Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bytt startskiva. Får en ring med diagonalt streck(stopptecken)


Rolandmac

Rekommendera Poster

Har fått problem med startskivan. När jag gick över till MacHD2 (ny intern HD) från MacHD så har

den plötsligt inte velat starta därifrån. Får en ring med ett diagonalt streck (stopp tecken)

så jag får starta från min gamla Mac HD hårdisk där jag inte hade raderat innehållet ännu.

Hade ett elavbrott. kan det bero på det? Eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått problem med startskivan. När jag gick över till MacHD2 (ny intern HD) från MacHD så har

den plötsligt inte velat starta därifrån. Får en ring med ett diagonalt streck (stopp tecken)

så jag får starta från min gamla Mac HD hårdisk där jag inte hade raderat innehållet ännu.

Hade ett elavbrott. kan det bero på det? Eller vad?

OM du kan boota så testa att öppna systeminställningar->Startskiva och välja nya disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag går in i startskiva i systeminställningar får jag upp både den gamla MacHD och den nya MacHD2. Jag kan nu

endast öppna på den gamla Mac HD:n. När jag byter till den nya MacHD2 får jag stopptecknet.

Det fungerade i början men sedan har något hänt på vägen. Ska säga att MacHD2 är en kopia av den gamla MacHD

men på 2 TB i st f 250 GB. Behövde en större HD så jag satte i en ny intern HD. Har en MC Pro.

Har städat systemet med Mac Keeper. Kan det bero på det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag går in i startskiva i systeminställningar får jag upp både den gamla MacHD och den nya MacHD2. Jag kan nu

endast öppna på den gamla Mac HD:n. När jag byter till den nya MacHD2 får jag stopptecknet.

Det fungerade i början men sedan har något hänt på vägen. Ska säga att MacHD2 är en kopia av den gamla MacHD

men på 2 TB i st f 250 GB. Behövde en större HD så jag satte i en ny intern HD. Har en MC Pro.

Har städat systemet med Mac Keeper. Kan det bero på det ?

 

Är den nya disken partitionerad med GUID-tabell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det ser ut så.

 

 

Namn : Hitachi HDS722020ALA330 Media

 

Typ : Skiva

 

 

 

 

Schema för partitionskarta : GUID-partitionstabell

 

Skividentifierare : disk2

 

Medianamn : Hitachi HDS722020ALA330 Media

 

Mediatyp : Allmän

 

Anslutningsbuss : SATA

 

Anslutnings-ID : "Bay 3"

 

Enhetsträd : IODeviceTree:/PCI0@0/SATA@1F,2/PRT2@2/PMP@0

 

Fack : "Bay 3"

 

Skrivbar : Ja

 

Utmatningsbar : Nej

 

Plats : Intern

 

Total kapacitet : 2 TB (2 000 398 934 016 byte)

 

S.M.A.R.T.-status : Kontrollerad

 

Skivnummer : 2

 

Partitionsnummer : 0

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid skivkontroll säger den felfri, men vid tryck på "reparation" får jag upp meddelandet

Fel: Kunde inte ta bort HD2 från skrivbordet. Kollade en annan intern likadan HD (HD2TB) som jag har som

backup och då reparerade den direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid skivkontroll säger den felfri, men vid tryck på "reparation" får jag upp meddelandet

Fel: Kunde inte ta bort HD2 från skrivbordet.

För att reparera startskivan måste du följa instruktionerna i artikeln jag länkade till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Den startade nu från HD2 med hjälp av "säker start" dvs hålla nere shift tangenten

och få upp säker start och sen starta om. Får hoppas det fungerar i fortsättningen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Har fått ett nytt problem på halsen som jag gissar är kopplat till det som precis hade löst sig.

Jag får inte upp USB minnen eller min externa Time Machine hårddisk (Firewire 800) på skrivbordet.

Dom har varit urkopplade under säkert läge reparationen. Någon idé?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Har fått ett nytt problem på halsen som jag gissar är kopplat till det som precis hade löst sig.

Jag får inte upp USB minnen eller min externa Time Machine hårddisk (Firewire 800) på skrivbordet.

Dom har varit urkopplade under säkert läge reparationen. Någon idé?

Kolla kryssen i Finder-inställningarna:

post-11001-073691300 1301496767_thumb.png

 

Annars kollar du i Skivverktyg och de syns där och klicka sedan på "Visa på skrivbordet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt förbockat i Finderfönstret, men det kommer inte upp några externa

skivor i skivverktyget. De interna hårddiskarna finns på bägge ställena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt förbockat i Finderfönstret, men det kommer inte upp några externa

skivor i skivverktyget. De interna hårddiskarna finns på bägge ställena.

Är det något alls som är anslutet via USB eller Firewire som fungerar?

 

Man kan återställa Firewire-portarna enligt nedan. Kanske funkar det på USB också?

Stäng av Macen på vanligt sätt.

Dra ur alla USB-kablar.

Dra ur alla Firewire-kablar.

Dra ur strömkabeln.

Vänta minst 15 minuter.

Koppla ihop allting och testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte fungerar med Tellys tips så gör en PRAM-reset

 

Stäng av datorn, gör som det står i beskrivningen i länken.. låt startljudet plinga 3 ggr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prövade Tellys råd men vid nystart återkom ursprungsproblemet med stopptecknet. Gjorde då en ny "säker start"

och kom in på HD2 på samma sätt som tidigare. Problemet med de externa USB och Firewire diskarna kvarstår dock.

 

Ska jag prova lösning 2 i st f säker start lösningen, dvs reaparera den nya skivan HD2 med skivverktyg genom att öppna med installationsskivan?

I så fall har det någon betydelse att installationsskivan har OS Tiger medan mitt system idag är oppdaterat till Snowleopard?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle nämna att det kom upp ett meddelande att ett systemtillägg inte kunde användas eftersom det

installerades inkorrekt. Det var "/system/Library(Extension/IOS Storage Family, kext"

Vet inte vad det innebär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hade jag valt sätta i Systemskivan och installera om Mac OS X tar inte så lång stund, se till och ha tagit hem hem Combouppdateringen innan.

Se till och ta backup innan givetvis..

Inget ska försvinna mer än det gamla Systemet,och ersättas av ett nytt fräscht system, men man kan aldrig vara säker, så backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är Combouppdateringar?

Visst backar jag upp det viktiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...