Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Alkohol & Narkotikatråden


iMarc
 Share

Hur är dina alkoholvanor?  

78 medlemmar har röstat

  1. 1. Hur ofta dricker du alkohol?

    • Dagligen
      3
    • Några dagar/vecka
      12
    • Endast på helgen eller 1-2 dagar/vecka
      6
    • Någon/några gånger i månaden
      26
    • Någon/några gånger/år
      17
    • Dricker inte alkohol
      14
  2. 2. Använder du/ har använt/ provat narkotika?

    • Ja, kryssa för vilken sort
      24
    • Ja fast under medicinsk behandling vid sjukdom
      12
    • Nej har aldrig använt narkotika
      47
  3. 3. Om du svarade ja på föregående fråga kryssa i här

    • Kokain, Crack
      7
    • Opiater, Heroin, Morfin, Opium, Kodein mfl
      13
    • Ecstacy
      9
    • Cannabis, Hasch, Marijuana
      23
    • LSD, Meskalin
      7
    • Amfetamin, Metamfetamin, Efedrin
      12
    • PCP, DXM
      1
    • Bensodiazepiner, Stesolid, Xanor, Sobril mfl
      10
    • Annan narkotika
      6
    • Jag svarade nej på föregående fråga
      46


Rekommendera Poster

Jo, men det är ju en j-la skillnad på att ta hostmedicin och amfetamin? Jag kryssade i att jag aldrig testat narkotika, men det har jag alltså gjort enligt din kategorisering. Det finns ju en viss distinktion mellan olagliga och lagliga preparat.

Men du är ju ingen knarkare för att du tagit hostmedicin, narkotiska preparat används ju flitigt inom sjukvården

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Ja, kommunikation blir ju svårare ju otydligare formuleringen är. Du vet väl att det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta?

Just därför min raka, enkla fråga; Så alla som inte svarar har (miss)brukat narkotika? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Just därför min raka, enkla fråga; Så alla som inte svarar har (miss)brukat narkotika? :ermm:

 

Visst får du ställa frågor, men just denna hade ju ingen anknytning till mitt påstående. Jag orkar inte ens förklara skillnaden för dig om du nu verkligen inte kan se den redan. Jag skrev ju inte till "alla som inte svarade" utan till "en som uttryckte sin oro för att någon annan skulle få veta vad han svarat" - vilket rimligen borde handla om att han tänkte svara att han har använt narkotika eftersom motsatsen sällan skulle ge honom några problem om det nu var så att han inte förblev anonym.

 

Hur svårt kan det vara att hänga med i det? Du tänkte fel helt enkelt. No big deal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johnalder

Men du är ju ingen knarkare för att du tagit hostmedicin, narkotiska preparat används ju flitigt inom sjukvården

Precis min point. Men då förstår jag inte omröstningen. Vad vill du ha svar på? Med svarsalternativen kan man ju förmodligen komma fram till att alla är knarkare här på forumet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Med svarsalternativen kan man ju förmodligen komma fram till att alla är knarkare här på forumet?

 

Vilket man lätt kan tro med tanke på vad många skriver i inläggen... :) För några medlemmar känns det som om det dessutom skulle vara den mest smickrande förklaringen av innehållet i vissa inlägg... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis min point. Men då förstår jag inte omröstningen. Vad vill du ha svar på? Med svarsalternativen kan man ju förmodligen komma fram till att alla är knarkare här på forumet?

Lite statistik bara i rent egenintresse :)

 

Nja att alla skulle vara knarkare är väl ändå att ta i ;) Bara för att man fått Cocillana Etyfin eller Mollipect mot hosta av en läkare betyder väl inte det att man är knarkare, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom vissa är rädda för att svara p.g.a integritet så vill jag härmed svara även utan att klicka i svarsalternativen.

 

Ja, jag har provat på narkotika.

 

Klickade på alternativ 4 och 6 där preparaten raddades upp.

Har ni fördomar eller vill polisanmäla så kan ni gärna göra det. Bör jag vara rädd för er eller polisen efter detta????

Nej, vad kan polisen göra? För vilka mängder skulle jag bli dömd? Dom vet inte ens vilket/vilka år det var när jag tog narkotikan och dom vet inte vilken sorts narkotika det var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Eftersom vissa är rädda för att svara p.g.a integritet så vill jag härmed svara även utan att klicka i svarsalternativen.

 

Ja, jag har provat på narkotika.

 

Klickade på alternativ 4 och 6 där preparaten raddades upp.

Har ni fördomar eller vill polisanmäla så kan ni gärna göra det. Bör jag vara rädd för er eller polisen efter detta????

Nej, vad kan polisen göra? För vilka mängder skulle jag bli dömd? Dom vet inte ens vilket/vilka år det var när jag tog narkotikan och dom vet inte vilken sorts narkotika det var.

Dömd kan du nog inte bli, men om du har körkort och du blev identifierad så skulle du (med en massa otur) kunna anses "opålitlig i nykterhetshänseeende", vilket kan leda till en massa dyra (totalt flera 1000 kr) provtagningar och samtal för att få behålla körkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar det någon roll. Att använda ett Mac forum som bevis material verkar långsökt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men herregud, ta en titt i Flashbacks forum om droger, med sånt resonemang borde tusentals forumanvändare på Flashback i princip sitta inne eller blivit av med körkortet för vad de skriver. Så är det inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semmelman

Kan polisen få våra personuppgifter om de vill eller är vi skyddade på nåt sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johnalder

Kan polisen få våra personuppgifter om de vill eller är vi skyddade på nåt sätt?

Kan tänka mig att de kan få det, men det krävs nog beslut om husrannsakan samt en kraftig brottsmisstanke och ett relativt allvarligt brott (fängelse i straffskalan). Är tveksam på att ett inlägg på ett forum kan klassas som "allvarlig brottsmisstanke".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semmelman

Okej, var bara intresserad av skyddet vi (inte) har, inte tror jag ett inlägg i denna fråga kan rendera nånting, jag tänkte bara utifall folk skrev ännu värre saker, som mord, våldtäkt, pedofili etc.

Eller om nån skulle skryta om sin båt, villa eller bil här, kan skattemyndigheten få dennes uppgifter då ifall han har skatteskulder? Bara nyfiken, ursäkta OT. Men svaret är väl ja då ifall straffet är fängelse om jag förstår dig rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johnalder

Okej, var bara intresserad av skyddet vi (inte) har, inte tror jag ett inlägg i denna fråga kan rendera nånting, jag tänkte bara utifall folk skrev ännu värre saker, som mord, våldtäkt, pedofili etc.

Eller om nån skulle skryta om sin båt, villa eller bil här, kan skattemyndigheten få dennes uppgifter då ifall han har skatteskulder? Bara nyfiken, ursäkta OT. Men svaret är väl ja då ifall straffet är fängelse om jag förstår dig rätt.

Hittade detta hos http://www.alden.se/ :

 

Om husrannsakan samt kroppsvisitation och kroppsbesiktning

 

1 § Förekommer anledning, att brott förövats, varå fängelse kan följa,

må i hus, rum eller slutet förvaringsställe husrannsakan företagas för

eftersökande av föremål, som är underkastat beslag, eller eljest till

utrönande av omständighet, som kan äga betydelse för utredning om

brottet.

 

Hos annan än den som skäligen kan misstänkas för brottet må husrannsakan

dock företagas, allenast om brottet förövats hos honom eller den

misstänkte gripits där eller eljest synnerlig anledning förekommer, att

genom rannsakningen föremål, som är underkastat beslag, skall anträffas

eller annan utredning om brottet vinnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Postad (redigerade)

Alkohol har jag nog en väldigt "normal" inställning till. Något glas nån gång då och då, mindre nu än tidigare dock. Dels för att jag är äldre och inte orkar hålla på och dricka varje helg och dels för att mina mediciner inte ska tas när man "super".

 

NArkotika... Nje har tyvärr blivit utsatt för passiv cannabis rökning under mina år i England och det luktade mest äckligt.

Annars har jag nu ett flertal mediciner som går under narkotikalagen och man måste ha recept på, Cociliana, Sobril, Imovan, Zolpidem mfl.

Sen har jag under vissa tillfällen även tagit Tradulan samt Tramadol och dom hade jag inget recept på men jävligt ont så då fick jag några tabletter.

Redigerad av Carlisle_united
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar fel i röstsammanställniingen, kanske bättre att göra om den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grodkungen

Vad är pcp och dxm för nåt? Aldrig hört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har, ofrivilligt, fått hostmedicin med kodein i som barn. Jag har också, lite mer frivilligt, fått Stesolid under en operation (min enda hittills) för 2.5 år sen. Under min depression för snart sju år sen tog jag pyttedoser av Atarax för att kunna somna, under en kortare period. Mediciner tar jag ytterst ogärna, och förutom min astmamedicin (kortison) så är det egentligen bara lite paracetamol som kommer över mina läppar.

 

Sen använde jag koffein från ca 10 års ålder till 15 års ålder, främst i form av coladrycker, men också te. Det enda koffein jag får i mig nu kommer från de relativt små mängder som finns i kakao.

 

Från ca 18 års ålder fram till jag var 24 år drack jag alkohol, men sällan och inte särskilt mycket per tillfälle. Alkohol undviker jag i möjligaste mån, men jag dricker små mängder där det är socialt besvärligt att avstå, som en munfull 2.25-procentig glögg i julas och enstaka glas med cider eller öl med en halt runt 0.5-0.7 %. Inget starkare än så, och jag dricker ogärna ens så "lätta" drycker. Jag letar för det mesta upp helt alkoholfria alternativ när det finns.

 

Jag försöker leva så drogfritt som det bara går, inom rimliga gränser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Jag försöker leva så drogfritt som det bara går, inom rimliga gränser.

Nåja, med tanke på hur mycket du tränar (som du beskriver emellanåt) är du nog beroende av endorfin. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Droger har funnits inom alla kulturer och sen mänsklighetens begynnelse, man kan undra varför

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nåja, med tanke på hur mycket du tränar (som du beskriver emellanåt) är du nog beroende av endorfin. ;)

 

Nja, jag är verkligen ingen endorfinknarkare. Jag tränar för att kunna prestera bättre och för att vara friskare och orka mer i vardagen, men det är ganska sällan jag känner nån större glädje under själva träningen - ofta är det ett jävla slit, rent ut sagt! Det jag i så fall gillar är frihetskänslan när jag susar fram på cykeln, eller det trevliga samtalet och umgänget när jag cyklar i grupp, och en känsla av nöjdhet efter ett pass, när jag presterat bra. Faktum är att jag har svårt att förstå vad folk menar när de snackar om endorfiner!

Redigerad av ClCdCm
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte meningen med den här tråden... stjarnsmall.gif

Inte jag heller... Jag har prövat flera sorters narkotika och jag dricker alkohol ibland... och? Det är min ensak men jag har ingen anledning att dölja det. Förstår heller inte meningen med att göra en sådan här undersökning på ett datorforum... socialhögskolan hade kanske varit intresserad, men här framstår det mer som ett sätt att peka ut enskilda människor...

 

/Mvh, Malin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte jag heller... Jag har prövat flera sorters narkotika och jag dricker alkohol ibland... och? Det är min ensak men jag har ingen anledning att dölja det. Förstår heller inte meningen med att göra en sådan här undersökning på ett datorforum... socialhögskolan hade kanske varit intresserad, men här framstår det mer som ett sätt att peka ut enskilda människor...

 

/Mvh, Malin

I papperskorgen kan vi diskutera i princip allt.

Peka ut enskilda människor? Inte alls, det framgår inte vem som har röstat på vad, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I papperskorgen kan vi diskutera i princip allt.

Peka ut enskilda människor? Inte alls, det framgår inte vem som har röstat på vad, eller hur?

 

Ok, jag får bara en känsla av politisk korrekthet... frågan är ju hur ett inlägg som förespråkar droger skulle mottas? Dessutom tycker jag att enkäten är lite märklig... det är rätt stor skillnad mellan kokain och crack... ja du får ursäkta, men jag förstår inte riktigt... men det är ingen big deal, bara en åsikt :-)

 

/Mvh, Malin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...