Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Underhåll av SSD-diskar


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Något som glöms är att köra reset av p ram när man satt i en ny disk inan man installerar speciellt när det gäller SSD

kan bli väldigt konstiga saker så glöm inte det

 

Vad är det för konstiga saker som kan hända menar du? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Undrar jag med. Och varför det gäller SSD i synnerhet? Har aldrig någonsin gjort detta handgrepp efter att ha bytt hårddisk/SSD och aldrig heller märkt några konstigheter.

 

Säger inte att det behöver vara fel, men lite mer info vore bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Ollie Williams

Följde en tråd ang avsättning av partition på SSD för bättre performance på 99.se. Se

http://www.99mac.se/forum/p/2305493. Nyheter för mig.

Jag har haft ett antal SSD i några datorer över länge tid och tycker att TRIM ensamt gjort jobbet bra. Någon märkbar prestandaförlust har jag inte märkt och de mätningar jag gjort pekar heller inte på någon sådan.

 

Jag har också använt en extern SSD via USB under längre tid. Dock som systemdisk för ett annat system och TRIM aktiverat via TRIM Enabler. Det har också funkat utmärkt hela vägen. I tråden hävdar de ju att TRIM inte funkar med SSD inkopplade via USB men de kanske syftar på SSD som inte används som systemdisk. Oavsett vilket så hävdar Trim Enabler att de fixar det.

 

https://cindori.org/trimenabler/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har oxå haft ett antal SSDs, alla interna och, har som du, inte upplevt några problem. Därav frågor i 99.se-tråden om det det bara var tyckande och troende (som var ganska vanligt i den it-värld jag en gång tillhörde) som gällde. Men tydligen fanns dokumentation.

 

Jag kör oxå med TRIM enablat via Disk Sensei.

 

Så frågan är (och som säkert ingen kan besvara), hur stor är prestandaförlusten om man inte följer 99.se-råden ? Inte märkbart ät min gissning.

Redigerad av jan.s
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag har oxå haft ett antal SSDs, alla interna och, har som du, inte upplevt några problem. Därav frågor i 99.se-tråden om det det bara var tyckande och troende (som var ganska vanligt i den it-värld jag en gång tillhörde) som gällde. Men tydligen fanns dokumentation.

 

Det som står där behöver inte vara helt fel rent tekniskt. Därmed inte sagt att det är relevant för medelanvändaren.

 

 

Så frågan är (och som säkert ingen kan besvara), hur stor är prestandaförlusten om man inte följer 99.se-råden ? Inte märkbart ät min gissning.

 

Det beror säkert på en massa faktorer, men som sagt pekar min egen erfarenhet på att det inte är märkbart. Det går säkert att använda en SSD på ett sätt där det påverkar märkbart. Frågan är som sagt bara hur många som använder sin SSD på ett sådant sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det som står där behöver inte vara helt fel rent tekniskt. Därmed inte sagt att det är relevant för medelanvändaren.

 

 

 

Det beror säkert på en massa faktorer, men som sagt pekar min egen erfarenhet på att det inte är märkbart. Det går säkert att använda en SSD på ett sätt där det påverkar märkbart. Frågan är som sagt bara hur många som använder sin SSD på ett sådant sätt.

 

Gissar att det fungerar om inte TRIM kan aktiveras vilket verkar osäkert när det går och inte går. Partitionen måste också innehålla oanvända delar av hårddisken. Kan också vara viktigare när man har en mindre hårddisk som fylls mer typ 128 GB än en 512 GB. Men jag har inte märkt av någon försämring på mina SSD men jag har inte haft så många och använder datorn i ringa omfattning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha läst lite noggrannare. Detta är hämtat ur en instruktion från Samsung som diskuterar 'over provisioning'

dvs att avsätta en tom partition i en SSD:'Therefore, under a light workload in a client PC application, users don’t need to set additional OP space. However, under a heavy workload (for example, a server, data center or heavy workload client PC applications), a minimum of 6.7% OP is recommended and over 20% and even 50% is being used. Different OP ratios are recommended depending upon usage applications and the workload. '

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams
Postad (redigerade)

Jag skulle ha läst lite noggrannare. Detta är hämtat ur en instruktion från Samsung som diskuterar 'over provisioning'

dvs att avsätta en tom partition i en SSD:'Therefore, under a light workload in a client PC application, users dont need to set additional OP space. However, under a heavy workload (for example, a server, data center or heavy workload client PC applications), a minimum of 6.7% OP is recommended and over 20% and even 50% is being used. Different OP ratios are recommended depending upon usage applications and the workload. '

Bra, där var ju svaret! :ThumbsUp:

 

Det som står där behöver inte vara helt fel rent tekniskt. Därmed inte sagt att det är relevant för medelanvändaren.

 

Jag var inte helt fel ute alltså. ;)

 

 

Många, och säkert även jag själv emellanåt, har en tendens att på datorforum ge svar och förmaningar som är lite väl tekniskt avancerade och inte speciellt relevanta för frågeställaren.

Redigerad av Ollie Williams
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hur vet man hur frisk SSD:n är? Det kan man kolla med hjälp av Smartmontools. Hur det installeras kan vi ta i en annan tråd. Med hjälp av följande kommando i Terminalen kan man utläsa värdena:

smartctl -a disk0
Spoiler

Man får förstås byta ut nollan mot lämpligt nummer om man har fler diskar anslutna till sin dator. Numret hittar man genom kommandot:


diskutil list

 

 

 

Så hur ska man tolka SSD:ns hälsa? Det gör man huvudsakligen genom följande rad:

 

177 Wear_Leveling_Count

 

På min SSD står följande:

 

dump.png.c6a43ba421b847a3ee0a383dc92bc743.png

 

Av värdena där är det VALUE som är viktigast. Här uppskattas hur mycket av SSD:ns lagringskapacitet som återstår i procent. Jag har haft min SSD i tre år nu. Att ha 97 procent kvar är inte dåligt! Läs mer här.

 

Det enskilt bästa man kan göra för att sköta om sin SSD är att aktivera TRIM om det inte redan är det (alla SSD som medföljer en mac har det aktiverat). Man aktiverar genom följande kommando:

sudo trimforce enable

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Alix säger:

Hur vet man hur frisk SSD:n är? Det kan man kolla med hjälp av Smartmontools. Hur det installeras kan vi ta i en annan tråd. Med hjälp av följande kommando i Terminalen kan man utläsa värdena:


smartctl -a disk0
  Visa dolt innehåll

Man får förstås byta ut nollan mot lämpligt nummer om man har fler diskar anslutna till sin dator. Numret hittar man genom kommandot:



diskutil list

 

 

 

Så hur ska man tolka SSD:ns hälsa? Det gör man huvudsakligen genom följande rad:

 

177 Wear_Leveling_Count

 

På min SSD står följande:

 

dump.png.c6a43ba421b847a3ee0a383dc92bc743.png

 

Av värdena där är det VALUE som är viktigast. Här uppskattas hur mycket av SSD:ns lagringskapacitet som återstår i procent. Jag har haft min SSD i tre år nu. Att ha 97 procent kvar är inte dåligt! Läs mer här.

 

Det enskilt bästa man kan göra för att sköta om sin SSD är att aktivera TRIM om det inte redan är det (alla SSD som medföljer en mac har det aktiverat). Man aktiverar genom följande kommando:


sudo trimforce enable

 

 

Finns det inget program med grafiskt gränssnitt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, lappen71 säger:

Finns det inget program med grafiskt gränssnitt?

Jo, Gsmartcontrol, men det kräver ändå Terminalarbete, tyvärr, på mac. Dessutom lägger det sig inte som ett vanligt program, utan göms i usr-mappen (som normalt är gömd). Det hade varit lättare med Windows eller Linux... :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Jo, Gsmartcontrol, men det kräver ändå Terminalarbete, tyvärr, på mac. Dessutom lägger det sig inte som ett vanligt program, utan göms i usr-mappen (som normalt är gömd). Det hade varit lättare med Windows eller Linux... :( 

 

Ok tack för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, lappen71 säger:

Ok tack för svar

Annars finns det förstås köpeprogram, som detta. Du kan testa det innan köp. Dump:

 

dump.thumb.png.1c56b82a7bbfec28e9652882b1514a71.png

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...