Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple - Macens största fiende?


Bulgakov

Rekommendera Poster

Läste precis på macnytt.com att Adobe lägger ner Premiere för Mac (se länk nedan). Jag blir onekligen lite orolig över denna utveckling. MS lägger ned utvecklingen av Explorer efter det att Apple lanserar. Adobe lägger ned Premier efter att Apples Final Cut pro. Kan det bli så att Apples lansering av Keynote är inledningen på ett Apple officepaket som på sikt stryper utvecklingen av MS Office för mac?

 

Detta är kanske inget ny debattämne, men jag känner en viss oro och detta gjorde ju inte saken bättre. Nu skall ju naturligtvis inte Apple sluta att skapa program (vilket de gör väldigt bra), men mitt huvudargument mot PC-användarna att alla deras favoritprogram även finns på Mac, och att de till och med funkar bättre, kanske inte håller i framtiden. Vi Mac-fantaster kanske inte behöver oroa oss, men om vi skall öka marknadsandelen, vilket jag tror är nödvändigt för macens överlevnad, måste vi försöka behålla bredden på programutbudet. Min fundering är om Apples strategi gynnar bredden?

 

Detta inlägg blev lite rörigt, men jag hoppas att mina tankegångar gick fram. Delar ni min oro?

 

http://www.macnytt.com/news/index.lasso?ne...shownews.inc&s=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar

Jag förstår ditt resonemang. Risken är att Apple biter sig i foten.

 

Men att man fortfarande tvingas använda vissa programvaror beror på att andra inte har insett fördelarna med Apples lösningar. Personligen har jag redan lagt ner både MS Office och Internet Explorer.

 

Vi får väl hoppas på Safari för PC och ett nytt Office-paket från Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker själv att det inte är så konstigt att Apple gjorde Safari. Microsoft har inte precis jobbat med att uppdatera IE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kontentan blir ju att Macen blir mer och mer utstött, det hjälper inte att Keynote läser Frontpage-dokument eller att ett annat ordbehandlingsprogram klarar av word-dokument, eller till och med inte heller att Safari läser html-dokument felfritt... (det hjälper naturligtvis oss som redan har mac!! )

 

Om Apple skall vända sig till förstagångsköpare måste datorn de erbjuder kunna köra de populäraste programmen (även om de har blivit populära på tvivelaktiga grunder).

 

Jag tycker det är katastrof att M$ la ner utvecklingen av Explorer... Än värre är att andra tillverkare följer i spåren. Tråkigt när tillverkare ger upp en marknad bara för att de stöter på lite konkurrens...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skrämmande när man läser uttalandet som Adobe gör när de säger att de inte satsar mindre på Apple men mer på den mest populära plattformen (!?!?!?!).

 

Apple verkar bita sig i svansen när det gäller garanti-support också. Läs detta inlägg. Lite skrämmande med tanke på att det är en journalist som Apple har citerat på deras hemsida som nu funderar på att byta tillbaka igen för att Apple vill ha betalt för att göra garantireparationer!

 

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...message=5535836

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste precis på macnytt.com att Adobe lägger ner Premiere för Mac (se länk nedan). Jag blir onekligen lite orolig över denna utveckling. MS lägger ned utvecklingen av Explorer efter det att Apple lanserar. Adobe lägger ned Premier efter att Apples Final Cut pro. Kan det bli så att Apples lansering av Keynote är inledningen på ett Apple officepaket som på sikt stryper utvecklingen av MS Office för mac?

 

Detta är kanske inget ny debattämne, men jag känner en viss oro och detta gjorde ju inte saken bättre. Nu skall ju naturligtvis inte Apple sluta att skapa program (vilket de gör väldigt bra), men mitt huvudargument mot PC-användarna att alla deras favoritprogram även finns på Mac, och att de till och med funkar bättre, kanske inte håller i framtiden. Vi Mac-fantaster kanske inte behöver oroa oss, men om vi skall öka marknadsandelen, vilket jag tror är nödvändigt för macens överlevnad, måste vi försöka behålla bredden på programutbudet. Min fundering är om Apples strategi gynnar bredden?

 

Detta inlägg blev lite rörigt, men jag hoppas att mina tankegångar gick fram. Delar ni min oro?

 

http://www.macnytt.com/news/index.lasso?ne...shownews.inc&s=

Det att Apple gör flera program som är bättre än andras tycker jag visar Apples kraft som företag på frammarsch, att man ska ta de på allvar, att det inte är något garagebygge längre.

Ska vi vara oroade för det? Ska vi uppmana de att bromsa utvecklingstakten? Ska vi tycka synd om Adobe och Microsoft och hela den sk pc sidan?

Absolut inte!

Att Adobe, Microsoft och andra rullar tummarna och mjölkar redan gjorda program istället att utveckla de vidare, det är deras problem.

Tummen upp för Apple och tummen ner för de andra.

Med tanke på att både Adobe och Microsoft har mycket större utveckligsresurser än Apple tycker jag att hela bilden ser ännu bättre ut.

Snack om att de sattsar mer på pc gör det hela ännu mera skrattretande.

Det är deras försök att komma undan kritik.

Premiere för pc blir inte bättre för den skull och IE likadant.

 

>>thezee

"...Men kontentan blir ju att Macen blir mer och mer utstött, det hjälper inte att Keynote läser Frontpage-dokument eller att ett annat ordbehandlingsprogram klarar av word-dokument, eller till och med inte heller att Safari läser html-dokument felfritt... (det hjälper naturligtvis oss som redan har mac!! )..."

 

Det är det enda som behövs: att kunna läsa andras dokument och att andra kan läsa dina, så klarar sig Apple mycket bra och inte alls blir utstött.

 

Det enda nackdelen för oss är att det försvinner konkurrenter som fungerar som påtryckare för Apple. Men jag klandrar inte Apple för att de gör program som utklassar "de stora".

 

Se det från den ljusa sidan: att när fler och fler ser att här finns bättre program och att här finns även bättre hårdvara, varför sitta med det som är sämre och utvecklas inte?

 

Jag saknar verkligen än värdig utmanare för Photoshop. PhotoRetouch är bra men det är inte rigtigt samma klass.

 

Alla som är oroade kan använda PowerPoint, IE, FrontPage och Premiere fortfarande.

Skulle ni inte gått över till Apples produkter då skulle de "utvecklas" vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi vara oroade för det? Ska vi uppmana de att bromsa utvecklingstakten? Ska vi tycka synd om Adobe och Microsoft och hela den sk pc sidan?

 

Ditt inlägg Malen indikerar hur komplicerat problemet är. Skall vi klaga för att Apple gör för bra program? Nej, självklart inte.

 

Problemet som jag ser det är möjligheten för Apple att växa och då tror jag, tyvärr, att en mac måste kunna erbjuda "standardprogrammen". Jag vet själv när jag bytte över från PC för 3 år sedan, hur viktigt det var för mig att tex office-paketet fanns för min mac. Jag hade tvekat om detta inte fanns. Jag funderar också om ett företag som kört PC en längre tid och lurar på att byta till Mac, verkligen skulle göra det om de var tvungna att byta ut all programvara? Jag är tveksam.

 

Dessutom, finns det verkligen två program som är 100% kompatibla? Min erfarenhet är att det alltid finns något som inte klaffar när man konverterar. Det kanske bara gäller en småsak, som att bildtexten flyttar på sig, men många bäckar små... :(

 

Nu blev det väldigt negativt, men jag känner mig väldigt ambivalent. Samtidigt som jag oroar mig, så älskar jag ju Apples programlösningar. Hur man än vänder sig... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukade säga även så här att om Microsoft skulle vilja ha Apple omkull då skulle det behövas bara en sak: att de slutar utveckla Office (Word) för Mac.

 

Det vad jag tror Apple behöver till sin totala framgång är att de sänker priser på konsumentdatorer och att de har bättre resurser att leverera sin hårdvara.

 

Frågan är om Apple vill expandera? Om de vill ha mer än 3-5%marknadsandelar?

 

Fördelen för Apple att stanna på den nivå de är nu är att de hotas inte av MS för de utgör ingen konkurrans för de.

 

Jag tror inte att Apples framgångar på hårdvarusidan eller mjukvarusidan är hot för Apple.

 

Så länge MS utvecklar Office för Mac, så länge Apple kan sova lugnt.

För hur som helst pengar är pengar. Så länge köps Office för Mac så länge den kommer att utvecklas/säljas.

Varför tror ni Maya eller Avid finns nu för Apple? För att det finns hårdvara som klarar det och att det finns pengar att hämta, inget annat.

 

Jag tror att för nuvarande så det råder status quo mellan Apple och Microsoft.

Att MS lägger ner IE för Mac det utgör ingen fara.

 

Vem behöver Premiere? Var det många övehuvudtaget som använde det? Sedan jättelänge var den slututvecklat. Massor med buggar och andra problem. Det enda som gjordes var att man rensade lite av de gamla buggarna. Det läste man i test efter test, år efter år.

 

Vi behöver bra program och det finns ingen anledning i världen att sänka vara kvalitetskrav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det enda som behövs: att kunna läsa andras dokument och att andra kan läsa dina, så klarar sig Apple mycket bra och inte alls blir utstött.

 

Japp! Men det vet inte förstagångsköparen som skall köpa en "dator", Office-paketet på jobbet, Explorer på jobbet, alla man känner har Officepaketet hemma och surfar med Explorer... Vem vill då köpa en dator som inte kan köra dessa program??? Tyvärr, det håller inte... Om Apples marknadsandel var större kanske, men då skulle nog inte problemet finnas...

 

(många jag känner tror att Explorer ÄR internet... "förut var det nåt slags ankare för internet, nu e de ett e..." )

 

Kanske om Apple släpper Safari för PC, så att den webläsaren sprider sig mer... (coolt med Apple-program på PC-burkar tycker jag), nåt program måste de ju få till om de skall lansera "iTunes music store" för PC? Eller de kanske använder Roxio till det? Nä... nu kom jag in på nåt annat här känner jag... Heja Apple!

 

Ditt inlägg Malen indikerar hur komplicerat problemet är. Skall vi klaga för att Apple gör för bra program? Nej, självklart inte.

 

Självklart tycker jag oxo att vi skall hurra för Apple som gör bra och innovativa program, självklart e de inte Apples egna fel att M$ stoppar Explorer... Och det är ju egentligen inte så konstigt om de lägger ner utvecklingen av ett gratisprogram som ingen vill ha, å den nuvarande versionen kommer ju att finnas kvar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att Apple kommer att släppa sina program för pc.

De vill att pc folket köper Macar istället.

 

Angående Office så tycker jag att vi kan sova lugnt. Det kommer att utvecklas fortfarande för Mac eftersom det köps och där finns pengar att hämta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att Apple kommer att släppa sina program för pc.

De vill att pc folket köper Macar istället.

Nä, det tror inte jag heller... Som sagt, man tjänar inte pengar på gratisprogram... B)

 

Apple tjänar pengar på sin hårdvara. Men jag undrar hur de löser iTunes music store...

 

Angående Office så tycker jag att vi kan sova lugnt. Det kommer att utvecklas fortfarande för Mac eftersom det köps och där finns pengar att hämta.

 

Jo, vi macanvändare har ju inte så många att piratkopiera av (för vi e ju inte så många), så vi måste ju fortfarande köpa programmen... :angel:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att Apple kommer att släppa sina program för pc.

De vill att pc folket köper Macar istället.

Nä, det tror inte jag heller... Som sagt, man tjänar inte pengar på gratisprogram... B)

 

Apple tjänar pengar på sin hårdvara. Men jag undrar hur de löser iTunes music store...

 

Angående Office så tycker jag att vi kan sova lugnt. Det kommer att utvecklas fortfarande för Mac eftersom det köps och där finns pengar att hämta.

 

Jo, vi macanvändare har ju inte så många att piratkopiera av (för vi e ju inte så många), så vi måste ju fortfarande köpa programmen... :angel:

1. Inte alla Apples program är gratis.

Final Cut Pro kostar 9000 kr. Bara för att nämna ett.

2. Den argumenten hörde man rätt ofta: "Pappa kan kopiera alla program till pc från jobbet. Det finns inga program för mac."

Jag tror personligen att köpa program lönar sig i längden.

Sitter man som privatperson då har man inte så stor användning av Office.

Man "måste" inte bli kompatibellt med pc sidan.

Tjänar man pengar på sin Mac då köper man program eftersom det räknas som investering och de betalar sig tillbaka, och man "måste" bli kompatibellt med pc sidan.

Jobbar man professionellt så behöver man supporten ibland och då ska man ha en licens.

Dessutom så man kan inte bara skumma lite av programmen det krävs att man kan de.

En av de säkraste sättet (inte roligaste precis) att lära sig programmen är att läsa manualen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar Apples program. Ju fler desto bättre.

Den riktiga bomben kommer väl när dom får för sig att göra program och OS för PC... ska alla andra lägga ner sin verksamhet då eller?

Lite naivt kanske.. men jag blir lika glad varje gång jag hör att Apple gjort ett nytt program. Jaaa, äntligen kan jag droppa nåt dåligt konkurrerande program.

Jag är inte så orolig faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den argumenten hörde man rätt ofta: "Pappa kan kopiera alla program till pc från jobbet. Det finns inga program för mac."

Jag tror personligen att köpa program lönar sig i längden.

Sitter man som privatperson då har man inte så stor användning av Office.

Man "måste" inte bli kompatibellt med pc sidan.

På: "Det finns inga program för Mac!" - brukar jag svara: "Nehe, men om det finns 18 ordbehandlare för PC och bara 4 för Mac... Hur många ordbehandlare använder du?"

 

Självklart kan man slänga ut Office som privatperson, levereras nån macmodell utan Appleworks? Ett mycket bra program! Men tyvärr e man väl lite för bekväm för att använda det, det e alltid enklare att använda ett program man kan bättre, å vilket program lär man sig i skolan, vilket program har man på jobbet... Jo det fö&+#/@#de "Ord"...

 

Använder man Appleworks e man dessutom redan helt kompatibel med Pc... Men ingen vet om det förträffliga filformatet RTF...

 

Kompisaran sparar ju sina texter som ett "vanligt ordbehandlingsdokument", och ibland kan det vara bra att kunna läsa "vanliga ordbehandlingsdokument"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Apple gör helt rätt som utvecklar program som verkligen drar nytta av platformens styrkor. Och därmed förhoppningsvis fungerar som en förebild för andra utvecklare på plaformen. Jag tror inte att vi behöver vara speciellt oroade över Adobes plats i Mac-världen. Sen att man väljer att lägga ner just Premiere är inte så konstigt (och inte så mycket att hänga läpp över heller för den delen ;) ) Programmet har helt enklet inget att sätta emot i den mördande konkurensen som existerar mellan lowend redigeringar på platfomen. Med både Avid xpress Dv och FinalCut 4 som främsta konkurneter. Att dom däremot skulle lägga ner utvecklingen av program som Photoshop eller Illustrator som fortfarande är branshledande är nog föga troligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FixarFrazze

Jag vet inte om jag har läst det, drömt det eller om det bara var ett rykte. Men på något sätt har jag fått för mig att Apple funderade på att "porta" OS X till althon processorer, det vore en rätt fräck grej... (går det överhuvudtaget?)

 

iTunes Music Store för pc ska vara klar till årsskiftet sa Jobs då de släpte iTunes 4. Varför Apple gör en pc version är ju för att de vill sälja fler iPods. Dessutom har ju MS sagt att de inte ska sluta utveckla Office för mac... så det känns inte som att vi behöver oroa oss. Förhoppningsvis förstår windowsanvändarna att Mac OS X är lika genialiskt och stabilt som iTunes så att de konverterar.

 

Lets hope for long life and happiness...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] ...på något sätt har jag fått för mig att Apple funderade på att "porta" OS X till althon processorer, det vore en rätt fräck grej... (går det överhuvudtaget?) [...]

Klart att det går! Man får jobba lite bara. Jag är 100 på att (jag har läst det nå'nstans) Apple redan har gjort delar av OS X för den s.k. pc-plattformen Intel/AMD och att de kör på några burkar "där hemma". Jag skulle tycka det är bra om de släpper X för pc/Intel/AMD, men tyvärr tror jag nog att många redan "övertygade" Mac:ister kommer att köpa pc-maskiner istället och så blir det som på klon-tiden, dvs de tjänar ännu mindre pengar, p.g.a. att ingen vill köpa deras dyra burkar...

Men det kan ju gå bra också eftersom om man vill byta plattform så kan företagen fortsättningsvis köpa pc-burkar,...som nu.

Detta går ju att pladdra om i evighet... :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] Sitter man som privatperson då har man inte så stor användning av Office. Man "måste" inte bli kompatibellt med pc sidan. [...]

Jo, tyvärr måste man det. Sitter du med skolarbeten eller examensarbeten och det strular, bara något litet, så blir du oerhört trött om du inte är datorintresserad och vill trixa lite med felsökningen. De flesta är ointresserade, de vill bara att det ska funka rakt av. Då måste man ha Office även för Mac, tyvärr. Jag vet vad jag talar om eftersom jag har gjord både det ena och det andra vad gäller kompatibilitet mellan Mac/Win/Unix och Office/Star Office/Claris/Apple Works.

 

Jag är medveten om att det även kan strula mellan olika Office-paket på samma plattform (Win), men för ointresserade datoranvändare ger det ändå en (falsk?) trygghet om det är samma Office-paketleverantör (vanligtvis MS). Det är detta vi har att kämpa emot...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är medveten om att det även kan strula mellan olika Office-paket på samma plattform (Win), men för ointresserade datoranvändare ger det ändå en (falsk?) trygghet om det är samma Office-paketleverantör (vanligtvis MS). Det är detta vi har att kämpa emot...

Kunde inte uttryckt det bättre själv och pudelns kärna är därmed nådd. Kompabiliteten är A och O, för att locka till sig nya mac-användare. Visst har Apple andra kvalitéer än att Office finns, men vad bryr sig en icke datorintresserad om G5? Själv visste jag för tre år sedan inte ens vilken skillnad det var mellan de olika processorna och inte heller vilken skillnad det var mellan PCns processor och macens. Det som fällde avgörandet var kompabiliteten och designen (ja dessvärre fick min käre bror rätt, designen fällde ett visst avgörande :blink: ). Numer, efter att ha använt mac i tre år skulle jag aldrig vilja byta tillbaka. Använder PC på jobbet, men det är med protest! Det blir därför lite märkligt att konstatera att jag blev mac-freak nästan på grund av att Microsoft office fanns!

 

Men om jag förstår era inlägg, behöver jag alltså inte oroa mig. Office kommer fortleva för Macen. Det är bra om det blir så, men tror inte ni att KeyNote är början på ett Apple Office? <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är medveten om att det även kan strula mellan olika Office-paket på samma plattform (Win), men för ointresserade datoranvändare ger det ändå en (falsk?) trygghet om det är samma Office-paketleverantör (vanligtvis MS). Det är detta vi har att kämpa emot...

 

Men om jag förstår era inlägg, behöver jag alltså inte oroa mig. Office kommer fortleva för Macen. Det är bra om det blir så, men tror inte ni att KeyNote är början på ett Apple Office? <_<

:D

Om MS skulle slutat utveckla Office för Mac så kommer nog alternativ som fungerar lika bra eller ännu bättre.

Med det menar jag att du som macanvändare kommer att bli kompatibellt med Office familjen på det sättet att du kommer att öppna alla Office dokument utan några som helst problem.

Du kommer att kunna fortsätta på dina arbetsuppgifter hemma och sen kunna spara det som respektive Office program för att kunna fortsätta arbeta med det på jobbet.

Det alternativet är redan på gång.

Du kommer att bli mer kompatibellt (hemma) med Office, än när du sitter med pc versionen av Office på jobbet.

Och utan problem som man brottades med innan.

Här tänker jag bland annat på OpenType. Ett steg på vägen till den "fulländade" kompatibiliteten.

Ett teckensnitt som är samma för både Mac och pc och som ser ut och uppför sig likadant både på Mac och pc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Jag tror att Apple är kompetent att utveckla både enkla program som iPhoto eller iTunes och HighEnd-program typ FinalCut Pro, eller Photoshop, i vilken gengre som helst. Problemet är väl just att man skulle slå undan fötterna på företag som man, så att säga, samarbetar med. Inbillar mig tex att Apple, om man ville, skulle kunna ta fram ett bättre, smartare, mer användarvänligt och billigare layoutprogram än QuarkXPress. Men eftersom detta program är en nyckelprodukt för Mac:en och man ogärna vill slå ut Quark Inc. så aktar man sig för det. Tycker personligen att det skulle kännas lite läskigt om Apple som enda företag utvecklar program för sina egna datorer.

 

Nej, tyvärr önskar jag nog ett forsatt samarbete med Microsoft...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste för ett tag sedan om att Apple håller på med ett nytt ordbehandlingsprogram kallat Document, vilket tillsammans med KeyNote skulle bli början på Apple Office. För att bli lite historisk vill jag påminna alla om det gammla "Macintosh Office" på 80-talet.

Visserligen bara ett rykte, men ingen rök utan eld... :blink:

 

Undergången är nära... (Ursäkta, men jag älskar kvällstidningsrubriker... :sorry: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

<_<

Macens största fiende !! DET ÄR MAC:s egen Policy. D.vs TVINGA sina anhängare att för dyra slantar hela tiden att uppgradera sig. Antingen genom systemuppgradering som gör programvara oanvändbar eller nya datormodeller som gör systemvaror och program oanvändbara. Detta sker alternerande var och varannat år.

 

Jag har kört Mac sedana 1984. (Plus,SE,SE/30, LC, Powerbook 520C, Performa 180/5260 och nu

G4 QS.) Har genomgått de flesta uppgraderingarna.

 

Vad har denna policy kostat mig:

Otaliga program först de flesta som låg på disketter, Dyra bruksprogram Powerdraw, Word Perfect, otal spel, FileMaker Pro mm. OK man kan ju uppgradera vissa men dyrt.

Hårdvara: Mac:s egna Tape Backup 40 SC med tillhörande tape (6 månader efter inköp), Stylewriter, Personal LaserWriter, QuickTake 100 á 7000:- med 3000 bilder , Scanner m.m.

Således utrustning och programvara dyrare än nya datorer eller nya system.

Förresten vart tog den medlevererade Itunes library när jag tvingades ominstallera G€ (9.2) och gjorde tillhörande uppgraderingar. Dödade uppgraderingarna library? I så fall är detta egen mäktigt förfarande alt skadegörese på något jag betalt för.

 

Kom inte och säg att detta är p.ga. utvecklingen. När man tänker på att de första systemen uppgick till 600 Kbit och höll 1.5 Mb i början på 90-talet för att idag vara upp emot 200MB.

Det vill säga att någon procent av nuvarande system skulle mycket väl kunna anpassas till äldre system. Min tro är att den omfattande storleken i nuvarande system upptas mycket av block

som systematiskt (B)låser bort gammalt för ar att tvinga fram försäljning av nytt.

Mac-dåre som jag är så frågar jag mig är detta bättre eller sämre än PC?

 

När jag tar upp ämnet med Mac-folk så får jag alltid ett surt/förläget leende till svar.

 

Jag känner mig som en dum blåst tvivlare!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<_<

Macens största fiende !! DET ÄR MAC:s egen Policy. D.vs TVINGA sina anhängare att för dyra slantar hela tiden att uppgradera sig. Antingen genom systemuppgradering som gör programvara oanvändbar eller nya datormodeller som gör systemvaror och program oanvändbara. Detta sker alternerande var och varannat år.

 

Jag har kört Mac sedana 1984. (Plus,SE,SE/30, LC, Powerbook 520C, Performa 180/5260 och nu

G4 QS.) Har genomgått de flesta uppgraderingarna.

 

Vad har denna policy kostat mig:

Otaliga program först de flesta som låg på disketter, Dyra bruksprogram Powerdraw, Word Perfect, otal spel, FileMaker Pro mm. OK man kan ju uppgradera vissa men dyrt.

Hårdvara: Mac:s egna Tape Backup  40 SC med tillhörande tape (6 månader efter inköp), Stylewriter, Personal LaserWriter, QuickTake 100 á 7000:- med 3000 bilder , Scanner m.m.

Således utrustning och programvara dyrare än nya datorer eller nya system.

Förresten vart tog den medlevererade Itunes library när jag tvingades ominstallera G€ (9.2) och gjorde tillhörande uppgraderingar. Dödade uppgraderingarna library? I så fall är detta egen mäktigt förfarande alt skadegörese på något jag betalt för.

 

Kom inte och säg att detta är p.ga. utvecklingen. När man tänker på att de första systemen uppgick till 600 Kbit och höll 1.5 Mb i början på 90-talet för att idag vara upp emot 200MB.

Det vill säga att någon procent av nuvarande system skulle mycket väl kunna anpassas till äldre system. Min tro är att den  omfattande storleken i nuvarande system upptas mycket av block

som systematiskt (B)låser bort gammalt för ar att tvinga fram försäljning av nytt.

Mac-dåre som jag är så frågar jag mig är detta bättre eller sämre än PC?

 

När jag tar upp ämnet med Mac-folk så får jag alltid ett surt/förläget leende till svar.

 

Jag känner mig som en dum blåst tvivlare!!!!

165534[/snapback]

Hej och välkommen hit. :)

 

Nu förstår jag inte riktigt vad du talar om. Man behöver verkligen inte uppdatera hela tiden. Jag körde med min Quadra 840 AV och Mac OS 7.6 fram till hösten 2003, dvs 68k. På baksidan står det ©Apple 1993.

 

Att ta upp exempel från 80- och 90-talet känns inte särskilt relevant. För mig är det mer intressant med åt vad vi har idag och åt vilket håll det bär. I och med att framtida Macar kommer att bygga på Intels processorer så kommer man t ex att kunna köra Mac OS X och Windows på en och samma mac, eller om man vill bara köra Windows, Linux, Solaris eller vad man nu känner för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...