Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Anpassa skrivareinställningar


tapper

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en installerat närverksskrivare.

Som standard inställning skriver denna ut i färg. Om jag skulle vilja skriva ut svart/vitt eller gråtoner får jag via det programmet som jag arbetar i gå in i skrivareinställningar och ändra profil. Då får jag ut det i Svart/Vit.

 

Tänkte att jag då istället skulle vilja lägga upp en ny skrivarekö mot samma skrivare med inställning Svart/Vit som standard inställning.

Problemet är att jag inte kommer åt dessa inställningar direkt på drivrutinen, utan kan endast komma åt dessa inställningar när jag går via ett program för att skriva ut.

 

Hur gör jag enklast om jag skriver ut 50/50 svart/vit och färg.

Ska jag behöva ändra profil varje gång jag vill ha ut en Svart/vit utskrift?

Hade varit enklare om jag kunnat haft 2 utsriftsköer med olika inställningar.

 

Någon som har bra tips till mig på hur jag enklast kan lösa detta?

 

mvh

RT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu sett att en del pekar på att man ska arbeta med sk. förinställningar per applikation istället för att arbeta med olika utskriftsköer.

Och att man per applikation då kan återanvända dessa inställning.

Dock kan man tydligen inte återanvända inställningarna mellan olika applikationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det beror på skrivarens drivrutin om man kan det eller inte. Förr så brukade vi (arbetade som tekniker) lösa det genom att skapa två skrivare med olika inställningar. Dvs t ex en HP 640 för färg och en HP 640 s/v för svartvita utskrifter. Den senare satta man som s/v utskrift som standard i inställningarna för skrivaren. Detta är nu många år sedan och i på Windows (95-XP). Om man kan göra så nuförtiden och i OS X vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det beror på skrivarens drivrutin om man kan det eller inte. Förr så brukade vi (arbetade som tekniker) lösa det genom att skapa två skrivare med olika inställningar. Dvs t ex en HP 640 för färg och en HP 640 s/v för svartvita utskrifter. Den senare satta man som s/v utskrift som standard i inställningarna för skrivaren. Detta är nu många år sedan och i på Windows (95-XP). Om man kan göra så nuförtiden och i OS X vet jag inte.

 

Jo i en Windows miljö kan man sätta olika inställningar direkt på utskriftskön dvs. drivrutinen under "Skrivare".

I OS X kan jag inte hitta några utskriftsinställningar direkt i drivrutinen, utan då endast via applikationerna.

 

Min första tanke var att lägga upp 2 olika utskriftsköer för att på sätt kunna välja olika skrivare beroende på om det skulle vara färg eller svart/vit utskrift.

Men som sagt verkar detta inte fungera under OS X, utan här ska man istället arbeta med förinställningar i respektive applikation.

 

Eller?

Någon som har andra alternativ?

 

 

mv

RT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går visst att ange inställningar för skrivaren i systemet istället för att göra det under respektive applikation man skriver ut ifrån.

 

På mitt kontor finns en HP Officejet som nätverksskrivare.

Jag klickar på Skivare i Systeminställningar. Där finns skrivaren. Jag markerar skrivaren och klickar på "Öppna Utskriftskö". I "Utskriftskö" finns en ikon i menyraden som heter "Skrivarinställning" så jag klickar på den. Här finns en ny ruta med olika knappar att trycka på för information om skrivaren, bl a materialnivåer och sådant, och en av knapparna heter "Verktyg" så jag klickar på den och sedan på "Öppna skrivarverktyg".

 

Nu öppnas ett program som heter HP Utility och som hanterar skrivaren, här kan jag ställa in mängder av olika saker. Jag kan t o m starta självrening på skrivaren. Här kan jag även nå skrivarens inbyggda webbserver, dvs jag kan kommunicera med skrivaren och ställa in den via ett webbgränssnitt och här finns så många inställningar så jag kände jag avstår gärna. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går visst att ange inställningar för skrivaren i systemet istället för att göra det under respektive applikation man skriver ut ifrån.

 

På mitt kontor finns en HP Officejet som nätverksskrivare.

Jag klickar på Skivare i Systeminställningar. Där finns skrivaren. Jag markerar skrivaren och klickar på "Öppna Utskriftskö". I "Utskriftskö" finns en ikon i menyraden som heter "Skrivarinställning" så jag klickar på den. Här finns en ny ruta med olika knappar att trycka på för information om skrivaren, bl a materialnivåer och sådant, och en av knapparna heter "Verktyg" så jag klickar på den och sedan på "Öppna skrivarverktyg".

 

Nu öppnas ett program som heter HP Utility och som hanterar skrivaren, här kan jag ställa in mängder av olika saker. Jag kan t o m starta självrening på skrivaren. Här kan jag även nå skrivarens inbyggda webbserver, dvs jag kan kommunicera med skrivaren och ställa in den via ett webbgränssnitt och här finns så många inställningar så jag kände jag avstår gärna. :)

 

Tack för ditt svar.

I ditt fall tror jag att det är ett HP verktyg som är installerat mot er HP skrivare.

Och ja då kan du via det verktyget ändra egenskaperna för utskrifter.

 

Har man dock inte en HP skrivare eller tillhörande verktyg är jag osäker på om man kan göra på liknande sätt. Har inte kunnat hitta en likvärdig inställning som du beskriver. Så att anpassa drivrutinen och därmed kunna lägga upp mer än 1 utskriftskö är jag fortfarande skeptisk till.

 

mvh

RT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka möjligheter som finns beror givetvis på skrivartillverkaren, det är deras ansvar vad man kan göra med skrivaren. Verktygsprogrammet är en del av skrivarens drivrutin och det är skrivartillverkaren som gör drivrutinen. Det är inte Apple som gör drivrutinerna till skrivarna, utan det är varje skrivartillverkare,

 

Första gången jag kopplade upp mig mot skrivaren så installerades den automatiskt, och så har det varit med alla nätverksskrivare som jag har anslutit mig till - och det är olika verktyg som är tillgängliga beroende på vad skrivartillverkaren har lagt in i sin egen skrivare.

 

Och du har inte nämnt vad du har för skrivare ens...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej,

 

jag har samma "problem" eller funderingar som trådskaparen men tycker inte att det finns en bra lösning på det - hittils. Därför puffar jag upp tråden.

 

Kan det vara en lösning att manipulera drivrutinen som finns i biblioteket? Om man nu fattar hur och vad inställning finns där …

 

Hejhopp. Ralp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svara mig själv. Det funkar. Letar efter din PPD fil som passar till din skrivare - i mitt fall Xerox Phaser 6140DN.gz. Finns här HD/Bibliotek/Printers/PPDs/Contens/Ressources/

 

1. Kopiera och klistra in i en mapp på skrivbordet.

2. Ändra på namnet > Xerox Black 6140DN.gz

3. Öppna med textwrangler eller liknande

4. Manipulera:

 

 

*ShortNickName: "Xerox Black 6140DN" <<<< Så att du hitta rätt drivrutin i systeminställnigar senare

*ModelName: "Xerox Phaser 6140DN v3017.104 PS"

*NickName: "Xerox Black 6140DN PS v2.4" <<<< Så att du hitta rätt drivrutin i systeminställnigar senare

*cupsVersion: 1.2

*cupsManualCopies: False

*APPrinterIconPath: "/Library/Printers/Xerox/Icons/Xerox Black 6140.icns" <<<< Jag har även manipulerad denna ikon så att det syns i docken senare

 

5. Sök och ersätt Color till Black här:

 

 

*OpenGroup: Graphics/1. Print Quality<2F>Black

*% ColorMode Information ===================

*OpenUI *XRColorMode/Output Color:PickOne

*OrderDependency: 20.0 AnySetup *XRColorMode

*DefaultXRColorMode: Black

6. Spara och lägg filen tillbaka i Ressources mappen.

7. Skapa ny skrivare och välj rätt drivrutin :)

 

Funkar klockrent för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...