Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple - Macens största fiende?


Bulgakov

Rekommendera Poster

Att programmens storlek växer hela tiden som du observerat är tillstörstadel för att det har blivit betydligt lättare att skriva program för datorer nu; det finns massa färdiga ramverk och bibliotek för att hantera dom flesta situation, dessa bibliotek måste vara tillgängliga på systemet för att programmen ska fungera, sedan så skrivs inte program så noga nu som för 20 år sedan;

Jag vet många professionella programmerare som resonerar ungefär så "varför optimera för minnestorlek ? Idag har alla XX MB RAM eller YY GB Hårddisk" och med den inställningen kommer naturligtvis både program växa itakt med att utvecklingen går framåt.

 

Men det gäller ju samtliga platformar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar

Välkommen att häva ur dej!!

Jag kan inte säga att jag känner mig tvingad att uppgradera...... en av Macens förtänster är att grejorna fungerar bra mycket längre än på PC-sidan............. Ett exempel är Word som har haft bedrövlig bakåtkompabilitet i det att det inte gått att öppna fem år gamla Wordfiler......:wacko:

 

Utveckling....inveckling skulle man kunna säga.. :whistling: ...det är klart att det blir stora system när kunderna vill ha flashiga flygande transparenta fönster med alladin-effekt.......typ.... Förr när minnesplatser kostade GULD blev man ju tvungen att vara utrymmeseffektiv. Idag slänger man in 512 MB extra och en till 200 GB HD för kaffepengar och kör ett tag till....................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt att min gamla tråd fick nytt liv. Det var kul att läsa alla inlägg med facit i hand. Fem scenarior som diskuterades blev ju faktiskt sanna:

1) OS X för Intelprocessorn

2) Fler sålda iPods efter att iTunes för Windows lanserats

3) Ett ordbehandlingsprogram från Apple

4) Fortsatt utveckling av MS Office för Mac.

5) En billig konsumentmac

 

Och jag känner mig faktiskt lugnare idag än när jag skrev mitt inlägg för 2 år sedan. Faktum är väl att Mac-plattformen inte mått så bra som den gör nu, med ökad marknadsandel och att Apple är ett företag som är riktigt "inne". Inte kunde jag då till exempel tänka mig att vi i Göteborg skulle ha tre applebutiker i centrala sta'n. :rolleyes:

 

Kanske hade jag fel i mitt antagande att programvarumöjligheterna spelade en avgörande roll för plattformens överlevnad. Jag utgick helt enkelt ifrån mina egna erfarenheter. Jag har väl fått anledning att revidera mig något. Jag tror tex inte att Explorers död får/fick någon stor betydelse, men jag tror absolut på nödvändigheten av att ha kvar MS Office.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite av kluten ligger ju i att vila i händerna på MS och de gör ett dåligt jobb, eller Apple fixar det själva bättre men tappar kopplingen till större proggtillverkare..................

 

Idag så verkar det som om Apple kommer att spotta upp sig och ha kompabilitet med PC-filer fullt ut. Då spelar det ju ingen roll om Office finns eller inte. Det blir ju mer än psykologisk än teknisk spärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite av kluten ligger ju i att vila i händerna på MS och de gör ett dåligt jobb, eller Apple fixar det själva bättre men tappar kopplingen till större proggtillverkare..................

 

Idag så verkar det som om Apple kommer att spotta upp sig och ha kompabilitet med PC-filer fullt ut. Då spelar det ju ingen roll om Office finns eller inte. Det blir ju mer än psykologisk än teknisk spärr.

165638[/snapback]

Jag tycker det inte spelar nån roll, Final Cut är ju ljusår bättre än Premiere, AppleWorks och Pages är mycket bättre också. Apple höjer helt enkelt ribban, de tycker att det är bättre med några få briljanta program än många hafsiga och halvhjärtat ihopkokade program.

 

Hej då Premiere och alla andra skitprogram, vi kommer INTE att sakna er!

Det här är alltså ett resultat av en mognande marknad i utveckling, inget att oroa sig över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AppleWorks och Pages är mycket bättre också.

165920[/snapback]

Bättre än vad ?

MS Office ? Dom spelar inte ens på samma division

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre än vad ?

MS Office ? Dom spelar inte ens på samma division

166038[/snapback]

Nä, man får ju inte ens gratis macro-virus med Appleworks och Pages, och de är ju faktiskt otroligt lätt-använda vilket ju måste betyda att de inte är speciellt avancerade och prisvärda! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre än vad ?

MS Office ? Dom spelar inte ens på samma division

166038[/snapback]

Min uppfattning av Word är att det arbetar för någon. Denne någon är dock inte användaren. Jag har hittills inte lyckats ta reda på vem denna någon är. Jag gissar på gemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Excel är ett helt fantastiskt program.

Jag använder det i princip dagligen och till mycket.

Kan inte inbilla mig att Apple skulle lyckas göra ett bättre program.

 

Slutar MS göra Office för OS X, så får jag nog överväga att "switcha".

 

Edit:

Word är också ett riktigt bra program. Duger utmärkt för att göra det man kräver av det.

Det är inte InDesign eller QuarkXpress, så det ska man inte jämföra det med. Men AppleWorks lilla skitskrivmodul är ljusår från Word. När jag använde AW första gången trodde jag det var fel på programmet. Nästan allt fattades liksom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Word är också ett riktigt bra program. Duger utmärkt för att göra det man kräver av det.

Det är inte InDesign eller QuarkXpress, så det ska man inte jämföra det med. Men AppleWorks lilla skitskrivmodul är ljusår från Word. När jag använde AW första gången trodde jag det var fel på programmet. Nästan allt fattades liksom...

166475[/snapback]

"Nästan allt fattades liksom...". Som vad t.ex.? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Word är det enda MS-program jag kör. Varför? Är det bäst? Nej, men jag behöver inte bry mig om andra som får dokumentet har Mac eller PC. Word dominerar till den grad att jag inte ser några alternativ. Tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Word är det enda MS-program jag kör. Varför? Är det bäst? Nej, men jag behöver inte bry mig om andra som får dokumentet har Mac eller PC. Word dominerar till den grad att jag inte ser några alternativ. Tyvärr.

166484[/snapback]

Varför sparar du då inte i Rich Text Format (RTF)?

Då kan ju om möjligt ännu fler läsa dina dokument! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Nästan allt fattades liksom...". Som vad t.ex.? :huh:

166481[/snapback]

 

Minns inte. Det var nog tre år sen eller så.

Men det mesta kändes frånvarande.

Allmänt konstigt program.

Blek kopia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns inte. Det var nog tre år sen eller så.

Men det mesta kändes frånvarande.

Allmänt konstigt program.

Blek kopia.

166489[/snapback]

Inget konkret alltså....

Kan det inte liksom vara möjligt då att du bara FÖRVÄNTAR dig att Microsoft alternativet ska vara bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mikaellq, jag är, till skillnad från dig, inte en sån som anser att allt Apple gör är guld och bäst, och sen försvarar den åsikten till varje pris.

Tycker illa om ganska många av Apples sentida idéer och beslut.

Ni tror nog jag är knäpp när jag säger att iPod är ett stort misstag, till exempel, men jag tycker verkligen det.

 

Jag använde AppleWorks i några minuter, konstaterade att jag inte kunde jobba varken bra eller effektivt i det, så jag startade det aldrig mer.

Word är faktiskt väldigt mycket bättre.

Att jag inte har nåt konkret att nämna som saknades eller var fel på, beror på att det var ca tre år sen. Minns du i detalj varje program du använt i bara fem minuter för flera år sen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mikaellq, jag är, till skillnad från dig, inte en sån som anser att allt Apple gör är guld och bäst, och sen försvarar den åsikten till varje pris.

166498[/snapback]

Jag har inte påstått någonting här, bara du: "Nästan allt fattades liksom...", och detta efter som du sa "Jag använde AppleWorks i några minuter".

Jag använde AppleWorks i några minuter, konstaterade att jag inte kunde jobba varken bra eller effektivt i det, så jag startade det aldrig mer.

Word är faktiskt väldigt mycket bättre.

Du tycker att Word är bättre för att du har använt det mer än "några minuter".

Att jag inte har nåt konkret att nämna som saknades eller var fel på, beror på att det var ca tre år sen. Minns du i detalj varje program du använt i bara fem minuter för flera år sen?

Har inget med saken att göra. Du kan fortfarande inte döma ett program efter bara några minuter, speciellt då du spenderat betydligt mer tid med det andra. Du var alltså inte alldeles utan förutfattade meningar redan när du startade AppleWorks. Innertia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska jag säga. Du resonerar precis likadant i varenda tråd du skriver i.

Ingen får vinna. Ingen får ha en annan åsikt. Apple är gud.

Suck...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde Word 2001 och ett kort tag med v.X. Version 2004 är helt klart bättre på mångt och mycket. Men nej, det finns bättre program. Det togs upp tidigare om kompabilitet på filer OS X kontra OS 9, Windows, Linux, Solaris, BeOS, DOS, UNIX, A/UX m fl. Inga problem säger jag. Jag använder idag oftast Pages, men även Textredigeraren och NeoOffice. Pages är riktigt bra på att öppna och spara i Word-formatet och att skicka och ta emot filer med andra har aldrig varit något problem. Skulle det ändå vara problem så finns NeoOffice som enligt mig ibland kan vara bättre än Word på att öppna Word-filer. Jag har varit med om att Word inte viljat öppna en Word-fil därför att den enligt Word är korrupt. Igång med NeoOffice och se där, den öppnades och såg korrekt ut.

 

Jag har även kört AppleWorks. Det fungerade för mig men nej, det är inget vidare. Allt som Apple gör är inte bra.

 

Excel däremot är faktiskt bra. Där instämmer jag fult ut.

 

PowerPoint är enligt mig ett skräckprogram som jag inte vill komma i närheten av. Hemskt på så många sätt jag kan komma på.

 

Entourage använde jag under OS 9 men har nu fastnat för Mail, Adressboken och iCal. Entourage är inte dåligt. Här är mitt val mer grundat i om jag gillar gränssnittet, vilket jag inte gör när det gäller Entourage.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu ett tecken på att Apple är på gång åt rätt håll. Börjar känna att min oro blir mindre och mindre berättigad! :D

 

Större företag väljer Apple

Det är inte bara reklamfolk och hemmafotografer som väljer Apple. En ny undersökning visar att allt fler större företag som tidigare funderat på Linux i stället väljer Mac OS X.

 

Läs mer på Computer Sweden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu ett tecken på att Apple är på gång åt rätt håll. Börjar känna att min oro blir mindre och mindre berättigad!  :D

 

Större företag väljer Apple

Det är inte bara reklamfolk och hemmafotografer som väljer Apple. En ny undersökning visar att allt fler större företag som tidigare funderat på Linux i stället väljer Mac OS X.

 

Läs mer på Computer Sweden.

166590[/snapback]

Allt Apple gör nu, inklusive deras processorbyte, pekar på en sak: de vill ha många fler kunder.

Detta spelar väl inte så stor roll för oss kunder och hängivna användare, men Apple kan med lite flyt växa lite och tjäna ännu mer pengar. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple Works har varit perfekt för mig som har drivit eget företag och skrivit lite ibland. Det är enkelt, snyggt och självklart till skillnad från Word som jag försökte med men gav upp............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, man får ju inte ens gratis macro-virus med Appleworks och Pages, och de är ju faktiskt otroligt lätt-använda vilket ju måste betyda att de inte är speciellt avancerade och prisvärda! ;)

166300[/snapback]

Det är frivilligt att ha macro supporten på, Word/Excel stödjer applescript likaså så om man inte vill använda VBA så går det bra med AS, dock är inte AS lika kraftfullt.

Men visst jag kan hålla med om att det är dåligt att microsoft inte gör något för att hindra macrovirus, visserligen har man en dialog där man varnar för att vissa macroscript kan vara skadliga och dyl när man öppnar dokumentet.

 

Appleworks har jag inte direkt använt. Pages däremot medans det är ett bra initiativ av apple, så känns det så opolerat att jag tycker det är konstigt dom har mage att ta betalt för programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt Apple gör nu, inklusive deras processorbyte, pekar på en sak: de vill ha många fler kunder.

Detta spelar väl inte så stor roll för oss kunder och hängivna användare, men Apple kan med lite flyt växa lite och tjäna ännu mer pengar. B)

166639[/snapback]

 

Jag håller helt med här också, och det är det jag försökt påpeka i flera poster det handlar inte om prestanda det handlar om girighet (detta innebär inte att det är ett ned byte att byta till Intel, men jag har svårt att se den anledningen som presenterades), och just det faktum att dom använde microsofts roadmap ijämförelse tyder än mer på att man ska försöka dra över microsoftskunder.

 

Men jag håller inte riktigt med om apples strategi här, att låta intelmacarna köra windows känns väldigt farligt för MacOS X tycker jag, Windows kommer inte MacOS X rå på dom närmsta åren, så faran finns att folk kanske köper apples maskiner av kosmetiska anledningar sedan kör windows på dom, om det blir stor skaligt kommer förmodligen apple tvingas lägga ner OS X utvecklingen, och där med har Apple gjort sitt för min del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska jag säga. Du resonerar precis likadant i varenda tråd du skriver i.

Ingen får vinna. Ingen får ha en annan åsikt. Apple är gud.

Suck...

166522[/snapback]

Helt icke tråd relevant, men jag uppfattar inte mikaelq som någon apple dyrkare iförsta hand, däremot verkar han otroligt microsoft negativ oavsett vad det rör sig om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gustavjohansson_pro

Jag tror inte att Mac kommer att behöva oroa sig för att ms lägger ned utvecklingen, men däremot adobe. Adobe utgör ju tillsammans med quark grunden för alla företag i tryckvärden. Utan Illustrator, inga loggor och illustrationer, utan photoshop, inga bilder. Tur är väl att quark finns. Där har inte pc mycket att säga till om. Visst är InDesign bra, men inte i klass med quark.

 

I övrigt tycker jag att Apple verkar vara mer populära än någonsin och att fler & fler får upp ögonen för Mac. Det kan vi nog delvis tacka Ipod för!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...