ex. flera last av okända kemikalier som skickas internt mellan läkemedelsföretag som fastnar i tullen i väntan på att det ska fastställas vad det är.

 

Först och främst så kommer tullen vara tvungen att anställa betydligt fler för att kunna hantera de stora inflödet in i Sverige. Sedan ska man ha lagringslokaler för allt okänt i väntan på att det fastställs. Tänk om varorna är känsliga för hur de lagras i längre perioder? Vem ska stå för den kostnaden då? Tänk om varorna försvinner eller skadas? Inte bara att privat personers paket gås igenom så måste ju företags också. Hur länge tror du företags vars verksamhet är beroende av import/export av okända varor stannar i Sverige efter en sådan lagändring? Så skatteintäkterna minskar som följd då.

 

Vem ska betala all dessa ny insatta resurser? Vart tycker du vi ska ta pengarna ifrån i våran statliga budget? Pensionärerna? Arbetslösa? Skola? Vård? Sedan kan man ju ställa sig frågan vad som säger att tullen/polisen skulle göra ett bättre jobb med tanke på hur odugliga de är i dagsläget.

Du skriver mycket om att allt är misslyckat, hopplöst, odugligt, et cetera, men kan du backa upp dessa påståenden? Att du påstår att det är så räcker inte till, ser du. Och du har bevisbördan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att alkohol är tillåtet betyder inte att man måste tillåta alkoholförsäljning på skolor.

Fast hur tänker du här, ska man sälja knark på särskilda knarkbolag? (jag skrev utanför skolorna)

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast hur tänker du här, ska man sälja knark på särskilda knarkbolag? (jag skrev utanför skolorna)

:D

 

Kallas väl Apotek i vardagligt tal? closedeyes.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast hur tänker du här, ska man sälja knark på särskilda knarkbolag? (jag skrev utanför skolorna)

:D

Appropå skolor... Holland håller visst på att styra upp sitt "knarkträsk". Inga s k coffeshops i närheten av skolor och bostadsområen med familjer. Och inga turister får handla. Men det var nåt undantag för Tyskar o Belgare ... el hur det nu var? :unsure:

Går i rätt riktning i a f. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver mycket om att allt är misslyckat, hopplöst, odugligt, et cetera, men kan du backa upp dessa påståenden? Att du påstår att det är så räcker inte till, ser du. Och du har bevisbördan.

 

Hopplöst är ditt eget påstående.

 

Konsumtionen av droger ökar ju ständigt. Är det inte ett misslyckade? Speciellt när man har sådana föråldrade lagar som ger folk med beroenden straff och sätter dem ofta utanför samhället för resten av deras liv istället för att hjälpa dem bli av med beroendet och bli en produktiv medborgare. Är det att lyckas tycker du?

 

Menar du att t.ex. polisen är dugliga när man ser områden som Rasmusgatan i Malmö eller hur Backa här i Göteborg urartade i somras? Vi har ju ett växande problem med organiserad brottslighet vilket har narkotika som en av deras främsta inkomstkälla.

 

Räcker det eller vill du ha länkar till olika etablerade tidningar/rapporter?

Redigerad av Slowflow
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...