Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken är din drömartikel?


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Andreas Leijon

Hej alla forumvänner!

 

Jag har en enda kort fråga:

 

Vilka artiklar skulle du helst vilja läsa i MacWorld?

Nämn gärna artikeltyp, exempelvis: "så gör du", "test", "reportage", "jämförande test" eller något helt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 65
  • Created
  • Senaste svar

Så gör du a la flash mp3 spelare artikeln!

 

Nån artikel om företaget apple skulle vara kul att läsa! Apple, en framgångshistoria eller om hur det är att jobba på vår drömfabrik: Apple!

 

Artiklar om programmering osv skulle inte skada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En artikel, om hur man frächar upp sitt system, tror jag skule vara bra.

 

Jag tror att många macanvändare inte formaterar om sina diskar så ofta (bara vi på forumet som gör det ^_^ ). För de andra, skulle det nog vara bra med en artikel hur man snabbar upp det lite, genom att rensa ut det man verkligen inte behöver, etc.

Jag vet tex att imacen som pappa har på jobbet aldrig har blivit ominstallerad, sen den var ny, och det är över 5 år gamal. Det betyder alltså att den kör os9, men jag tror att en sådan artikel, skulle passa bra, för X också.

 

 

En annan sak, som ligger ganska nära, är hur man kan snabba upp sin os9-mapp, som man använder för classic-läget i X. Om man har en "riktig" installation av 9:an, är det massor med saker som går rensa bort, som jag har förstått det, utan att det kommer märkas på annat sätt, än att det går snabbare, när man kör i classicläget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur rengör gör man datorn på utsidan bland kretskort och annat känsligt.

 

(inte för att det är min drömartikel då men ändå ...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite nostalgitrippar

Mera humor

Tips&Trix - Lite smått o gått om hur man tex ändrar teman mm

Mindre skrivare/kamera tester

Mera om hårdvara

 

Kommer mera snart ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite nostalgitrippar

Dags att plocka fram arkivet då...

en kompis frågade mig igår hur man för över data

från kasettdäcket till G5:an???

 

sådana artiklar är ju kanon!!!

 

mer sånt :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shyssta små tips om små "hemligheter" i OSX.

 

Typ: "om man håller inne shift+äpple+alt+f+g så blir safari giraff-mönstrad"

 

Ta små grejer från typ "hidden manual of OSX" eller vad den heter. Vore en jättekul o bra återkommande grej!

 

 

EDIT: "MISSING manual" heter den ju... ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min drömartikel är en artikel där man lär sig något - helt nytt eller fördjupning av något man kan spelar ingen roll - grundligt och ordentligt. Artiklar där man lär sig genom att "klicka på hmhm" eller "lägg dit hmhm" gillar jag inte. Jag vill veta hur men oxå varför, så att man själv kan gå vidare.

 

Artiklar där man lär sig saker genom att förstå, inte genom att apa efter, alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mindre nyheter och mer intervjuer och djupdykande artiklar. Sådant man inte kan läsa på hemsidan. Dom flesta läser väl nyheterna en månad eller så innan tidningen berättar om det, inte sant?

 

Exakt vad för slags artiklar får jag dock fundera en stund på...

 

 

 

Artiklar där man lär sig saker genom att förstå, inte genom att apa efter, alltså.

 

Det håller jag med om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Status för utvecklingen av Powerbook G5? Känns frustrerande att inte veta när den kan tänkas finnas för leverans. En månad bort?Ett halvår?År?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En uttömmande artikel om grafikkort till Macen. Vad väljer jag till G4-an, prestanda, prisvärt å så.... och lika till G5-an..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typ: "om man håller inne shift+äpple+alt+f+g så blir safari giraff-mönstrad"

Det funkade ju inte :P:rolleyes:

 

Jag vet faktiskt inte om jag har någon särskild artikel som jag vill läsa, jag läser allt som ni skriver om :)

Men det kanske är bara för att jag är en n00b när det gäller mac, och slukar allt för att lära mig allt, om allt :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Status för utvecklingen av Powerbook G5? Känns frustrerande att inte veta när den kan tänkas finnas för leverans. En månad bort?Ett halvår?År?

 

Ryktesspridning tycker jag definitivt att MacWorld ska hålla sig borta från. Ingen utanför Apple vet när PowerBook G5 kommer att släppas. Vi får reda på det när dom berättar det, inte förr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ryktesspridning tycker jag definitivt att MacWorld ska hålla sig borta från. Ingen utanför Apple vet när PowerBook G5 kommer att släppas. Vi får reda på det när dom berättar det, inte förr.

Jag tror inte att någon på apple vet när G5:an sätts i bärbara heller för tillfället. Någon annan vet det absolut inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ryktesspridning tycker jag definitivt att MacWorld ska hålla sig borta från. Ingen utanför Apple vet när PowerBook G5 kommer att släppas. Vi får reda på det när dom berättar det, inte förr.

Jag tror inte att någon på apple vet när G5:an sätts i bärbara heller för tillfället. Någon annan vet det absolut inte

Jo, det tror jag! Ja tror de har ganska bra koll ett år framåt, och om det kommer en G5 så borde den komma inom ett år....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Jag kan ju säga att inför lanseringar i samband med ett keynote brukar de olika Applecheferna för varje land informeras några timmar innan. Även de riktigt höga cheferna får vänta likt resten av världen. För några år sedan berättade svenska Apples dåvarande produktchefer att de brukade läsa MacWorlds ryktesspalt (det fanns en sådan i tidningen för sisådär sex år sen) för att se vad de skulle lansera härnäst.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För några år sedan berättade svenska Apples dåvarande produktchefer att de brukade läsa MacWorlds ryktesspalt (det fanns en sådan i tidningen för sisådär sex år sen) för att se vad de skulle lansera härnäst.

 

//Thomas

:o

 

Varför är Apple så hemliga av sig? Kanske skulle bli en bra artikel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar riktigt djupgående tekniska artiklar, men jag måste ju påpeka att jag inte prenumererar... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gärna djupdykande artiklar! Det är ett bra exempel på något man inte gärna läser på webben. Även om jag inte hade nytta av den själv är "UNIX-skolan" en riktigt bra idé. Det finns en stor styrka i att faktiskt ha en bra textbaserad miljö i datorn, och man förlorar aldrig något på att kunna den.

 

Mer sådant! Artiklar! Intervjuer med folk, och helst inte "kändisar" som kör Mac. Det är ingen större vits att predika för kören (om man kan säga så på svenska). Vi använder redan Mac, ni behöver inte övertyga oss mer. ;)

 

Handfasta tips för nybörjare och "switchers" är också bra. Lite lektioner i hur den generella likheten mellan olika program i OS X kan användas för att göra livet enklare... Inriktat till både nybörjare och mer avancerade användare. Men inga "efterapningstips". Lär oss att fiska istället för att ge oss fiskar! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag menade inte mjukvara, utan hårdvara... :)

Jo, mjukvara om det är på principnivå, när man går igenom hur det funkar med hårdvaran på petnivå.

Fast det är ju nästan hårdvara då... :D

 

Mjukvara är jag personligen inte särskilt intresserad av.

Jag är mer mekaniker än programmerare... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja ha en artikel om strålning från bildskärmar.

 

Några uppslag:

Vi hade en gammal Performa med strålningsskydd som man kunde fästa på själva skärmen. Finns detta för dagens skärmar?

Vilka skärmar ger liten strålning idag? Vad gör Apple och andra företag för att minska strålningen från bildskärmar?

Läste på aftonbladet för en tid sen om människor som suttit 8 timmar / dag och fått ögonen skadade. blinda osv. Läs den artikeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mindre nyheter och mer intervjuer och djupdykande artiklar. Sådant man inte kan läsa på hemsidan. Dom flesta läser väl nyheterna en månad eller så innan tidningen berättar om det, inte sant?

 

Exakt vad för slags artiklar får jag dock fundera en stund på...

 

 

 

 

 

Det håller jag med om.

Håller med flera här i tråden.

Mindre nyheter, det spelar ingen roll hur pass nya nyheter man läser i tidningarna, det är ändå gammalt mot webben.

 

Lägg som sagt mer kraft på uförliga tester.

Rejäla recensioner på program och hårdvara.

 

Kolla också in "konkurrenten" iCreate.

Helt suveräna guider.

Skulle vilja se mera av det stuket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg som sagt mer kraft på uförliga tester.

Rejäla recensioner på program och hårdvara.

 

Kolla också in "konkurrenten" iCreate.

Helt suveräna guider.

Skulle vilja se mera av det stuket.

Mycket tester och sånt, ja det håller jag med om. Kanske 1-2 sidor med "tillbakablickar" över de viktigastte nyheterna.

 

Men iCreates guider tycker jag är lite för basic, iallafall de tre-fyra nummer som jag har här hemma.. jag har inte hittat något i dem som inte är uppenbart redan vid programstarten, och då är jag ganska färsk på både mac och os x.

 

Blanda gärna basic med advanced-guider :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg som sagt mer kraft på uförliga tester.

Rejäla recensioner på program och hårdvara.

 

Kolla också in "konkurrenten" iCreate.

Helt suveräna guider.

Skulle vilja se mera av det stuket.

Mycket tester och sånt, ja det håller jag med om. Kanske 1-2 sidor med "tillbakablickar" över de viktigastte nyheterna.

 

Men iCreates guider tycker jag är lite för basic, iallafall de tre-fyra nummer som jag har här hemma.. jag har inte hittat något i dem som inte är uppenbart redan vid programstarten, och då är jag ganska färsk på både mac och os x.

 

Blanda gärna basic med advanced-guider :)

Jag håller med dig ang de tidigare numren av iCreate.

De måste starta någonstans :P

 

De senare numren är i alla fall mycket mer matnyttiga.

Nu vänder de sig till de mer kunniga användarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...