Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Underhåll av SSD-diskar


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

När min SSD var några månader gammal läste jag en liknande artikel. Då fick jag någon form av hypokondri och tänkte att det är bäst att skriva över tomt utrymme med nollor bara för att. Efter det blev SSD:n hopplöst seg och jag var tvungen att formatera om. Sedan dess har jag inte gjort någonting speciellt med den och den har fungerat perfekt.

 

Så mitt råd lyder: gör inga specialåtgärder för din SSD, låt inte några artiklar skrämma upp dig. Nu är jag visserligen en lättviktsanvändare, det är säkert annorlunda om man belastar SSD:n hårt dag efter dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När min SSD var några månader gammal läste jag en liknande artikel. Då fick jag någon form av hypokondri och tänkte att det är bäst att skriva över tomt utrymme med nollor bara för att. Efter det blev SSD:n hopplöst seg och jag var tvungen att formatera om. Sedan dess har jag inte gjort någonting speciellt med den och den har fungerat perfekt.

 

Så mitt råd lyder: gör inga specialåtgärder för din SSD, låt inte några artiklar skrämma upp dig. Nu är jag visserligen en lättviktsanvändare, det är säkert annorlunda om man belastar SSD:n hårt dag efter dag.

 

Det hela beror väl lite på hur man väljer att implementera hanteringen av flash i kontroller chipet men de flesta NAND flash som utgör basen för dagens SSDer har ett default raderat tillstånd som är "1". Att skriva en "0" till minnet är alltså en aktiv handling i motsats till att lämna denna som en "1". Därmed är funktionen överskrivning av ledigt utrymme med nollor helt kontraproduktivt eftersom detta gör det helt motsatta till vad du egentligen vill åstadkomma med överskrivningen, dvs. sätta oanvänt utrymme som just oanvänt.

Redigerad av johan_um
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, har aldrig behövt göra något underhåll, varken på min dator eller fruns Air.

 

Har dock numera aktiverat trim för OS X med det svenskutvecklade Trim Enabler och nu finns det verkligen ingen anledning att använda Voodoo-kycklingar och andra besvärjelser för att hålla farten uppe på en SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, har aldrig behövt göra något underhåll, varken på min dator eller fruns Air.

 

Är det inte Trimstöd i Airen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte Trimstöd i Airen?

 

Nej, det kommer först i OS X 10.7 Lion och då (troligtvis) enbart med stör för Apples egna fabriksmonterade SSD/Flashminne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Du kan installera trim på alla moderna macar med denna patchen:

 

http://www.groths.org/?p=308

 

 

Fungerar med 3e parts ssd.

 

 

 

Japp och senaste utgåvan som är till M-L har visat sej städa & optimera SSD på ett bättre sätt en Apples egna Trim stöd Var inne Macramor där undrade folk hur dom kunde ta bort Apples Trim stöd till M-L och ersätta med TRIM ENABLER till M-L yeahbaby.gif

Redigerad av DIF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
Ollie Williams

Sådär då, sista spiken i kistan på den lösningen.

 

http://www.cindori.org/trim-enabler-and-yosemite/

 

För egen del innebär det no-go på 10.10 sålänge jag har min nuvarande Mac. Vad det blir efter den börjar jag tveka på, att köpa en 15 tums iPad är inte aktuellt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär då, sista spiken i kistan på den lösningen.

 

http://www.cindori.org/trim-enabler-and-yosemite/

 

För egen del innebär det no-go på 10.10 sålänge jag har min nuvarande Mac. Vad det blir efter den börjar jag tveka på, att köpa en 15 tums iPad är inte aktuellt...

Äsch, dottern har redan avaktiverat "kext-signing". Vad ska hon med denna nya säkerhet till? Vad ska någon ha det till? Hur har vi klarat oss hittills? Bara att köra på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, dottern har redan avaktiverat "kext-signing". Vad ska hon med denna nya säkerhet till? Vad ska någon ha det till? Hur har vi klarat oss hittills? Bara att köra på. :)

 

Jo, men datorn kommer inte att starta om man gör PRAM-reset och var väl även problem med säker start när man aktiverar TRIM på OS X 10.10. Då innebär det att man får in i terminalen och pilla för att få igång datorn igen. Högst opraktiskt, i alla fall med säker start som är bra att kunna göra mellan varven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men datorn kommer inte att starta om man gör PRAM-reset och var väl även problem med säker start när man aktiverar TRIM på OS X 10.10. Då innebär det att man får in i terminalen och pilla för att få igång datorn igen. Högst opraktiskt, i alla fall med säker start som är bra att kunna göra mellan varven.

Dottern pysslar inte med sådant, och själv kommer jag inte att uppgradera till Yosemite. Jag har bestämt mig. Jag kör slut på Macarna jag har, sedan är det över, och jag byter till Linux.

 

Edit: Dottern vill byta tillbaka till Mavericks...

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Äsch, dottern har redan avaktiverat "kext-signing". Vad ska hon med denna nya säkerhet till? Vad ska någon ha det till? Hur har vi klarat oss hittills? Bara att köra på. :)

Det är visserligen helt sant. Men det blir tråkigt i längden om man ska behöva hålla på sådär, att "jailbreaka" sin Mac.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hon ingen pappa som kan fixa sånt? ^_^:ThumbsUp: ...

Jorå, har precis börjat... B)

 

Det är visserligen helt sant. Men det blir tråkigt i längden om man ska behöva hålla på sådär, att "jailbreaka" sin Mac.

Nej, du har helt rätt, så jag går inte över till Yosemite. Jag ska också skaffa SSD så småningom till minin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har köpt en SSD till min MBP, plockade bort superdrive läsaren och satte min gamla HDD i en kabinett där. Satte SSD på HDD gamla plats, uppdaterade installerade Yosemite på SSD och överförde program, inställningar osv från min HDD. Allt tycks gått bra men jag tycker att fläktarna rusar upp i varv "ofta".

Installerade istat för att kolla temp, och den kommer upp i 95°-97° korta stunder 1-2 min sen sjunker den igen till 60°-70°. Kollar i processer men kan inte riktigt hitta något som körs på max.

Har gjort säker start men det gjorde ingen skillnad.

Har ni något tips på något ?

 

Undrar även vilka hastigheter jag kan förvänta mig av SSDn?

( Köpte denna: http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/intern-harddisk/ssd-sata-2_5-tum/intel-ssd520series120gbbulk/169544.4057/ )

 

 

Har kört Xbench och får fram dessa siffrorna:

4lcUVd7.jpg

 

Enligt spec. på netonnet så har Intel 520 disken läs på 550 och skriv på 500. Förstår att jag inte kommer upp i exakt dom hastigheterna men lite högre hade jag velat ha...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Har köpt en SSD till min MBP, plockade bort superdrive läsaren och satte min gamla HDD i en kabinett där. Satte SSD på HDD gamla plats, uppdaterade installerade Yosemite på SSD och överförde program, inställningar osv från min HDD. Allt tycks gått bra men jag tycker att fläktarna rusar upp i varv "ofta".

Installerade istat för att kolla temp, och den kommer upp i 95°-97° korta stunder 1-2 min sen sjunker den igen till 60°-70°. Kollar i processer men kan inte riktigt hitta något som körs på max.

Har gjort säker start men det gjorde ingen skillnad.

Har ni något tips på något ?

 

Undrar även vilka hastigheter jag kan förvänta mig av SSDn?

( Köpte denna: http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/intern-harddisk/ssd-sata-2_5-tum/intel-ssd520series120gbbulk/169544.4057/ )

 

 

Har kört Xbench och får fram dessa siffrorna:

4lcUVd7.jpg

 

Enligt spec. på netonnet så har Intel 520 disken läs på 550 och skriv på 500. Förstår att jag inte kommer upp i exakt dom hastigheterna men lite högre hade jag velat ha...

Vad är det som kommer upp i 95-97 grader? Processorn?

 

Oavsett vilket är det ganska högt. Inte utanför gränsen för skadligt, men hade det varit min dator hade jag villat hitta en förklaring. Hittar du inget program/process som arbetar hårt är det ganska onormalt att ha så hög temp någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Enligt spec. på netonnet så har Intel 520 disken läs på 550 och skriv på 500. Förstår att jag inte kommer upp i exakt dom hastigheterna men lite högre hade jag velat ha...

Den gamla Sandsforcekretsen i 520/530 är ökänd för att inte kunna komprimera alla typer av filer. Det gör att den verkliga hastigheten är lägre än om det hade rört sig om annan data. Läs mer här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den gamla Sandsforcekretsen i 520/530 är ökänd för att inte kunna komprimera alla typer av filer. Det gör att den verkliga hastigheten är lägre än om det hade rört sig om annan data. Läs mer här.

Ok, då har jag bara köpt en kass ssd. Blev iallafall skillnad om man jämnför med hdd. Tack för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som kommer upp i 95-97 grader? Processorn?

Oavsett vilket är det ganska högt. Inte utanför gränsen för skadligt, men hade det varit min dator hade jag villat hitta en förklaring. Hittar du inget program/process som arbetar hårt är det ganska onormalt att ha så hög temp någonstans.

Ja det är CPU core, dioed nånting. Sitter inte vid datorn nu. Ska ta en skärm dump nästa gång det händer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då har jag bara köpt en kass ssd. Blev iallafall skillnad om man jämnför med hdd. Tack för hjälp.

Kass var väl att ta i, men det finns betydligt bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ja det är CPU core, dioed nånting. Sitter inte vid datorn nu. Ska ta en skärm dump nästa gång det händer...

Processorn tål omkring 110 grader, sedan stängs datorn av för att skydda processorn.

 

Den temperatur du har, >90 grader, är normal om man t.ex. konverterar filmer i Handbrake, spelar 3d spel eller om OS X eller annat program hittar på något annat processorkrävande. Men det bör du kunna se i Aktivitetshanteraren. Gör du inte det så orsakar något annat den höga temperaturen.

 

T.ex. fläktar blockerade av damm är ganska vanligt men det borde du sett när du öppnade datorn för att byta hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Något som glöms är att köra reset av p ram när man satt i en ny disk inan man installerar speciellt när det gäller SSD

kan bli väldigt konstiga saker så glöm inte det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som glöms är att köra reset av p ram när man satt i en ny disk inan man installerar speciellt när det gäller SSD

kan bli väldigt konstiga saker så glöm inte det

 

Nu har du skrivit exakt samma meddelande i 4 trådar. Det är bättre att du skapar en (1) ny tråd om det nästa gång, än att leta upp samtliga trådar i ett ämne och skriva samma sak om och om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...