Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skärmen blir svart i Windows 7 64 bit på en 27" iMac!


Fryder

Rekommendera Poster

Tjo!

 

Tanken med den här tråden är huvudsakligen att jag vill ha hjälp med mitt problem. Men jag hoppas även kunna hjälpa dem som vill installera Windows 7 på iMac 27"! Därför kommer jag nu berätta hela min otroliga resa genom Windows härliga värld..

 

Jag bestämde mig för att installera Windows 7 på min iMac 27 för några dagar sedan. Det visade sig att det inte var lika problemfritt som jag trodde. Jag började med att starta Boot Camp, göra en ny partition och stoppade sedan i Windows 7-skivan. Datorn startades om i Windowsläge och började installationen. Installationen gick felfritt. När jag sedan skulle starta Windows för första gången var skärmen bara svart. Jag Googlade lite och märkte att detta var ett känt problem med att Windows inte hittar de rätta drivrutinerna för grafikkortet och ni kan läsa om här. Enligt Apples support skulle man stoppa in en drivrutin på ett USB-minne eller SD-kort som automatiskt installerade drivrutiner i Windows när skärmen var svart. Detta funkade inte! Efter ytterligare lite Googlande hittade jag den här lösningen. Efter den kunde jag starta Windows och faktiskt se! Men windows hade självklart fortfarande inte de rätta drivrutinerna, eftersom jag inte hade installerat Boot Camp. Jag stoppade då in Mac OSX-skivan för att installera drivrutiner. Men.. detta fungerade inte, jag fick bara ett felmeddelande. Jag Googlade lite till och hittade en lösning. Istället för att köra Mac OSX på autorun, ska man högerklicka på skivan, leta sig fram till x64 installationsfilen, högerklicka på den och klicka på "Kontrollera och installera" (Mycket osäker om det hette så, någon som vet?). Installationen började och det verkade gå fin fint! Men NEJ! En bluescreen! :). Jag provade samma sak en gång till och Boot Camp blev faktiskt installerat korrekt till slut. Jag installerade sedan 3.1 och 3.2. Efter den lär jag Windows uppdatera sig själv och finna de drivrutiner Windows ville ha.

 

Nu äntligen verkade de som allt fungerade. Skärmen var i den rätta upplösningen och såg fin ut. TIll och med Magic mouse fungerade som den ska! Men det är nu jag kommer till mitt problem!

 

Ungefär 25% av alla gången jag byter upplösning (Detta sker ju till exempel när jag spelar något spel), så blir skärmen helt svart. Datorn fortsätter och jag hör ljud i bakgrunden, men skärmen är bara svart. Det är som om skärmen inte riktigt hänger med i svängarna!

 

Är det någon som tro sig veta vad jag ska göra härnäst?

 

Mvh Fryder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, tack för all hjälp, hehe ;).

 

Jag testade en sak igår kväll och jag förstår inte varför jag inte tänkte på det innan! Jag gick in på ATI Radeons hemsida. Därifrån kan man ladda hem ytterligare drivrutiner för grafikkort till Macdatorer till Windows.

 

Nu verkar det fungera galant.

 

Hoppas den här tråden kan hjälpa folk som har svårigheter att installera Boot Camp på sin 27:a!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...