Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ändra namn på hemkatalogen?


zedikus
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

 

Jag har precis köpt en begagnad MacBook Air (version: slutet av 2008), men vi fick problem vid köpet då säljaren påbörjade borttagning av sin användare för att alla filer skulle försvinna. Sedan dog strömmen... Och nu finns inte användare under systeminställningar, men den finns i Finder som namn vid Hemkatalogen"Huset ikonen" och där står förra ägarens namn som betäckning.

 

Jag har sedan köpet köpt på mig snow leopard som jag uppdaterad till genom att bota med skivan. Men dok så hänger trasslet med användaren och namnet på Hemkatalogen "huset ikonen" kvar...

 

 

Vad borde jag göra? Har läst runt på olika trådar om detta problem att döpa om Hemkatalogen men det verkar inte fungera. Jag laddade även ned ett program(Change shortname) för att döpa om det, men då fick jag ett felmedelande att det inte "fanns någon användare med namnet" så det gick inte att ändra namn på "Hemkatalogen".

 

Hur löser jag detta? Kan man på något sett formatera datorn och installera om med det nyinköpta snow leopard för 329 kr eller fungerar det endast för uppgradering av befintligt operativ? I vilket fall, hur gör jag?

 

Tacksam för svar.

 

/ Robert

Redigerad av zedikus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skapa ett nytt admin-konto, flytta dina grejer dit genom root. radera det gamla kontot :)

enligt mig det säkraste sättet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du kan formatera om datorn med det köpta Snow Leopard.

Starta från Snow Leopard skivan och sedan öppna Skivverktyg på skivan.

Från Skivverktyg formaterar du om hårddisken och installerar Snow Leopard på datorn.

Så får du en helt ny, ren, dator och det är vad jag skulle rekommendera i detta fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du kan formatera om datorn med det köpta Snow Leopard.

Starta från Snow Leopard skivan och sedan öppna Skivverktyg på skivan.

Från Skivverktyg formaterar du om hårddisken och installerar Snow Leopard på datorn.

Så får du en helt ny, ren, dator och det är vad jag skulle rekommendera i detta fall.

Instämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 years later...

Hej! Jag råkade ut för samma sak. Fungerade fint att formatera om datorn och installera på nytt. Hopplöst när man försöker fixa ett problem i flera timmar utan att komma vidare som man tänkt sig. Men det mesta löser sig med en hederlig ominstallation. Tack för hjälp (även om det var länge sedan tråden startades).

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, våffla säger:

Hej! Jag råkade ut för samma sak. Fungerade fint att formatera om datorn och installera på nytt. Hopplöst när man försöker fixa ett problem i flera timmar utan att komma vidare som man tänkt sig. Men det mesta löser sig med en hederlig ominstallation. Tack för hjälp (även om det var länge sedan tråden startades).

Krångligt, men det går (numera) utan ominstallation.

https://support.apple.com/sv-se/HT201548

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...