Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa begagnad Power Mac G5


chribba87

Rekommendera Poster

Hej!

En vän till mej vill köpa en begagnad Power Mac G5 med macs egna processor.

 

Finns det några nackdelar med att köpa en mac dator med apples egna processor?

 

Ansluta externa hdd som man tidigare använt på pc-datorer?

 

Mjukvaruuppdateringar?

 

Snow Leopard?

 

 

Bildutgångar? Är den utrustad med mini display port? Går det att ordna hdmi osv?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En PowerMac är omodern och högljudd, men är den billig så...

Om det är snikvarianten med bara en processor, köp absolut inte.

 

Det finns DVI-utgång, inte displayport. Och det är inte mini-DVI.

 

Det sista OS:et du kan använda är Leopard.

 

Externa hårddiskar fungerar. Ska dessa formateras om eller ska informationen finnas kvar? I det sistnämnda fallet så kan Macen bara läsa NTFS (men inte skriva). Macen kan både läsa och skriva FAT32, men det formatet har ju sina begränsningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter en PM mer än en MP ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter en PM mer än en MP ?

Om det är de senare versionerna av PowerMac, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

En vän till mej vill köpa en begagnad Power Mac G5 med macs egna processor.

 

Finns det några nackdelar med att köpa en mac dator med apples egna processor?

 

Ansluta externa hdd som man tidigare använt på pc-datorer?

 

Mjukvaruuppdateringar?

 

Snow Leopard?

 

 

Bildutgångar? Är den utrustad med mini display port? Går det att ordna hdmi osv?

 

Tacksam för svar!

 

Det finns en stor nackel med att köpa en Mac med en G4 eller G5 processor ur den aspekten att Apple börjat släppa supporten för dessa processorer i nya operativsystem. Snow Leopard har till exempel inte längre stöd för PowerPC utan det är nu enbart Intel som gäller. Det samma kommer så småning om att gälla de flesta program när även tillverkarna slutar släppa Universal Binaries av sina applikationer.

 

Så min rekommendation är att om din kompis inte är entusiast som gillar att pyssla med äldre datorer så ska han/hon nog se sig om efter ett bättre köp som är mer framtidssäkert.

 

Som en liten kommentar till själva frågeställningen: Det vore kanske lite fel att kalla det "apples egen processor" då det är ganska många intressenter som varit med om utvecklingen av PowerPC processorn. Dessutom används denna fortfarande i IBMs servers och beräkningskluster men då under benämningen "Power6", "Power7" osv. och är i grund och botten samma sak som sitter i XBox360 och som även utgör "huvudprocessorn" i the Cell i Playstation 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Är det rätt pris och den har mycke minne 8GB och ett bra grafikkort typ X800XT så funkar dom bra.

En av mina datorer är en G5a 2x2.5Ghz med allt det värsta du kan stoppa i den.Testade att sätta i Blu Ray brännare från min Mac Pro i den och det funka perfekt.

Men som sagt den klarar inte dom nya operativ systemen.

Men kan man få tag i en till ett bra pris så är det en bra första Mac.

Annars kan man ju få en Mac Mini Intel billigt på Blocket såg en 2x2.0GHz för 3000:- .

Min g5a är till salu om intresse finnes.

 

B.D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det rätt pris och den har mycke minne 8GB och ett bra grafikkort typ X800XT så funkar dom bra.

En av mina datorer är en G5a 2x2.5Ghz med allt det värsta du kan stoppa i den.Testade att sätta i Blu Ray brännare från min Mac Pro i den och det funka perfekt.

Men som sagt den klarar inte dom nya operativ systemen.

Men kan man få tag i en till ett bra pris så är det en bra första Mac.

Annars kan man ju få en Mac Mini Intel billigt på Blocket såg en 2x2.0GHz för 3000:- .

Min g5a är till salu om intresse finnes.

 

B.D

 

 

Sant, min G5 2.5 quad, 8gig minne, Geforce 7800GTX är det riktigt bra fart i MEN se upp med läckande eller igensatta kylsystem på de vätskekylda modellerna!!

Min hade 25-30C högre temp på ena CPU'n så fläktarna ville gärna rusa med liten CPU belastning, håller just nu på och mekar isär kylsystemet för att rensa det och fylla på ny kylvätska.

Tydligen ska kylvätskan bytas efter ca 2 år eftersom de bakteriehämmande och antikorrissions egenskaperna försämras med tiden men vem vet om detta egentligen???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt dubbelprocessormodellerna kan väsnas och vätskekylningen kan läcka. Men får du en för kaffepengar är det en bra dator att leka med. De sista PowerMac G5 kan matcha de första Intel-iMacarna så helt borta är de inte. Men man ska ju veta att man är inne på en stängd väg......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant, min G5 2.5 quad, 8gig minne, Geforce 7800GTX är det riktigt bra fart i MEN se upp med läckande eller igensatta kylsystem på de vätskekylda modellerna!!

Min hade 25-30C högre temp på ena CPU'n så fläktarna ville gärna rusa med liten CPU belastning, håller just nu på och mekar isär kylsystemet för att rensa det och fylla på ny kylvätska.

Tydligen ska kylvätskan bytas efter ca 2 år eftersom de bakteriehämmande och antikorrissions egenskaperna försämras med tiden men vem vet om detta egentligen???

 

Min Funka bättre när jag ladda in CHUD 4.6.2 temperaturen gick ner mycke.

Ta och testa det.

 

BD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Funka bättre när jag ladda in CHUD 4.6.2 temperaturen gick ner mycke.

Ta och testa det.

 

BD

 

Tror inte det löser problem med sämre kylvätske cirkulation ;-)

Som gammal båtmotormekaniker vet man att man måste "ta tjuren i hornen" och tackla problemet genom att meka isär grejorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är alltid bäst att skruva ner grejorna och kolla så det ser ok ut.

Framförallt nätdelen på G5 brukar vara helt igen korkad med damm och skit.

Har du testat att kalibrera den med ASD.

Tror det är ASD 2.6.3 till din.

Har du inte det så får du göra det om du har rivit ner den.

Annars brukar fläktar och annat balla ur.

 

B.D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är alltid bäst att skruva ner grejorna och kolla så det ser ok ut.

Framförallt nätdelen på G5 brukar vara helt igen korkad med damm och skit.

Har du testat att kalibrera den med ASD.

Tror det är ASD 2.6.3 till din.

Har du inte det så får du göra det om du har rivit ner den.

Annars brukar fläktar och annat balla ur.

 

B.D

 

Igenkorkade kylsystem var det första jag kollade och blåste ur med tryckluft, sen blev det ASD boot dvd'n och körde therm. kalibreringen utan resultat.

Bägge pumparna kör med samma varvtal enligt iStat menu så etera är impellern i ena pumpen sliten eller kylsystemet igenkorkat på den sida som kyler den cpu som går varmare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste på något forum att vissa vattenkylda fick fel kommando när dom skulle kyla så dom blev överhettade istället.

Tror det var på http://forums.macrumors.com eller www.xlr8yourmac.com

Klart bästa forumen.På dom Svenska forumen verkar dom flesta vara tekniska analfabeter.

Har du testat ändra plats på processorerna.

Och vad slog du i för kylvätska nu.Skulle vilja veta för jag ska också riva ner min 2.5a.

 

BD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste på något forum att vissa vattenkylda fick fel kommando när dom skulle kyla så dom blev överhettade istället.

Tror det var på http://forums.macrumors.com eller www.xlr8yourmac.com

Klart bästa forumen.På dom Svenska forumen verkar dom flesta vara tekniska analfabeter.

Har du testat ändra plats på processorerna.

Och vad slog du i för kylvätska nu.Skulle vilja veta för jag ska också riva ner min 2.5a.

 

BD

 

Snarare så har folk taskigt med teknisk kunskap här får jag intrycket av ibland.

 

Ej testat skifta plats på processorerna, har lagt det lite på is med att fortsätta riva kylsystemet...för närvarande uppslukad av mitt jobb eftersom jag jobbar i marinbranschen där säsongen startat :-P

Fått tips på Aquamac forumet att köra med "innovatek Protect PRO" kylvätska av en lirare som gjort iording sitt kylsystem som verkar ha bra koll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...