Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SSD eller SATA hårddisk på MacBook Pro?


LRE

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu har jag kommit fram till att jag ska köpa en MacBook Pro, vilket är fantastiskt. smile.gif

Men som rubriken skvallrar om så har jag en fundering angående valet av hårdisk.

 

Jag har bestämt mig för att 2,2 GHz versionen av MacBook Pro borde räcka till för mig. Och med 8 GB RAM minne.

Vid valet av hårdisk så är mina alternativ följande:

500 GB Serial ATA Drive @ 7200 rpm eller 128 GB SSD Hard Drive.

 

Så min fråga är helt enkelt vilken av dessa två alternativ som ni rekommenderar?

Jag har frågat två olika återförsäljare, varav den ena en Apple Premium Reseller, och båda har gett mig samma svar att inte köpa SSD!

Anledningen ska vara att SSD inte rekommenderas om man ska skriva mycket på datorn samt att tekniken är för osäker och outvecklad i dagsläget. Stämmer det?

När jag har tittat runt här på MacWorld så tycks ju de flesta faktiskt rekommendera SSD, inte sant?

Som jag förstår det så blir datorn snabbare eller iallafall upplevs snabbare med en SSD-disk, men att den efter ett drygt år börjar sakta ner datorn istället, stämmer det?

Till sist, är det värt att lägga det dryga 900 kronorna som Apple vill ha för en SSD hårddisk trots att den har 372 GB mindre kapacitet?

 

Tacksam för svar smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enkla svaret är att om du har behov att lagra massor och alltid ha det med dig, konventionell disk.

 

Vill du ha en galet snabb disk med kan leva med begränsning en av hur mycket du kan lagra och ta med dig är SSD det givna valet.

 

Numera finns ett tredjepartstillägg som aktiverar trim för SSD vilket förhindrar att en SSD blir långsammare över tid. Tror dessutom inte att en SSD hur slö den än blir blir långsammare än en konventionell HDD som i dagens läge är den absolut långsammaste komponenten i en modern dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ mattem

 

Tacksam för det snabba svaret! smile.gif

Det låter ju som om SSD är det givna valet i mitt fall. Och den länk som du hänvisade till verkar ju vara ett bra alternativ smile.gif

Och om det visar sig att 128 GB inte är tillräckligt så kan jag ju komplettera med en extern hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv valde jag hårddisk eftersom SSD blir så sjukt dyrt om man vill ha hyfsat med utrymme. Och jag ångrar mig inte. Tycker att 7200-varvaren är ruskigt snabb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Mattis.se

 

Jag tackar så mycket för ditt svar och jag kommer att tänka till en extra gång innan jag beställer min MacBook Pro för jag vill verkligen att det ska bli ett bra köp.

Vill som sagt gärna ha era synpunkter och rekommendationer. Dessutom att få veta någons egna erfarenhet av samma/liknande produkt gillas verkligen mycket. smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga SSD utan tvekan. När det gäller vanligt kontorsarbete så är det hårddisken som är flaskhalsen i moderna datorer.

Uppstartstid av os och program sjönk med ca 75% när jag bytte den interna mekaniska disken till en SSD. Packa upp filer, reparera behörigheter och liknande går på en bråkdel av tidigare.

 

Dock så vet jag inte vilka SSD som apple har i sina datorer. De nya 3e parts diskarna har iaf inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid SSD. Behöver man lagra massa data finns det externa diskar för det.

Min macbook blev lätt 5 gånger snabbare när jag bytade till SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en Macbook Air 11 för ett par månad sedan. På grund av det nätta formatet är det oftast den som är med i jobbet.

Den kändes direkt rappare än min MacBook Pro 15 5.1.

Efter en månad var jag trött på den långsamma uppstarten och dröjsmålen trots 4GB när den började svappa mot disken.

Så det fick bli en SSD också till MacBook Pro maskinen. Nu har den en respons som aldrig förr.

Så satsa på SSD för när man fått smak på det så är det svårt att acceptera en gammaldags hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Numera finns ett tredjepartstillägg som aktiverar trim för SSD vilket förhindrar att en SSD blir långsammare över tid. Tror dessutom inte att en SSD hur slö den än blir blir långsammare än en konventionell HDD som i dagens läge är den absolut långsammaste komponenten i en modern dator.

 

Angående detta tredjepartstillägg som aktiverar trim.

 

Jo, jag har egentligen ingen aning om vad detta tillägg är?, men som jag skrev tidigare så verkar det ju vettigt att ha och jag har hört om det tidigare. Men vad det faktiskt gör har jag som sagt ingen aning om.

Men, iallafall, hur säkert är det att detta faktiskt förhindrar att SSD-disken inte saktas ner? Kan man känna sig trygg med tillägget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.youtube.com/watch?v=NnBk2IGYerU

 

En video som beskriver vad TRIM är.

 

 

SSD är den bästa uppgradering man kan göra i en dator, om man inte redan har en.

 

 

Du ska INTE välja till SSD när du beställer datorn. Apple säljer dåliga SSDs, till tusentals kronor mer än vad det kostar löst.

Köp själv SSD löst, skruva upp 10 skruvar på baksidan, öppna locket, skruva lös disken (4 skruvar), koppla ut disken, koppla i SSD, skruva fast, skruva fast locket

 

Tar max 5 min.

 

 

För övrigt är SATA ett gränssnitt. En SSD är en SATA-disk. Den ansluter med en SATA-kontakt inuti datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.youtube.com/watch?v=NnBk2IGYerU

 

En video som beskriver vad TRIM är.

 

 

SSD är den bästa uppgradering man kan göra i en dator, om man inte redan har en.

 

 

Du ska INTE välja till SSD när du beställer datorn. Apple säljer dåliga SSDs, till tusentals kronor mer än vad det kostar löst.

Köp själv SSD löst, skruva upp 10 skruvar på baksidan, öppna locket, skruva lös disken (4 skruvar), koppla ut disken, koppla i SSD, skruva fast, skruva fast locket

 

Tar max 5 min.

 

 

För övrigt är SATA ett gränssnitt. En SSD är en SATA-disk. Den ansluter med en SATA-kontakt inuti datorn.

 

Är det en 2.5" disk man ska ha då? Vilket märke är att föredra? gör kingston bra ssd minnen? deLock ? Finns det plats för fler interna diskar i en mbp 15" 8.2?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en 2.5" disk man ska ha då? Vilket märke är att föredra? gör kingston bra ssd minnen? deLock ? Finns det plats för fler interna diskar i en mbp 15" 8.2?

Mvh

 

Mig veterligen finns SSD endast i 1.8" samt 2.5" utförande. Mac har dock en begränsning på maxhöjd på 9.5mm, vilket de flesta diskar ligger inom.

 

Man kan köpa en vagga, Optibay, och byta ut DVD mot en HDD/SSD istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här tycker jag att du ska köpa. Den släpps i dagarna och jag har själv beställt en.

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=837542

 

Det är ett monster med läs och skrivhastigheter på över 500mb/sek!! =)

 

Skitenkelt att byta ut hårddisken själv och du bryter INTE garantin heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chris241181

OCZ is the shit!

 

Vertex2 är sanslöst snabb.

Vertex3 ännu bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OCZ is the shit!

 

Vertex2 är sanslöst snabb.

Vertex3 ännu bättre.

Den här tycker jag att du ska köpa. Den släpps i dagarna och jag har själv beställt en.

 

http://www.prisjakt....kt.php?p=837542

 

Det är ett monster med läs och skrivhastigheter på över 500mb/sek!! =)

Det låter minst sagt som om OCZ Vertex 3 är den SSD disk man ska satsa på iallafall.smile.gif

 

 

 

Skitenkelt att byta ut hårddisken själv och du bryter INTE garantin heller.

Att det är enkelt att byta både hårdisken och RAM minnet på MacBook Pro har jag börjat förstå nu, men att garantin inte bryts av att byta hårdisken?

Men jag tvivlar i och för sig inte på det du skriver eftersom man "får" byta hårdisken själv, enligt Apple. Men att garantin inte påverkas har jag svårt att förstå...

 

 

 

För övrigt är SATA ett gränssnitt. En SSD är en SATA-disk. Den ansluter med en SATA-kontakt inuti datorn.

Tackar för upplysningen.biggrin.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tommyjonsson

En annan lösning, som kombinerar det bästa av två världar, är att ta ut superdriven, köpa en Optibay och lägga in en SSD där. Jag har en 80 gig SSD i Optibay:en och en 500 gig 7200 varvare på "vanlig plats" på min MBP. På SSDn ligger operativsystem och program, på HDn ligger filmer, musik mm. Det bästa skulle förstås vara att ha en fet SSD men det blir för dyrt.

 

När sedan SSD blir billigare tänker jag ta ut båda nuvarande diskar o lägga in två SSD som körs i RAID. Men det lär få dröja ett år eller mer.

 

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips till er som funderar på optibay, sätt ssd'n på originalplatsen och den vanliga disken i optibay'en istället. Interfacet som superdriven sitter på är slöare än s-ata'n för originaldisken vilket gör just ssd'n i en optibay ganska så poänglös...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips till er som funderar på optibay, sätt ssd'n på originalplatsen och den vanliga disken i optibay'en istället. Interfacet som superdriven sitter på är slöare än s-ata'n för originaldisken vilket gör just ssd'n i en optibay ganska så poänglös...

Helt rätt, men samtidigt helt falskt om någon av följande gäller:

 

1. Att datorn är av äldre generation (kan tyvärr inte utantill till vilken generation man uppgraderade tll sata3 i hårddiskplatsen)

2. Att SSDn ej kan leverera över 300 MB/s i överföringshastighet

 

Om att-sats två gäller är det långtifrån poänglöst ändå, access-tiden, som är den största fördelen med SSD, förblir densamma och den kan leverera 300 MB/s, vilket är långtifrån dåligt. Men dock en liten till större begränsning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tommyjonsson

Tips till er som funderar på optibay, sätt ssd'n på originalplatsen och den vanliga disken i optibay'en istället. Interfacet som superdriven sitter på är slöare än s-ata'n för originaldisken vilket gör just ssd'n i en optibay ganska så poänglös...

 

Möjligt att det är snabbare om man inte har SSDn i optibayen, men knappast poänglöst. Läshastigheten på min SSD är 230MB/s (Intel M2 80 GB). Min vanliga HD ligger på runt 90 MB/s

 

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan lösning, som kombinerar det bästa av två världar, är att ta ut superdriven, köpa en Optibay och lägga in en SSD där. Jag har en 80 gig SSD i Optibay:en och en 500 gig 7200 varvare på "vanlig plats" på min MBP. På SSDn ligger operativsystem och program, på HDn ligger filmer, musik mm. Det bästa skulle förstås vara att ha en fet SSD men det blir för dyrt.

Att byta ut superdriven mot en Optibay är inget alternativ för mig, men tack för förslaget.

 

Som jag skrev tidigare så verkar OCZ Vertex 3 vara ett bra alternativ som SSD hårdisk, men jag är inte helt övertygad om varför jag ska betala 1400 kr mer på den istället för på Apples.

För jag menar att Apple kan väl ändå inte använda sig av så urusla SSD-diskar som vissa nämnt, eller?

Dessutom är jag inte den som gillar att skruva upp helt nya saker och ting och byta ut något, hur enkelt det än må vara.

 

Men ett par frågor till angående OCZ Vertex 3 vs. Apples SSD.

Hur stor är prestandaskillnaden mellan dem två?

Är Vertex 3 verkligen 1400 kr mer värd än Apples?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ett par frågor till angående OCZ Vertex 3 vs. Apples SSD.

Hur stor är prestandaskillnaden mellan dem två?

Är Vertex 3 verkligen 1400 kr mer värd än Apples?

http://www.barefeats.com/mbps02.html

 

Ifall det är värt det för dig kan du egentligen bara svara på själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Är Intel 320 120GB en bra SSD som OS-disk? Har hört att vissa SSD är bra som OS-disk och andra är bra som lagringsdisk. Tänker ha den till min MBP Late 2008. Ni som har erfarenhet av Intel 320 120GB får gärna dela med er. Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är Intel 320 120GB en bra SSD som OS-disk? Har hört att vissa SSD är bra som OS-disk och andra är bra som lagringsdisk. Tänker ha den till min MBP Late 2008. Ni som har erfarenhet av Intel 320 120GB får gärna dela med er. Tack på förhand.

Inga SSD är väl bra som lagringsdisk med tanke på pris/GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på och kikar efter en SSD-disk till min Macbook Pro Mid-2009.

 

Har kollat på både Intel X25-M G2 160GB och OCZ Vertex 3 120GB. Vet att OCZ-disken har bättre prestanda men är detta något Macbooken stödjer? Vilken skulle ni valt, eller är det någon annan jag borde kolla in?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...