Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Alkohol & Narkotikatråden


iMarc
 Share

Hur är dina alkoholvanor?  

78 medlemmar har röstat

  1. 1. Hur ofta dricker du alkohol?

    • Dagligen
      3
    • Några dagar/vecka
      12
    • Endast på helgen eller 1-2 dagar/vecka
      6
    • Någon/några gånger i månaden
      26
    • Någon/några gånger/år
      17
    • Dricker inte alkohol
      14
  2. 2. Använder du/ har använt/ provat narkotika?

    • Ja, kryssa för vilken sort
      24
    • Ja fast under medicinsk behandling vid sjukdom
      12
    • Nej har aldrig använt narkotika
      47
  3. 3. Om du svarade ja på föregående fråga kryssa i här

    • Kokain, Crack
      7
    • Opiater, Heroin, Morfin, Opium, Kodein mfl
      13
    • Ecstacy
      9
    • Cannabis, Hasch, Marijuana
      23
    • LSD, Meskalin
      7
    • Amfetamin, Metamfetamin, Efedrin
      12
    • PCP, DXM
      1
    • Bensodiazepiner, Stesolid, Xanor, Sobril mfl
      10
    • Annan narkotika
      6
    • Jag svarade nej på föregående fråga
      46


Rekommendera Poster

Som rubriken säger.

Man kan inte rösta NEJ angående narkotika. Då klagar den på att man inte svarat på frågan om vilken narkotika man använt. :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grodkungen

vågar man svara?

är vi så pass anonyma på detta forum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efedrin är inte narkotikaklassat, det är läkemedelsklassat. Lagligt att bruka och förvara. Olagligt att sälja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efedrin är inte narkotikaklassat, det är läkemedelsklassat. Lagligt att bruka och förvara. Olagligt att sälja.

 

Utan recept?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att svara på enketen om man ej brukar narkotika. Är det gjort så för att man ska tvinga fram en viss typ av svar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att svara på enketen om man ej brukar narkotika. Är det gjort så för att man ska tvinga fram en viss typ av svar?

Vet inte varför det är så, kanske någon bugg.

Hoppas någon Moderator kan fixa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

vågar man svara?

är vi så pass anonyma på detta forum?

 

Tja, du har väl redan svarat...? Varför skulle man vara orolig för sin anonymitet om man inte brukat narkotika? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan säga precis som det är så länge man inte idkar försäljning av narkotika eller hänvisar till någon som gör det eller till internetsiter för försäljning av narkotika

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Bensodiazepiner, Stesolid, Xanor, Sobril är också läkemedelsklassade och lagliga som sådana om man får dem på recept. Jag har Sobril som behovsmedicin. Jag blir lugn av den, men de som inte behöver den och använder den utan recept – och alltså missbrukar – känner ett rus. Min bror som är mentalskötare (fast inte av mig) säger att Sobril kallas "torralkohol". Det är alla missbrukare som ger sådana mediciner dåligt rykte. Det finns de som behöver dem för att få en dräglig vardag. Låt dem få det utan "dåligt" samvete. Men vad ska man säga om missbrukare rent allmänt sett? Tja, "jag ber att få beklaga sorgen", antar jag.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bensodiazepiner, Stesolid, Xanor, Sobril är också läkemedelsklassade och lagliga som sådana om man får dem på recept. Jag har Sobril som behovsmedicin. Jag blir lugn av den, men de som inte behöver den och använder den utan recept – och alltså knarkar – känner ett rus. Min bror som är mentalskötare (fast inte av mig) säger att Sobril kallas ”torralkohol”. Det är alla dj---a knarkare och missbrukare som ger sådana mediciner dåligt rykte. Det finns de som behöver dem för att få en dräglig vardag. Låt dem få det utan ”dåligt” samvete. Men vad ska man säga om knarkare rent allmänt sett? Tja, ”jag ber att få beklaga sorgen”, antar jag.

Bensodiazepiner är narkotikaklassat enligt lag och registrerat som läkemedel, Morfin likaså.

Annars håller jag med dig fullt ut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte rösta NEJ angående narkotika. Då klagar den på att man inte svarat på frågan om vilken narkotika man använt. :stjarnsmall:

Det går inte att svara på enketen om man ej brukar narkotika. Är det gjort så för att man ska tvinga fram en viss typ av svar?

Vet inte varför det är så, kanske någon bugg.

Hoppas någon Moderator kan fixa det.

Lade till ett svarsalternativ på sista frågan. /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bensodiazepiner är narkotikaklassat enligt lag och registrerat som läkemedel, ...

Jo, men de är framtagna som läkemedel och har samtidigt eller därefter narkotikaklassats. Det känns mycket viktigt att betona den ordningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grodkungen

Jo, men de är framtagna som läkemedel och har samtidigt eller därefter narkotikaklassats. Det känns mycket viktigt att betona den ordningen.

 

 

SÅ är det väl? Med nästan samtliga kända Droger?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte meningen med den här tråden... stjarnsmall.gif

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johnalder

Det finns eventuellt någon kemisk förklaring att klumpa ihop heroin med kodein och amfetamin med efedrin, men i övrigt en mycket märklig kategorisering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns eventuellt någon kemisk förklaring att klumpa ihop heroin med kodein och amfetamin med efedrin, men i övrigt en mycket märklig kategorisering.

Det är besläktade substanser eller påverkar kroppen ungefär likvärdigt i olika mängd och dos, tror det mesta ska hamnat under rätt kategori.

Vad gäller amfetamin och efedrin så är det kanske en hel del skillnad men exempelvis metamfetamin framställs ifrån efedrin och alla dessa är centralstimulantia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johnalder

Det är besläktade substanser eller påverkar kroppen ungefär likvärdigt i olika mängd och dos, tror det mesta ska hamnat under rätt kategori.

Vad gäller amfetamin och efedrin så är det kanske en hel del skillnad men exempelvis metamfetamin framställs ifrån efedrin och alla dessa är centralstimulantia.

Jo, men det är ju en j-la skillnad på att ta hostmedicin och amfetamin? Jag kryssade i att jag aldrig testat narkotika, men det har jag alltså gjort enligt din kategorisering. Det finns ju en viss distinktion mellan olagliga och lagliga preparat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Tja, du har väl redan svarat...? Varför skulle man vara orolig för sin anonymitet om man inte brukat narkotika? ;)

Så alla som inte svarar har (miss)brukat narkotika? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0
Postad (redigerade)

Så alla som inte svarar har (miss)brukat narkotika? :ermm:

 

¿Que?

Om man uttrycker oro för sin anonymitet så ligger det väl nära till hands att tro att man inte vill ertappas med att ha använt narkotika? Att ertappas med att inte ha använt narkotika är ju i de flesta sammanhang inte lika kontroversiellt... (ja, jag vet ju inte hur det är i dina kretsar förstås... ;) )

Redigerad av iMatte v. 2.0
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I fallet alkohol kan man välja att man inte använder- det kan betyda att man slutat igår eller aldrig testat i hela livet.

När det gäller narkotika jämställs ett dagligt missbruk med att ex en gång testat för 42 år sedan eller som sagt receptbelagda mediciner.

Men nu ska man väl inte ta det här så allvarligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

¿Que?

Om man uttrycker oro för sin anonymitet så ligger det väl nära till hands att tro att man inte vill ertappas med att ha använt narkotika? Att ertappas med att inte ha använt narkotika är ju i de flesta sammanhang inte lika kontroversiellt... (ja, jag vet ju inte hur det är i dina kretsar förstås... ;) )

Så enkelt det kan vara när man har lätt att vända på ord.

 

:armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Så enkelt det kan vara när man har lätt att vända på ord.

 

Ja, kommunikation blir ju svårare ju otydligare formuleringen är. Du vet väl att det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...