Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bytt Apple-ID, nu strul!


Venatici
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Då jag inte längre använder min gamla mail (och glömt lösenordet) så bytte jag mitt apple-ID till min nuvarande mailadress, för att slippa ev problem i framtiden då mailen stängs av pga. inaktivitet.

Jag verifierade min mailadress men nu när jag vill använda/logga in på appstore hänvisas jag till att jag inte verifierat min mail! Men när jag åter går in på det mail jag fått från Apple för att åter verifiera, står det att den redan är verifierad. Vad är det som är fel? :( Jag kan ju inget göra för jag både är verifierad och inte :/

I min Iphone är det samma problem, hänvisning till icke verifierat konto, trots att jag som sagt följt mailet jag fick. Tar det tid innan verifikationen träder i kraft? Ska jag skapa ett helt nytt apple-ID istället? Försvinner alla mina köp/appar?

 

Såhär ser det ut när jag skrivit in mitt apple-ID och lösenord.

b_100432.jpg

 

Såhär ser det ut efter jag klickat "Ok"

b_101110.jpg

 

 

Nedan är bild på verifikationsmailet

b_100441.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin_iPhone

Apparna är knytna till ditt Apple-ID, så byter du det så försvinner Apparna (då dem är kopplade till gamla)

 

Byter du bara mailadress på ditt nuvarande Apple-ID så har du Apparna kvar, då det är kopplat till själva ID nummret, och inte specifika mailadressen.

 

i vilken mail får du verifikationen? (till nya eller gamla?)

 

Kollat så du inte måste bekräfta med att klicka på en länk som du får till din gamla mail?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej! Sista bilden är den bild som kommer nu när jag går in på länken jag fått skickat till mig från apple för verifiering. Jag har alltså följt det mail jag fick, kort och gott "klicka på denna länk", vilket jag gjorde.... Första gången jag klickade stod det något i stil med att "Din mail är nu verifierad". (Och som sagt, så minns jag inte lösenordet till min gamla mail).

Redigerad av Venatici
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu också testat att byta lösenord genom att apple skickar länk till en sida där man skriver in nytt lösenord, alltså via min mail (apple-ID).

Mailet kom fram, lösen bytt men problemet kvarstår.

 

Kontakta support?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin_iPhone

Testade precis att byta mailen som är kopplad till mitt Apple-ID, bytte inne via visa-konto / edit email

 

och fick då ett verifikationsmail utskickat till nya mailen, där fick jag skriva in nya mailadressen + mitt Apple-ID lösenord, så var det verifierat.

 

Om du kan logga in på det (men inte är verifierat)-.

 

Så testa att ta ner en gratis App, så säger Appstore att du inte är verifierad, så tryck okej, sen skicka nytt verifikations mail, vänta på det,, klicka på länken, skriv in din mail / lösen.

 

Funkar det inte så gå till:

 

Affär

Visa mitt konto

 

där ser du Apple-ID, tryck edit, byt emailadressen mot en annan, och skicka ut verifikations mail, verifiera, funkar det då, så byt tillbaka till den du ska ha i fortsättningen, så får du ett nytt verifikationsmail, tryck verifiera i mailet, fyll i mailadressen + lösen och sen klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Inget av alternativen fungerade tyvärr :( . Under "affär" finns inte mitt konto att klicka på heller. Men det gjorde det förut när jag skulle byta eftersom mitt gamla var fullt fungerande.

Men tack iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Affär - Logga in

 

Du måste logga in på det för att komma åt inställningarna.

 

Men jag kan inte för det står att mitt konto inte är verifierat! Jag kommer inte åt det. Det framgår i problembeskrivningen/bilderna?

Redigerad av Venatici
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin_iPhone

okej, jag fick upp en varning då jag loggar in efter bytt emailadressen:

 

You have not verified your account

click OK to review the instructions on how to verify your account

 

så trycker ok

 

sen kommer upp nya emailadressen, sen Resend verification mail (står precis under eposten).

 

trycker där: your verification email will be resent

 

Done.

 

Kolla eposten så bör du fått ett nytt.

 

Funkar inte verifieringen så kolla på: http://www.apple.com/se/support/itunes/

 

För support och hjälp, och ring Apple Care och be dem hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Problemet är att jag inte hittar "resend" (se bild 2) och kan inte klicka på det i min telefon heller. Jättemysko.

Har mailat support nu.

 

Tack!

Redigerad av Venatici
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin_iPhone

Det ska vara under @gmail.com (där det står din epostadress har redan verifierats).

 

Testat att stänga ner iTunes helt?

 

och starta igen?

 

Så det bara inte är att iTunes cache inte har uppdaterats.

 

Edit: kolla: https://iforgot.apple.com/cgi-bin/WebObjects/DSiForgot.woa/wa/findYourAppleID?language=SE-SV&app_id=1129&s=548-548

 

Så kan du få fram ditt Apple-ID.

Redigerad av Martin_iPhone
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Som du ser på bilden, har jag inte ens alternativet att skicka ett nytt bekräftelsemail. Jag har startat om iTunes. Jag har startat om datorn. Jag har testat att ha mobilen ikopplad. Inget fungerar.

Återkommer med svar när support mailat mig, kanske kan hjälpa någon annan i framtiden :)

 

Edit: ang länken så har jag redan gjort det. OCH bytt lösen. Men det fungerar inte iaf.

Redigerad av Venatici
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla: https://iforgot.appl...=1129&s=548-548

 

Och fyll i nya mailen, den gamla, och för/efternamn så får du fram ditt id om det hittas.

 

 

Jag har gjort det. Problemet är verifikationen som buggar eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Bytte lösen igen, och klickade på "Administrera konto" (tror jag det hette, konstigt nog kom jag in där) och nu kom jag åt alternativet att åter skicka verifikation till min nya adress. Men mailet kom inte.

Något jag dock såg, var att min alternativa adress var samma som mitt nuvarande apple-ID. Jag ändrade det till min jobbmail, bekräftade, och NU fungerar det!

Uppenbarligen kan man inte ha samma mail på apple-ID och alternativa mailadressen.

 

Tack för ditt engagemang :)

Redigerad av Venatici
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin_iPhone

Bytte lösen igen, och klickade på "Administrera konto" (tror jag det hette, konstigt nog kom jag in där) och nu kom jag åt alternativet att åter skicka verifikation till min nya adress. Men mailet kom inte.

Något jag dock såg, var att min alternativa adress var samma som mitt nuvarande apple-ID. Jag ändrade det till min jobbmail, bekräftade, och NU fungerar det!

Uppenbarligen kan man inte ha samma mail på apple-ID och alternativa mailadressen.

 

Tack för ditt engagemang :)

 

Nej, såklart man inte kan ha samma mail som Apple-ID som man har som alternativ mail, då alternativa mailen är till om du inte kommer åt ditt primära mailkonto, elelr det tagits bort (gått ut hos gmail, eller bytt internet leverantör och därmed inte har kvar den gamla).

 

alternativa är till för att kunna återkapa lösen/komma åt kontot om du inte kan komma åt primära mal kontot.

 

varsågod :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 years later...
bjoernowitsch

Felet med Apple-ID är att man använder en e-postadress som användarnamn. Om man vill byta e-postadress, är det gamla Apple-ID:t kört, och man kommer inte längre åt de program man har köpt genom App Store. Är det här ett sätt för Apple att mjölka oss på mera pengar än vi egentligen borde betala? Dessutom har de under de 5 år jag har haft Intel-Macapärer hela tiden schabblat bort mina lösenord, eftersom de kräver sådana som är svåra att komma i håg. Nu är jag utled på Apple, men det är inte säkert att en PC med Windows i är ett alternativ. De kanske luras lika mycket? Dessutom var supporten svår att få kontakt med när jag försökte få hjälp i dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, bjoernowitsch säger:

Felet med Apple-ID är att man använder en e-postadress som användarnamn. Om man vill byta e-postadress, är det gamla Apple-ID:t kört, och man kommer inte längre åt de program man har köpt genom App Store. Är det här ett sätt för Apple att mjölka oss på mera pengar än vi egentligen borde betala? Dessutom har de under de 5 år jag har haft Intel-Macapärer hela tiden schabblat bort mina lösenord, eftersom de kräver sådana som är svåra att komma i håg. Nu är jag utled på Apple, men det är inte säkert att en PC med Windows i är ett alternativ. De kanske luras lika mycket? Dessutom var supporten svår att få kontakt med när jag försökte få hjälp i dag.

1. Varför väcker du liv i en 10 år gammal tråd?

2. Skriv upp dina lösenord i en liten bok/häfte. Jag använder en anteckningsbok där jag antecknar saker och vänder på den och kör från bakåt med lösenord. Så de är inte uppenbara för dem som råkar hitta den.

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, bjoernowitsch säger:

Felet med Apple-ID är att man använder en e-postadress som användarnamn. Om man vill byta e-postadress, är det gamla Apple-ID:t kört, och man kommer inte längre åt de program man har köpt genom App Store. Är det här ett sätt för Apple att mjölka oss på mera pengar än vi egentligen borde betala? Dessutom har de under de 5 år jag har haft Intel-Macapärer hela tiden schabblat bort mina lösenord, eftersom de kräver sådana som är svåra att komma i håg. Nu är jag utled på Apple, men det är inte säkert att en PC med Windows i är ett alternativ. De kanske luras lika mycket? Dessutom var supporten svår att få kontakt med när jag försökte få hjälp i dag.

Det går att byta epostadress för sitt Apple-ID utan att ens tidigare köp går förlorade. Görs via appleid.apple.com

Ett Apple-ID är gratis så förstår inte påståendet att Apple mjölkar dig på pengar för det. Utveckla.

Svårt att klandra någon mer än sig själv för bortschabblade lösenord.

Finns verktyg för hantering av lösenord. Även dessa verktyg lär behöva någon form av lösenord för säkehetens skull.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, bjoernowitsch säger:

Felet med Apple-ID är att man använder en e-postadress som användarnamn. Om man vill byta e-postadress, är det gamla Apple-ID:t kört, och man kommer inte längre åt de program man har köpt genom App Store. Är det här ett sätt för Apple att mjölka oss på mera pengar än vi egentligen borde betala? Dessutom har de under de 5 år jag har haft Intel-Macapärer hela tiden schabblat bort mina lösenord, eftersom de kräver sådana som är svåra att komma i håg. Nu är jag utled på Apple, men det är inte säkert att en PC med Windows i är ett alternativ. De kanske luras lika mycket? Dessutom var supporten svår att få kontakt med när jag försökte få hjälp i dag.

1Password 7 är bra att införskaffa, så kan du hålla reda på alla svåra lösenord. Låter du Safari skapa långa ösenord till dig, så kan du med ditt lösen till datorn gå in och kolla alla lösenord som Safari skapat. 

Skärmavbild 2021-01-07 kl. 14.16.04.jpg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, bjoernowitsch säger:

Felet med Apple-ID är att man använder en e-postadress som användarnamn. Om man vill byta e-postadress, är det gamla Apple-ID:t kört, och man kommer inte längre åt de program man har köpt genom App Store. ....

Eftersom du är övertygad svarar jag inte dej. Men för den som kommer in på tråden och söker svar.

Jo, man kan byta adress. Man kan fortsätta ha tillgång till sina köp.

läs här hur det går till: https://support.apple.com/sv-se/HT202667

Sven

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Näää, hör ni! Att försöka återuppväcka mitt Apple-ID har misslyckats totalt. När jag klickar på att jag har glömt det, är det egentligen bara användarnamnet jag kan fylla i. Själva lösenordet är förlorat för evigt. Nu är jag trött på Apple. Jag ska skaffa en dator med ett annat system installerat i stället! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, bjoernowitsch säger:

Näää, hör ni! Att försöka återuppväcka mitt Apple-ID har misslyckats totalt. När jag klickar på att jag har glömt det, är det egentligen bara användarnamnet jag kan fylla i. Själva lösenordet är förlorat för evigt. Nu är jag trött på Apple. Jag ska skaffa en dator med ett annat system installerat i stället! ?

Men det är ju SBS från din sida. Gör man rätt från början så blir det inte fel.

Mycket riktigt om man glömt lösenordet så är det bara användarnamnet (Apple-ID) man skall uppge så skickas en återställningslänk till den mailadress som Apple-ID:et är förknippat med.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, bjoernowitsch säger:

Dessutom har de under de 5 år jag har haft Intel-Macapärer hela tiden schabblat bort mina lösenord

Och det är Apples fel? Som sagt SBS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Hördudu, Lappen71! Jag klarar mig djävligt bra utan din och de andras förbannade djävla besserwisserattityd. Den hjälper mig inte ett djävla dugg!!! Om ni inte har någon konstruktiv kritik att komma med, dra något gammalt över er och sluta kasta skit på mig! :angry::angry::angry::angry2::angry2:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...