Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Alkohol & Narkotikatråden


iMarc
 Share

Hur är dina alkoholvanor?  

78 medlemmar har röstat

  1. 1. Hur ofta dricker du alkohol?

    • Dagligen
      3
    • Några dagar/vecka
      12
    • Endast på helgen eller 1-2 dagar/vecka
      6
    • Någon/några gånger i månaden
      26
    • Någon/några gånger/år
      17
    • Dricker inte alkohol
      14
  2. 2. Använder du/ har använt/ provat narkotika?

    • Ja, kryssa för vilken sort
      24
    • Ja fast under medicinsk behandling vid sjukdom
      12
    • Nej har aldrig använt narkotika
      47
  3. 3. Om du svarade ja på föregående fråga kryssa i här

    • Kokain, Crack
      7
    • Opiater, Heroin, Morfin, Opium, Kodein mfl
      13
    • Ecstacy
      9
    • Cannabis, Hasch, Marijuana
      23
    • LSD, Meskalin
      7
    • Amfetamin, Metamfetamin, Efedrin
      12
    • PCP, DXM
      1
    • Bensodiazepiner, Stesolid, Xanor, Sobril mfl
      10
    • Annan narkotika
      6
    • Jag svarade nej på föregående fråga
      46


Rekommendera Poster

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

”Svenskar dricker oftast för att ha roligt och för att höja stämningen på fester och andra sociala tillställningar. Inom Europa sticker Sverige ut med den näst högsta andelen som motiverar sitt drickande med att ”bli full”.”

 

CAN-undersökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Postad (redigerade)

Beställde för ett tag sedan CBD-olja för min kroniska muskelvärk från Nordic Oil, då jag inte tål NSAID och mår dåligt av opiater. De garanterade att oljan var THC-fri. När oljan anlände fanns ett papper med om hur mycket THC det fanns i oljan beroende på batchnr, givetvis fanns det THC i min batch. Provade oljan några dagar men slängde sedan flaskan, dels pga att jag inte vill ha THC i kroppen och att smärtlindringen uteblev. 

Ett par veckor efter jag fått hem oljan hade en stor polisrazzia gjorts i Tyskland och butiken hade skickat ett mail och beklagade detta, men garanterade att de ”snart är tillbaka igen”. 

Fick sedan se att gymgrossisten här i Sverige säljer CBD-olja och garanterat THC-fri och CBD-halten var relativ hög. Väckte mitt intresse lite och googlade lite och hamnade på läkemedelsverkets sida. Där beskrivs fördelarna med CBD, men att det som säljs har så låg styrka att de har minimal eller ingen effekt alls, det skulle gå åt nästan en hel flaska för ca 1000kr+ med droppar/dag för terapeutisk effekt. 

Nä så detta med CBD-olja blir det tummen ner för min del. 

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-12-05 på 12:29, Alix säger:

”Svenskar dricker oftast för att ha roligt och för att höja stämningen på fester och andra sociala tillställningar. Inom Europa sticker Sverige ut med den näst högsta andelen som motiverar sitt drickande med att ”bli full”.”

 

CAN-undersökning.

Jag gissar att vårt östra grannland sticker ut lite mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Jag gissar att vårt östra grannland sticker ut lite mer.

Ja långt österut både Kyllä och Da. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-12-05 på 12:29, Alix säger:

”Svenskar dricker oftast för att ha roligt och för att höja stämningen på fester och andra sociala tillställningar. Inom Europa sticker Sverige ut med den näst högsta andelen som motiverar sitt drickande med att ”bli full”.”

 

CAN-undersökning.

 

Kan jag också säga men det innebär lite mer än att bara bli full.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polisen här i Borås säger att ungdomar dricker allt mindre. De märker det genom att de inte behöver beslagta så mycket.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Kan jag också säga men det innebär lite mer än att bara bli full.

Minst lika viktigt är att slippa bli nykter.

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...
2019-10-13 på 18:46, Alix säger:

Tja, kanadensarna får skylla sig själva. Om de tror att något av detta blir bra, så, var så god! :D 

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/minskat-stod-for-legal-cannbisforsaljning-i-kanada

Helt vansinnigt, med tanke på att Cannabis de senaste åren odlats fram med extremt hög halt THC. 

Lättare att få en bad trip eller psykos av Cannabis än LSD. 
Skulle vilja klassificera Cannabis som tung tung narkotika. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
2 timmar sedan, Alix säger:

”Hon går på gymnasiet, drömmer om att forska inom biologi och röker gräs regelbundet.”

 

Dream on... :pinch:

 

https://www.svt.se/nyheter/att-ses-och-roka-gras-ar-veckans-topp

Om du menar att man inte kan ta en forskarexamen om man röker gräs under tonåren så kan jag säga att du har fel. På rak arm kan jag komma på två gamla vänner som innehar en professur och åtskilliga andra tonårskompisar som har disputerat inom olika discipliner - samtliga med tämligen omfattande konsumtion av cannabis under framförallt tonåren. Några vet jag har fortsatt röka, om än i mindre omfattning. Med det inte sagt att cannabisbruk är något bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, DittDatt säger:

Om du menar att man inte kan ta en forskarexamen om man röker gräs under tonåren så kan jag säga att du har fel. På rak arm kan jag komma på två gamla vänner som innehar en professur och åtskilliga andra tonårskompisar som har disputerat inom olika discipliner - samtliga med tämligen omfattande konsumtion av cannabis under framförallt tonåren. Några vet jag har fortsatt röka, om än i mindre omfattning. Med det inte sagt att cannabisbruk är något bra.

Det menar jag inte. Jag menar att bruk av cannabis minskar chanserna generellt för ungdomar att nå sina intellektuella mål. Att det finns exempel på motsatsen är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”... även om drogfrihet ska säkerställas behöver inte provtagningen ske rutinmässigt ...”

 

Gud give mig styrka. Om man inte förstår att provtagning måste ske rutinmässigt för att kunna säkerställa det, vad finns det då för hopp om förnuftets överlevnad?

 

Jag har inga problem med att det inte måste säkerställas. Men man kan inte både ha kakan och äta den.
 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jo-fel-att-krava-rutinmassiga-drogtester-for-adhd-behandling

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Det menar jag inte. Jag menar att bruk av cannabis minskar chanserna generellt för ungdomar att nå sina intellektuella mål. Att det finns exempel på motsatsen är en annan sak.

Ok, då är vi helt överens. Cannabis tillför inte något i sammanhanget.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Alix säger:

”... även om drogfrihet ska säkerställas behöver inte provtagningen ske rutinmässigt ...”

 

Gud give mig styrka. Om man inte förstår att provtagning måste ske rutinmässigt för att kunna säkerställa det, vad finns det då för hopp om förnuftets överlevnad?

 

Jag har inga problem med att det inte måste säkerställas. Men man kan inte både ha kakan och äta den.
 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jo-fel-att-krava-rutinmassiga-drogtester-for-adhd-behandling

Jag medicinerar med amfetamin sedan 2015, skulle aldrig falla mig in att gå med på någon provtagning när ingen beroende problematik finns. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
27 minuter sedan, iMarc säger:

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/utrikes/cannabis-blir-lagligt-i-new-york
 

Inget som förvånar men får innerligt hoppas denna ”trend” inte kommer till Sverige. 

Norrmännen ska avkriminalisera missbruk. Givetvis helt utan förebyggande åtgärder. Ett svek mot unga människor.

 

https://accentmagasin.se/politik/norskt-forslag-om-avkriminalisering-oroar/

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Alix säger:

Norrmännen ska avkriminalisera missbruk. Givetvis helt utan förebyggande åtgärder. Ett svek mot unga människor.

 

https://accentmagasin.se/politik/norskt-forslag-om-avkriminalisering-oroar/

Fruktansvärd utveckling.

 

Pratade med HSB ang dessa kokain, amfetamin och cannabis leveranser i bostadsområdet här. Fick till svar att polisen är inkopplade. Har pågått sedan 3 år tillbaka. Lyxiga BMW och Mercedes kommer vid fasta tidpunkter på nätterna och levererar. Att gå ner till tvättstugan eller till förråden i källaren är det knappt någon som vågar längre där missbruk och försäljning förekommer. 
Vi har ingen polisstation i stan dessutom så de får rycka ut ifrån Trollhättan, så polisen dröjer rejält. 

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...